Yhdyn MarkZeron mielipiteeseen siinä, että on aivan käsittämätöntä että joku ylläpidosta on mennyt siirtämään tämän threadin toimintasankarit puolelle! Dave McKean on englantilainen, ja ymmärtääkseni se vielä on Eurooppaa. Se, että McKeanin sarjakuvat on yleensä ensin julkaistu Uudella mantereella, ja että hän pohjaa vahvasti amerikkalaiseenkin kuvitusperinteeseen, ei tee hänestä yhtään vähempää eurooppalaista.
Pitääkö sarjakuvantekijän piirtää palloneniä ollakseen eurooppalainen?
Mutta asiaan. Minulle Dave McKean on se kaikkein tärkein sarjakuvantekijä, vaikka surukseni olen huomannutkin, että hänen aktiviteettinsa ovat viime vuodet kohdistuneet pitkälti muualle.
Cages on hienoimpia sarjakuvateoksia, mitä kuuna päivänä on tehty. McKean on suvereeni sarjakuvailmaisun hallitsija, ja uudistaja, ja myös aivan mahtavan hyvä piirtäjä. Tuolta Dremlinesta pitäisi löytyä herran vanhoja haastatteluja, jotka ovat sisällökkäimpiä ja fiksuimpia sarjakuvantekijähaastatteluja mitä olen lukenut.
Mr. Punch on McKeanin ja Gaimanin yhteistöistä se, josta pidän varmaan kaikkein vähiten. Kuvamaailma on tietysti kerrassaan komeaa, mutta en vain ole ikinä tempautunut Gaimanin käsikseen sisään, ja jotenkin sarjakuvallinenkin puoli on ulkokohtaisempaa kuin McKeanin muissa töissä.
Cagesin ohella McKean on itse käsikirjoittanut lyhyempiä, kokeellisia sarjiksia, jotka on julkaistu albumissa Pictures that Tick. McKean on viime ajat työskennelly Gaimanin kanssa yhteistyössä syntyneen Mirrormask -elokuvan parissa, johon McKean ymmärtääkseni edelleen duunaa kuvankäsittelyä. Toivotaan, että se piakkoin valmistuisi.