Kirjoittaja Aihe: Pullomusteen kuivumisen tehostus?  (Luettu 3412 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
Pullomusteen kuivumisen tehostus?
« : 18.10.2003 klo 18:36:35 »
Voiko tavalliseen pullomusteeseen (Indian ink) lisätä jotain etanolia tms. jotta se kuivuisi nopeammin, kuten vaikkapa tavallisten Textmark -tussien muste?

Tuli hankittua tuollainen sivellinkynä, joka on aivan loistava, sen voi täyttääkin uudelleen, ja nyt pitäisi siis täyttää, mutta kynän sisällä alunperin oleva muste oli juuri tullaista myrkyllisen hajuista mutta sekunnissa kuivuvaa mustetta... sellaista mustetta kun ei siis  (tietääkseni?) myydä pullomusteen tavoin, joten ajattelin että voisiko pullomusteen kuivumisnopeutta jotenkin tehostaa?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Pullomusteen kuivumisen tehostus?
« Vastaus #1 : 18.10.2003 klo 19:09:07 »
Viisaammat vastatkoon. Minä tyydyn leyhyttelemään papereita pitkin kämppää.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #2 : 22.10.2003 klo 10:57:08 »
Ainakaan spriitä ei kannata lisätä , pintajännitykset muuttuu ja imukyky kasvaa ihan ihmeesti.
Pilasin joskus puoli pulloa pelikaania , kun unohdin korkin auki koitin "elvyttää" haihtumaan päässyttä tussia sinolilla.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #3 : 22.10.2003 klo 13:41:16 »
sellaista mustetta kun ei siis  (tietääkseni?) myydä pullomusteen tavoin, joten ajattelin että voisiko pullomusteen kuivumisnopeutta jotenkin tehostaa?

Kyllä mun käsittääkseni pitäis jossain olla saatavana mainostoimistotusseille tarkoitettuja täyttöpulloja. Älä nyt ainakaan tavallisesta pullotussista rupea mitään seosta askartelemaan. Oletko Temperasta kysynyt? Ainakin isoille sivellintusseille on myös saanut valmiita varsitankkeja.

Japanin-, kiinan-, ja intiantussit kuivuu vähän eri tavalla, ja eri merkit kuivuu eri tavalla. Pisimpään tahmaisena taitaa pysyä japanilainen sumitussi. Normaalissa sivellinkäytössä voi aivan hyvin ottaa lasialustalle tai pikku lautaselle pisaran tussia ja pisaran vettä, ja kastaa sivellintä tässä - niin ne ulkomaalaisetkin tekee Hunt Emersonista Mezieresiin. Kuivuu nopeammin, eikä oo olennaisesti harmaampaa, ja sivellin käyttäytyy paremmin.

(Itse asiassa Mezieresin originaalit on aika harmaita, samoin Giraudin. Repro mustaa ne sitten.)

Jos pullotussi (Pelikan, Reeves...) kuivuu pulloon, sitä voi ohentaa tislatulla vedellä. Samalla mitä laitetaan höyrysilitysrautaan ja Wartburgin jäähdyttimeen. Saa huoltoasemilta akkuveden nimellä. Toimii paremmin kuin apteekista saatava ionisoitu vesi, ja on halvempaakin.

hiustenkuivaajalla saa originaalit äkkiä kuivaksi. Kannattaa kuivattaa kunnolla, varsinkin jos luonnostelee samalle arkille - pyyhekumi nykäisee äkkiä vähänkin raa'aksi jääneet tussit mukaansa.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #4 : 23.10.2003 klo 15:29:12 »
Jos pullotussi (Pelikan, Reeves...) kuivuu pulloon, sitä voi ohentaa tislatulla vedellä. Samalla mitä laitetaan höyrysilitysrautaan ja Wartburgin jäähdyttimeen. Saa huoltoasemilta akkuveden nimellä. Toimii paremmin kuin apteekista saatava ionisoitu vesi, ja on halvempaakin.

Eiks toi ole vähän överdödandea niinkuin amerikkalaiset sanovat ?

Kun lopetin tenun kanssa läträämisen siirryin suoraan tavalliseen kraanaveteen.
Mulla on ollut toista vuotta käytössä ranskalaista kiinalaista tussia , joka on tiivistettyä intialaista , ja olen lantraillut sitä keittiön hanan alla . Hyvin tuntuu toimivan.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #5 : 23.10.2003 klo 16:14:42 »
Jos pullotussi (Pelikan, Reeves...) kuivuu pulloon, sitä voi ohentaa tislatulla vedellä.

Eiks toi ole vähän överdödandea niinkuin amerikkalaiset sanovat ?
Kun lopetin tenun kanssa läträämisen siirryin suoraan tavalliseen kraanaveteen.

Ihan miten vaan, mutta kraanavedessä on yleensä ainakin kalkkia, joskus myös fluoria ja ehkä jotain elävääkin. Mun kokemuksen mukaan kraanavedellä ohennettu tussi "pilaantuu" ajan kanssa, eli alkaa haista ja käyttäytyä omituisesti.

Mutta sehän riippuu ihan siitä, missä se kraana on, josta veden otat. Eri kunnissa on erilainen vesi, ja eri taloissa erilaiset putket.

tertsi

• Vieras
Re: Pullomusteen kuivumisen tehostus?
« Vastaus #6 : 16.05.2006 klo 13:44:14 »
Jostain olen antanut itseni kuulla, että Timppa (Mäkelä) lisää valokuvakiinnitettä pullotussiin, jotta kuivuisi nupeammin.

Schollerhammerhan on pirullista juuri tussin hitaan kuivumisen takia.