Kirjoittaja Aihe: Kustantajat  (Luettu 8342 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jho

• Jäsen
Kustantajat
« : 15.06.2005 klo 10:58:15 »
Tervehdys!
Olen aika tiukasti kahden vaiheilla kannattaisiko minun lähettää sarjakuviani ihan virallisille kustantajille (kuten vaikka Jalavalle niinkuin Hiltunen ikään).
Olen jo aika kauan piirrellyt ja julkaissut muutamassa omakustanteessa, vastaanotto on ollut suhteellisen positiivista, joten uskoisin että minulla voisi ollakkin mahdollisuus saada kustantaja, ehkä.

Mutta ongelmanani on että en ole aivan vakuuttunut ovatko kustantajat niitä verenhimoisia riistäjiä jotka huijaavat köyhältä taiteilijalta miljoonat, vai hyvä väylä saada sarjakuviaan muiden nähtäväksi.

älkää käsittäkö väärin, en minä tätä rahan vuoksi tee, jotenka tärkeää olisi vaan saada paljon lehtiä monen nähtäväksi.

Tällä hetkellä on pöydällä valmistumassa n.100 sivuinen fantasiasarjakuva.
Ja kysymykseni onkin: Saanko virallisen kustantajan tuella (mikäli teos kustantajaa miellyttää) sen paremmin levitettyä ihmisten koteihin kuin painattamalla itse ja tekemällä vähän töitä levityksen eteen?

tertsi

• Vieras
Re: Kustantajat
« Vastaus #1 : 15.06.2005 klo 11:10:28 »

älkää käsittäkö väärin, en minä tätä rahan vuoksi tee, jotenka tärkeää olisi vaan saada paljon lehtiä monen nähtäväksi.

Kustantajien tarkoitus ei ole saada sarjakuvia muiden nähtäväksi. He tekevät tätä hommaa rahasta, uskoisin.
Ja minä kyllä piirrän sarjakuvia ihan vain rahasta.

Kissa kiitoksella elää.

Mutta pistä tänne joitain näytteitä, niin saat palautetta vähän laajemmalta porukalta .

Jho

• Jäsen
« Vastaus #2 : 15.06.2005 klo 11:21:21 »
No ennen kuin minulla on yhtään nimeä, en ole valmis hinnoittelemaan lehtiäni yli 5 euron (sata sivua tai ei). Jos tällä voisi elää, niin sittenhän varmaan on pakko pyytää enemmän.

Lehdelle on tulossa kotisivut ja voin vakuuttaa että kvaakki on ensimmäinen joka saa niistä tietää ;)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 15.06.2005 klo 13:22:09 »
Muistaakseni Kvaakissa on (tässä osastossa) käsitelty aika paljon nostamiasi kysymyksiä. Vaikka kustantajat ovat kuuleman mukaan melko flegmaattisia markkinointipuuhissa, aika harva onnistuu itse levittämään teoksiaan sen paremmin. Myyminen ja markkinointi vaatii runsaasti aikaa ja työtä, mutta vastaavasti tuloksiakin on saavutettavissa. Asiaa kuvaa käytännössä kömpelö väite: sarjakuvia ei osteta ne myydään. Se pätee 99%:iin kotimaisista tekijöistä. Kustantajat eivät kotimaista julkaisemalla rikastu (kaksi piirtäjää on tässkin poikkeuksena), vaan näkisin sen usein enemmän kulttuuritekona.

Kustantajien markkinointi ja muut ponnistelut voi ajatella myös suhteutettuna markkinoiden kokoon. Suomessa on pienet markkinat.
En näe kyllä mitään syytä, miksei kannattaisi tarjota kustantajalle ja mahdollisesti neuvotella julkaisuun liittyvistä ehdoista. Voihan sen aina sitten julkaista itse jos se tuntuu parhaalta vaihtoehdolta. Jos saa työn kustantajalle, tekijänpalkkio on varma (ja pieni). Jos kustantaa itse saattaa tulla tappiota.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jho

• Jäsen
« Vastaus #4 : 15.06.2005 klo 13:33:50 »
Aika lailla samaa olen pyöritellyt päässäni.

Mitenkäs sitten oikeudet, hahmojaan, tarinoitaan yms. ei ilmeisesti pidä mitenkään patentoida, mutta jos esim. saan teokseni julkaistua jonkun kautta, saanko enää julkaista sitä myös omakustanteena?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #5 : 15.06.2005 klo 13:45:48 »
Aika lailla samaa olen pyöritellyt päässäni.

Mitenkäs sitten oikeudet, hahmojaan, tarinoitaan yms. ei ilmeisesti pidä mitenkään patentoida, mutta jos esim. saan teokseni julkaistua jonkun kautta, saanko enää julkaista sitä myös omakustanteena?

Saat, jos ei sitä ole kustannussopimuksessa erikseen kielletty. Soppari kannattaa tehdä siis. Ja sopia kaikesta vähänkin askarruttavasta. Täällähän oli jossain joku sopiva sopimuspohjakin EDIT: tuolla: http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2873.0 Tarvinnee aina julkaisukohtaista viilausta. Eli tuo on näemmä enempi lehtijulkaisua silmällä pitäen. Mahtaisiko kirjailijaliitolla olla sivuillaan jotain kirjan julkaisusoppari -mallia?

Timo
« Viimeksi muokattu: 15.06.2005 klo 13:48:41 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #6 : 15.06.2005 klo 15:42:19 »
Tällä hetkellä Suomen johtavin sarjakuvakustantaja taitaa olla Arktinen Banaani eli Valiosarjat. Jalavan kotimaisten sarjakuvien julkaiseminen on hiipunut. (Kerro mulle Markku miksi niin?)

Kustannussopimus löytyy kirjailijaliiton sivuilta: http://www.suomenkirjailijaliitto.fi/tekijanoikeus.asp
Tuokaan ei ole yleissopimus, eli jokaisella kustantajalla on omat vinkeensä. Kun saat sopimuspaperin eteesi, kannattaa ennen allekirjoittamista kysellä Kvaakissa (tai vaikka yksityisviestillä multa) onko sopimus hyvä. Tiedän että esikoisen julkaisun alla tekijät on aina niin riemuissaan julkaisemisesta, että pistävät nimen alle paperiin kuin paperiin. Kysykääpä Mauri Kunnakselta vituttaako nyt jälkeenpäin.

Timon viestiä korjaten: jos teos tulee ulos kustantajalta, sinä ET voi julkaista sitä enää omakustanteena niin kauan kuin sopimus on voimassa (ja sopimus on voimassa niin kauan kuin painosta on myymättä ja uutta painosta ei oteta).

Jho

• Jäsen
« Vastaus #7 : 15.06.2005 klo 15:54:34 »
Timon viestiä korjaten: jos teos tulee ulos kustantajalta, sinä ET voi julkaista sitä enää omakustanteena niin kauan kuin sopimus on voimassa (ja sopimus on voimassa niin kauan kuin painosta on myymättä ja uutta painosta ei oteta).

Kiitos kovasti Doc (kuulostaa ihan vanhalta kunnon suosikin postipalstalta :).
Tuo vaikuttaa erittäin voimakkaasti päätökseeni. Mutta eipä siitä haittaakaan ole katsoa miten reagoivat jos lähetän näytteeksi (sitäpaitsi siihen on aikaa varmasti monta vuotta).

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #8 : 15.06.2005 klo 16:03:55 »
Muista kuitenkin että voit aina yrittää tehdä sellaisen sopimuksen, että voit julkaista teoksen myös omakustanteena, tai jos todella haluat myydä teoksia itse, tee pykälä jossa esim. saat ostaa teoksia 300 kappaletta kustantajan omakustannushintaan ja myydä niitä itse.

Jos myyt 100 sivuista omakustanneteosta 5 e kappale, niin myyt kyllä tappiolla. Monilla on sellainen käsitys että kun ei ole nimeä niin esikoisteos saa mennä halvalla tai tappiolla, koska se on vasta uran alku. Mutta pitää muistaa että monille tekijöille esikoisteos on jäänyt parhaaksi teokseksi, ja jopa ainoaksi. Kyllä sitä aina yhden teoksen tekee. Toisen tekeminen onkin jo oikeaa työtä.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #9 : 17.06.2005 klo 22:14:40 »
Järkevämpää on pyrkiä tekemään sopimus niin, että saat tekijänpalkkiosi albumeina. Kustantajan kanssa sovitte sitten, miten teosta markkinoidaan ettei tule päällekäisyyksiä.
 Sarjakuva-albumien teolla ei nimittäin mitenkään pysty elämään Suomessa. Noin vuoden työstä käteen saamasi palkkio on parin-kolmen tuhannen euron luokkaa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

• Valvoja
Vs: Kustantajat
« Vastaus #10 : 29.04.2015 klo 08:12:14 »
Kustannusala elää, kuten kliseisesti sanotaan, muutoksen aikaa.

Isot kustantantamot laajentavat toimintaansa. HarperCollins tulee Suomeen, ja ryminällä. Julkaisumäärä on heti alussa huikea. Pelkästään HarperCrime julkaisee 24 dekkaria vuodessa, vähintään.

Mielenkiintoista nähdä, alkaako HarperCollins julkaista sarjakuvaa suomeksi... Toivottavasti. Ovat julkaisseet ainakin Neil Gaimanin sarjakuvaromaaneja.

RW kustannus on sekin osa isoa kansainvälistä julkaisuyritystä.

Nävertäväthän nämä uudet pelurit suomalaisten kustantamojen markkinaosuuksia, mutta nimikkeitä niiltä tulee ulos hurjaa tahtia. Pysyvätkö otavat ja södikät tämmöisen menon mukana ollenkaan?

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #11 : 29.04.2015 klo 08:38:57 »
Kustannusala elää, kuten kliseisesti sanotaan, muutoksen aikaa.

Isot kustantantamot laajentavat toimintaansa. HarperCollins tulee Suomeen, ja ryminällä. Julkaisumäärä on heti alussa huikea. Pelkästään HarperCrime julkaisee 24 dekkaria vuodessa, vähintään.

Mielenkiintoista nähdä, alkaako HarperCollins julkaista sarjakuvaa suomeksi... Toivottavasti. Ovat julkaisseet ainakin Neil Gaimanin sarjakuvaromaaneja.

RW kustannus on sekin osa isoa kansainvälistä julkaisuyritystä.

Nävertäväthän nämä uudet pelurit suomalaisten kustantamojen markkinaosuuksia, mutta nimikkeitä niiltä tulee ulos hurjaa tahtia. Pysyvätkö otavat ja södikät tämmöisen menon mukana ollenkaan?

HarperCollins vois napata Marvelin oikeudet Egmontilta ;)
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #12 : 29.04.2015 klo 09:22:45 »
HarperCollins vois napata Marvelin oikeudet Egmontilta ;)

Näyttävät julkaisseen enemmänkin DC:tä, jonka oikeudet ovat RW kustannuksella.

Nuorille suunnatut sarjakuvaromaanit näyttävät olevan HarperCollinsin kataloogissa hyvin edustettuna - toivottavasti niitä saadaan  julki täälläkin.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #13 : 29.04.2015 klo 10:04:16 »
Hesarin jutusta ainakin sai sen käsityksen että Ruotsista johdettava Suomen haara keskittyisi bestsellereihin. Miten se nyt meni, "dekkareita, thrillereitä ja hyvän mielen lukemistoja." Sarjakuvat eivät myy ja siksipä veikkaan että sarjakuvia ei tule. Mutta mistä tuommoisesta jättiläisestä tietää? Enimmät panostukset saattavat hyvinkin kohdistua digijakelupuoleen ja sehän avaisi jo sitten enemmän mahdollisuuksia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #14 : 31.12.2020 klo 11:22:35 »
En oikein löydä sopivaa ketjua, joten laitan tänne kun kysymys on Arktisesta Banaanista. Eli, onko jossain listattu mitä kirjoja heidän ”Sarjakuvaklassikot” sarjan alla on julkaistu?

Hommasin Vihtori & Klaara -kirjan, joka on osa IV. Hulvaton. ;D

"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"