Kirjoittaja Aihe: Korjauslakka  (Luettu 6897 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
Korjauslakka
« : 18.10.2003 klo 18:48:40 »
Miulla on pientä kismaa valitsemani korjauslakan kanssa... Jos kumitan lakattua kohtaa tai pyyhkäisen kädellä vahingossa yli levähtää se jättäen ruman mustan jäljen paperiin vaikka lakka olisi kuivunut... Ottaa pannuun ja rankasti.

Voisiko joku suositella paremmin käsittelyä kestävää lakkamerkkiä?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Korjauslakka
« Vastaus #1 : 18.10.2003 klo 19:11:45 »
Ei ainakaan oman kokemuksen perusteella. Miten olisi tarrapaperi? Se ei ainakaan leviä. Tai sitten liimaa päälle palan valkoista paperia. Ei ehkä kaunista, mutta...
Toinen mahdollisuus on, jos on skanneri yms., tehdä jälkikäsittely tietokoneella ja siellä putsata kaikki harhaviivat ja tahrat.
Itse käytän lähinnä jälkimmäistä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #2 : 20.10.2003 klo 01:05:45 »
 Kannattaa koettaa vaihtoehtoina myös valkoista tussia, akryyliväriä tai guassia. Noitakin pitää kumittaa varovasti, mutta silti tulos lie parempaa kuin hauras korjuulakka.

Valkoinen akryyli tulee ainakin halvimmaksi, mikäli käy flaksi: esim. akateemisen kirjakaupan alennusmyynnistä sai taannoin megakokoisia Winsor&Newton - akryylituubeja 5 eurolla kappale. Hongkong-tyyppisten tavaratalojen "4 eurolla 12 tuubia" - bokseista en uskalla sanoa mitään, liekö muilla kokemuksia?

Tarrapaperikin on hyvä ratkaisu, mutta sen on sitten oltava tarttuvaa ja hyvää. Kumittaessa sitä sitten taas sadattelee, kun paikat aukenevat kulmistaan ja ryttyyntyvät.

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #3 : 20.10.2003 klo 12:01:31 »
Itse asiassa mä huomasin juuri että se taitaakin johtua mun käyttämästä tussista... Toinen tussi pysyy korjauslakan päällä leviämättä mutta...  :D

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #4 : 20.10.2003 klo 12:02:53 »
Ei kun siis ei mitään muttia - hahmotusvirhe kirjotuksessa....

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #5 : 25.11.2003 klo 12:48:11 »
Kannattaa koettaa vaihtoehtoina myös valkoista tussia, akryyliväriä tai guassia. Noitakin pitää kumittaa varovasti, mutta silti tulos lie parempaa kuin hauras korjuulakka.

Mulla on ongelmaa näitten peittelyjen kanssa. Korjauslakka on hanurista ja näyttää sotkuiselta. Akryyliväri ei peitä jne... Ehkä koitan tarrapaperia. Minkälaista se on?
« Viimeksi muokattu: 25.11.2003 klo 12:49:19 kirjoittanut Hazart »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #6 : 25.11.2003 klo 13:45:13 »
Ehkä koitan tarrapaperia. Minkälaista se on?

Mä olen käyttänyt ihan ns. kirjapainotarraa, sellaista halpaa valkoista arkkitarraa. Erilaiset printteritarrat joita saa paperikaupoista lienevät samaa kamaa.

Tarran voi vaikka repiä leikkaamisen sijasta, revitty jälki ei  heitä samalla lailla terävää varjoa - mutta tietysti repeämäkohdassa voi tussi levitä.

Nykyään käytän tarran asemesta samaa piirustuspaperia kuin muuhunkin piirtämiseen, ja liimaa. "Korjauslakkana" oon vuosikaudet käyttänyt Pentel fine point correction pen -kynää, sellainen litteä punainen, 3,87e Temperassa.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #7 : 25.11.2003 klo 14:07:57 »
Ehkä koitan tarrapaperia. Minkälaista se on?

Post-Itilta saa semmoista korjausnauhaa, jossa on samaa irtoavaa liimaa kuin niiden muistilapuissa.

----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Leo

• Jäsen
« Vastaus #8 : 25.11.2003 klo 14:33:51 »
Itse käytän korjauslakkana Sakura Fluidia mutta se jättää aika ruman jäljen (tosin ei kulu pois kumittaessa)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #9 : 25.11.2003 klo 14:45:36 »
Korjauslakan käyttö jäi kokonaan poies kun aloin skannata sarjat. Pienet rösöt poistan kumityökalulla. Jos pitää isompi korjattu pala viedä jonkun epäonnistuneen kuvan päälle, piirrän sen ensin valopöydällä (alla on siis se epäkelpo kuva) ja skannaan korjauspalan samoilla asetuksilla (pitää pitää huoli että se on just samalla tavalla ja samoin päin skannerin lasilla) ja pasteeraan sen paikoilleen ruudulla. Hienosäätöä hiirellä (kotona) tahi wacomilla ja kynällä (töissä).

Timo

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #10 : 25.11.2003 klo 15:22:27 »
Kylläpä sitä tosiaan itsekin pienet mogailut korjaa koneella, mutta isommat haluaa korjata originaalistakin. Sitä voi sitten pällistellä vuosia ja näyttää lapsenlapsillekin ;)

Luulenpa, että tuo tarrapaperi voisi toimia, jos haluaa originaalin olevan kunnossa. Nettiin voi sitten leikellä ja liimailla irtopaloistakin.

Kiitos vastauksista!

Leo

• Jäsen
« Vastaus #11 : 25.11.2003 klo 15:50:02 »
Jos jätät kaikki virheesi koneelle poistettavaksi niin siinä voi käydä niin että unohdat poistaa jonkun pienen erhe viivan jonka lukiessa kuitenkin huomaa. Tosin voihan tämänkin myöhemmin poistaa koneella uudestaan, mutta ylimääräistä työtähän se vaatii...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #12 : 25.11.2003 klo 15:54:48 »
Sama erheen huomaamatta jäämisen mahdollisuushan on aina. Jäipä se sitten korjaamatta lakalla, tarralla tahi tietokoneella. Tarroista jää joka tapauksessa aina pieni varjo skannatessa ja sen joutuu kuitenkin sitten poistamaan "kumilla". Korjauslakkaa inhosin aina. Pullo kuivui, tai sivellin tai jotain... tinnerin kanssa sitten sai ährätä. ja lopulta jälki oli ei-tasainen pinta, johon oli ikävä tussata.

Timo