Kirjoittaja Aihe: Sandmanjohdannaiset  (Luettu 6945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
Sandmanjohdannaiset
« : 17.10.2003 klo 15:28:26 »
Eli Dreamingista Luciferiin ja mitä kaikkea siihen väliin nyt ikinä mahtuukaan. Mitä mieltä olette niistä ylipäänsä ja laadullisesti?
Luin eilen yhden kokoelman Luciferia (A Dalliance With the Damned) ja se oli sinällään pätevää fantasiasarjakuvaa josta kyllä heräsi lähinnä kysymys että miksi ihmeessä tätä pitää tehdä? Siis Sandmanrahastusta. Carey vaikuttaa ihan kyvykkäältä kirjoittajalta eikä kukaan vaihtelevista piirtäjistä ollut huono. Kun tätä sitten kuitenkin väistämättä vertaa Sandmaniin on tasoero huomattava. Ei tämä kerro muusta kuin näiden erinäisten fantasiaolentojen juonitteluista, mitään sen kummempia eri tasoja tai ulottuvuuksia tarinasta ei löydy, eikä se kerro ainakaan minulle mitään itsestäni. Eikä siinä mitään vikaa sinällään ole, viihdyttävää luettavaa juttu oli, mutta eikö Carey voisi kertoa tämänkin tarinan omilla hahmoillaan omassa maailmassaan? Eivätkö nämä hahmot olisi paljon mielenkiintoisempia jos he olisivat vain esiintyneet Sandmanissa? Miksi pitää saada Luciferin seikkailuja loputtomiin? En ole pahemmin näitä lukenut, Dreamingia ensimmäiset kahdeksan (?) numeroa, Ensimmäisen Lucifer- minisarjan ja ehkä jotain muuta. Niiden kuolleiden poikaetsivien seikkailuja en edes halua lukea.
Eli mitä mieltä muut olette? Onko parempi jättää asioita mielikuvituksen varaan (kuten noiden poikien kohtalo) vai kertoa kaikki kunnes lehmä on lypsetty niin rupsahtaneeksi kuin vain ikinä kykenee?
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

Otto Sinisalo

• Jäsen
Re:Sandmanjohdannaiset
« Vastaus #1 : 17.10.2003 klo 15:36:54 »
miksi ihmeessä tätä pitää tehdä? Siis Sandmanrahastusta.

Kysytty ja vastattu. Sandmaniin viittaava sarjis myy lähtökohtaisesti paremmin kuin jokin geneerinen sarjakuva.

Nyt kun tuo on sanottu, täytyy vielä mainita, että pidän Luciferista, toisinaan enemmänkin kuin Sandmanista. Ei se kerro minulle mitään itsestäni, mutta eipä kertonut Sandmankaan.

Carey-apologisti voisi myös väittää, että "Sandmanin rikkaan historian hyödyntäminen mahdollistaa syvemmät tarinat, blahdi blah-blah", mutta minä en ole Carey-apologisti.

EDIT: typo
« Viimeksi muokattu: 17.10.2003 klo 15:38:51 kirjoittanut Otto Sinisalo »

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #2 : 17.10.2003 klo 15:48:27 »
Niin mutta sinä nyt pidät Marveleistakin!
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #3 : 17.10.2003 klo 15:49:29 »
Sinä olet gootti!

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #4 : 17.10.2003 klo 15:54:29 »
Ja minulla on kynttilä (tai ainakin mahdollisuus ostaa sellainen) joten pidä varasi!

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #5 : 17.10.2003 klo 16:15:25 »
Voi luoja tuota Iljaa kun se jaksaa narista...hyvä ihme... ::)

Ja tähänhän on muuten hyvä heittää hieman 100 Bulletsin (eka kokooma/tarinakokonaisuus) ja Gini Sikesin 8BallChicksin yhtäläisyyksistä. Kyllä on tietoa Azzarellolla ollut siitä mistä kirjoittaa (ehkäpä lähteenä kyseinen kirja mm.?). Ja olen edelleenkin sitä mieltä että kyseinen ekak kokooma etenkin 100 Bulletsista on ensiluokkaista sarjakuvaa. Tuli vaan mieleen kun tästäkin se Ilja on valitellut. Pysyttäytyisit niissä Dostojevskeissä tai "Mikä on Elämän tarkoitus"-filosofiankirjoissa  ;)

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #6 : 17.10.2003 klo 16:31:49 »
Niin ja sori vaan Ilja kun taas ilkeilen.

(ihan oikein sulle, hähhäh)

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #7 : 17.10.2003 klo 16:47:13 »
Ja minulla on kynttilä (tai ainakin mahdollisuus ostaa sellainen) joten pidä varasi!

Muista pistä aurinkolasit päähän, ettei kynttilä häikäise.

Tässä, jos kiinnostaa: kaivoin arkistoista vanhan arvion Luciferista. Poliittisen pohjavireen näytin aikanani siitä löytävän. Ja kas, samalla palstalla on näköjään positiivinen arvio Marvel-sarjakuvastakin!

« Viimeksi muokattu: 17.10.2003 klo 16:47:29 kirjoittanut Otto Sinisalo »

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #8 : 20.10.2003 klo 17:02:57 »
No olihan siinä tuota politiikkaa (vaikkakin sen toteutus ei ollut mielestäni niin kiinnostavaa, aika perusvaltataistoa) ja olen minä aika pitkälti samaa mieltä kanssasi tuosta albumista. Enemmänkin vain kiinnosti mitä mieltä muut ovat näistä kaikista mahdollisista lypsyistä. Eivät kai sitten sinun lisäksesi mitään.

Ja Tolppis, en lue filosofian kirjoja. Ehkä pitäisi.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #9 : 21.10.2003 klo 13:40:44 »
No se oli vaan miten se termi menikään (anteeksi ylläpitäjät  :-[ ) "kevyttä kenttävittuilua".

Myönnetään, sorruin taas tyhmään juttuun. Täten pyydän anteeksi kaikilta filosofeilta.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #10 : 21.10.2003 klo 13:41:26 »
Hmmm...täällä tosiaan toimii **-sensuuri...aika keksintö!  :P

Blackwing

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #11 : 23.10.2003 klo 12:55:47 »
Ja taas narisevat ihmiset, jotka eivät edes ole lukeneet narinansa kohdetta. Anteeksi vain, mutta tämä käy jo hermoille. Eikö tämä ole juuri se tapa jolla kaikenmaailman asiaa tuntemattomat ihmiset mollaavat kaikkea mahdollista, kuten sarjakuvat ja roolipelit?

Luin ja pidin Dreamingistä, toisista osista enemmän kuin toisista. Luen Luciferia, vaikka pidin ekasta kolmiosaisesta sarjasta huomattavasti enemmän. Marvin Pumpkinheadin special oli erittäin hupaisa.

Luen niitä siksi, että pidän hahmoista ja tiedän, että taustalla on edes jonkinlaista laaduntarkkailua. Uutta sarjista ei nykyään kannata aloittaa lukemaan, koska hyvässä lykyssä siitä ei tiedä mitään tai on saanut väärän käsityksen mainonnan perusteella ja joutuu silti maksamaan saman hinnan kuin sarjiksista, joista tykkää. Johdannasista ainakin tietää mistä on kyse.

Ja hyvä ihminen, kaikkien maku ei ole samanlainen. Anna meidän muiden lukea rauhassa sitä, mistä me tykätään.
Mies hakee työpaikkaa. Haastattelija kysyy:
- Ymmärrättekö hyvin suusanalliset ohjeet ja osaatteko lukea ja kirjoittaa?
- Minä olen filosofian maisteri.
- Siitä nyt viis. Tahdon kuitenkin vielä lisäksi tietää, osaatteko te siis lukea ja kirjoittaa.

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #12 : 23.10.2003 klo 13:05:03 »
Ja hyvä ihminen, kaikkien maku ei ole samanlainen. Anna meidän muiden lukea rauhassa sitä, mistä me tykätään.

Hetkinen, ketä puhuttelet?

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #13 : 23.10.2003 klo 14:50:27 »
Varmaan minua. Otatkohan sinä ilmeisesti parempi ihminen tämä hieman liian henkilökohtaisesti? Tuossahan minä nimenomaan kysyin miten tähän suhtaudutaan ja pitävätkö ihmiset näistä lehdistä. Ikään kuin olisin henkilökohtaisesti tunkeutunut asuntoosi ja repinyt Luciferit hyppysistäsi huutaen "Älä lue tätä saastaa!!!"

Lainaus
Johdannasista ainakin tietää mistä on kyse.

Se minua juuri ärsyttää niissä pahimmillaan. Tietää tasan mitä saa etukäteen eikä ole mitään mahdollisuutta mihinkään uuteen.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2003 klo 14:51:19 kirjoittanut Ilja Rautsi »

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #14 : 23.10.2003 klo 15:30:11 »
Mulla oli kyllä jotain kamalan henkevää kommentoitavaa - mutta unohdin sen! jatkan puntarointia...

Sanon vaan tämän: nämä internetin keskustelupalstat on siinä mielessä ikäviä että aika monet kirjoitukset jättävät tulkinnanvaraa - ja tulkinta riippuu yleensä lukijan mielialasta/persoonasta ym. mutta joskus kirjoituksiin "eksyy" sävyllisesti ja sanamuodollisesti sellaisia ajatuksia joita itse kirjoittaja ei välttämättä ole tietoisesti huomannut kirjoittaessaan.

Emminätiiätajusittekomithää...mutta Ilja kyllä tietää mitä tarkoitan - esimerkkinä eräällä toisella krhm, palstalla olleet krhm, erimielisyydet erään toisen krhm, myöskin sarjisfanina tunnetun ja krhm, allekirjoittaneen välillä. Josta olen aikas pahoillani edelleen, käytin hieman ilkeää kieltä...

Mutta mehän olemme kaikki ihmisiä!

(toivon mukaan...mistä minä tiedän jos tänne kirjoittaakin joku tekoäly 75 % näistäkin jutuista...)