Kirjoittaja Aihe: Mangapiirtäjälle töitä!  (Luettu 5997 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Mangapiirtäjälle töitä!
« : 06.06.2005 klo 17:12:00 »
Etsin mangapiirtäjää mahdollisesti ensi vuonna starttaavaan projektiin. Neuvottelut ovat vielä kesken, mutta kyseessä on n. kuusi kertaa vuodessa lehdessä ilmestyvä 2-5 sivun värillinen lasten seikkailusarjakuva, jonka itse käsikirjoitan. Palkkio maksetaan mutta vielä ei ole tiedossa minkä verran.

Piirtäjällä pitäisi olla sarjakuvan perustaidot hallussa, mahdollisuus lähettää materiaali sähköpostina eteenpäin ja kokemusta deadlineista ja niiden pitämisestä.

Ammattilaiset sekä aloittelijat, pistäkää linkkejä sivuillenne. Näytteiksi kelpaa 2-3 värillistä mangatyylistä sarjakuvasivua. Kuvitukset ja fan art ei riitä.

Mitään en lupaa.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2005 klo 10:34:02 kirjoittanut Doc Lomapäivä »

HEsko

• Vieras
Re: Mangapiirtäjälle töitä!
« Vastaus #1 : 10.06.2005 klo 11:07:48 »
Sivuillani ei kannata käydä, ovat sen verta vanhat.
Näytteiden lähettäminen onnistunee myös sähköpostilla, eikös?

Laita mulle jokin viesti osoitteeseen: hesko(at)nic.fi
niin laitan näytteet vastauksena.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #2 : 25.07.2005 klo 09:27:55 »
Heskostako MANGApiirtäjä?  :D ;D :o

mlietzen

• Vieras
« Vastaus #3 : 25.07.2005 klo 09:49:35 »

Hei se on mangaa. Miten vaikeaa se voi olla?

Jos siitä maksetaan säädyllisesti niin kyllähän minäkin! Tosin jos sen ei tarvisi olla mangaa ja saisin itse kirjoittaa.

Tinca

• Vieras
« Vastaus #4 : 25.07.2005 klo 12:55:42 »
Mahtaako paikka olla vielä avoinna?
« Viimeksi muokattu: 25.07.2005 klo 15:25:05 kirjoittanut Tinca »

HEsko

• Vieras
« Vastaus #5 : 25.07.2005 klo 17:05:10 »

Mä teen mitä vaan alaan liittyvää... rahasta. Olen ns. työh**ra.
Keväällä depytoin jo sarjakuvatoimittajanakin.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 25.07.2005 klo 17:19:02 »
Heskostako MANGApiirtäjä? :D ;D :o

Ehkä hieman yllättynyt reaktio tälläkin suunnalla, kolmosessa kun oli hieman kielteinen suhtautuminen mangaan aina ajoittain... ;) Mutta miksipäs ei, vaikka en ole koskaan nähnyt mangatyylisiä kuvia HEskolta.

Itse en uskaltaisi ottaa vastaan töitä, jos ne pitäisi piirtää vaikkapa "supersankarityylillä" ja mangavaikutteita ei missään nimessä saisi olla, ovat ne sen verran käsialassa. Tyyliä voi muuttaa, mutta käsiala tuppaa pysymään... Jos tiedätte mitä tarkoitan. :)

HEsko

• Vieras
« Vastaus #7 : 27.07.2005 klo 14:31:59 »
Tyyliä voi muuttaa, mutta käsiala tuppaa pysymään... Jos tiedätte mitä tarkoitan. :)
Totta. Vaan eihän kaikilla mangapiirtäjilläkään ole samanlainen käsiala toisiinsa
nähden. Ja käsittääkseni ne kaikista menestyneimmät mangapiirtäjät ovatkin
jollain tavalla valtavirrasta poikkeavia (siis nimenomaan visuaalisuutta ajatellen).

Mangassa tyylisuuntana ei ole mitään ylitsepääsemätöntä. Kunhan piirtää
hahmot ohjeiden mukaan, noudattaa perspektiiviä ja joskus käyttää tyylisuunnalle
tavanomaisia effektejä niin siinähän se jo onkin. Pienellä keskittymisellä kaikki
onnistuu.
Oma tapani piirtää on muutenkin mangan tapaan niin paljon ääriviiva painotteista,
ettei ongelmia pitäisi syntyä, kunhan vaihdan taas vaihteeksi siveltimen terään.

Ja tässä epäilijöille:

Eihän se ihan virheetön ole, mutta mangaa kuitenkin. Eikä sarjakuvan piirrosten
tarvitsekaan virheettömiä olla.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2005 klo 18:23:16 kirjoittanut HEsko »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 28.07.2005 klo 19:25:33 »
Totta. Vaan eihän kaikilla mangapiirtäjilläkään ole samanlainen käsiala toisiinsa
nähden. Ja käsittääkseni ne kaikista menestyneimmät mangapiirtäjät ovatkin
jollain tavalla valtavirrasta poikkeavia (siis nimenomaan visuaalisuutta ajatellen).

...mutta se "manga" on kuitenkin jokaisen käsialassa (vai onko se sittenkin oikeammin tyylissä... joka tapauksessa esim omalla kohdallani tietty mangamaisuus tuppaa tulemaan kuvioihin jopa piirtäessä elävää mallia. Aiheuttanut jonkin verran ongelmia.... :-[) Hyvä piirtäjä osaakin muuttaa tyyliään aina tarinaan sopivaksi, ja sinun viivankäyttösi on ainakin totisesti parempaa kuin omani. Epäilen kyllä silti, pystyisikö joku täysin mangaan perehtymätön hyppäämään piirtämään mangaa edes pienellä perehtymisellä... pitäisi varmaan perehtyä aika massiivisesti. Tulee mieleen se Aku Ankka -liite, johon oli yritetty japanilaista ruutujakoa. Metsään meni niin että rytisi. Teoria oli hallussa, mutta ilmeisesti sitä ei ollut ihan ymmärretty...

Toisaalta olen tullut aika yliallergiseksi noille "se on vaan mangaa" kommenteille, vaikka niistä yrittääkin olla välittämättä... Tulee kamala hinku sanoa "no mä en tajuu jotain belgialaista kun niissä hahmoilla on aina joku väkkärä pään päällä ja kaikki naiset on somia ja sipsuttaa nätisti jopa jahdatessaan roistoja..." Mutta en sano, koska minulla ei ole mitään belgialaista sarjakuvaa vastaan. ;) Mutta nyt menee ihan aiheen sivusta...

HEsko

• Vieras
« Vastaus #9 : 29.07.2005 klo 13:16:56 »
Joo meneehän tämä aiheen sivusta, mutta vielä tämä viesti (ainakin), potkujenkin
uhalla.

Toisaalta olen tullut aika yliallergiseksi noille "se on vaan mangaa" kommenteille, vaikka niistä yrittääkin olla välittämättä...

Ei ollut tarkoitus vähätellä mangaa. Pointtini oli, että "mangaa" on helppo piirtää/
matkia, koska siihen on määritelty (mangakirjoissa) niin helpot säännöt, aivan
kuten esim. myös aku ankassa tai eurooppalaisen selkeän linjan piirtäjillä.
Nuo kaikki em. tyylithän perustuvat siihen, että "kuka tahansa" voisi piirtää
tarinoita samalla tavalla. Vähän niinkuin tehdastyötä tekisi: Kun
opettelee työtavat niin loppu on helppoa(ja nopeaa).

Oma tyylini/tapani työstää kuvia kuuluu myös kastiin helposti-piirrettävät
(eli ei sen kuninkaallisempaa kuin aku ankka tai manga tai mikä tahansa vastaava).
Tyylissä on omat plussansa mutta silti kadehdin ihmisiä, joilla on
enemmän omaa taiteellista näkemystään (kuten roju, K.Tukiainen, K.Kovacks tai
jopa PjR). Kokeilkaapa matkia heidän tekemisiään. Ei ole enää niin helppoa tehdä
omasta päästään sarjakuvaa, joka näyttäisi heidän tekemältään.

V3§a V1tikain3n

• Jäsen
  • kersanttinapalm.com/
« Vastaus #10 : 30.07.2005 klo 20:28:10 »
Tulee mieleen se Aku Ankka -liite, johon oli yritetty japanilaista ruutujakoa. Metsään meni niin että rytisi. Teoria oli hallussa, mutta ilmeisesti sitä ei ollut ihan ymmärretty...

Missä numerossa? Uteloittaa.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #11 : 30.07.2005 klo 20:56:43 »
Ei ollut tarkoitus vähätellä mangaa. Pointtini oli, että "mangaa" on helppo piirtää/
matkia, koska siihen on määritelty (mangakirjoissa) niin helpot säännöt, aivan
kuten esim. myös aku ankassa tai eurooppalaisen selkeän linjan piirtäjillä.
Nuo kaikki em. tyylithän perustuvat siihen, että "kuka tahansa" voisi piirtää
tarinoita samalla tavalla. Vähän niinkuin tehdastyötä tekisi: Kun
opettelee työtavat niin loppu on helppoa(ja nopeaa).

Tyylissä on omat plussansa mutta silti kadehdin ihmisiä, joilla on
enemmän omaa taiteellista näkemystään (kuten roju, K.Tukiainen, K.Kovacks tai
jopa PjR). Kokeilkaapa matkia heidän tekemisiään. Ei ole enää niin helppoa tehdä
omasta päästään sarjakuvaa, joka näyttäisi heidän tekemältään.

Käsitteesi mangasta vaikuttaa aika suppealta; mangapiirtäjät Samura ja Kohta (sekä monet muut) ovat yhtä ”helposti” niputettavissa kuin esm Sienkiewicz länsimaisen sarjakuvan puolella  >:(
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

HEsko

• Vieras
« Vastaus #12 : 31.07.2005 klo 15:36:58 »
Käsitteesi mangasta vaikuttaa aika suppealta; mangapiirtäjät Samura ja Kohta (sekä monet muut) ovat yhtä ”helposti” niputettavissa kuin esm Sienkiewicz länsimaisen sarjakuvan puolella  >:(

Se on suppea. Käsitän sillä lähinnä "how to draw manga" -tyylisiä juttuja (aina samat
naamat, vain hiukset ja vaatteet muuttuu...kliiniset viivat... ilmeet ja effektit...)
Tiedän, että japanissa tehdään myös paljon taidesarjakuvaa, mutta tuo mulla tulee
mangasta ekana mieleen.

En löytänyt näin äkkiseltään mitään Samuran ja Kohdan tekemiä juttuja. Mutta uskon
sinua, että ne ovat jotenkin poikkeavia.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #13 : 31.07.2005 klo 16:49:16 »
En löytänyt näin äkkiseltään mitään Samuran ja Kohdan tekemiä juttuja. Mutta uskon
sinua, että ne ovat jotenkin poikkeavia.

Blade of Immortal ja Hellsing saattanevat hakusanoina auttaa etsinnöissä (ainakin luulisin että Hiroaki Samurasta ja Hirano Kohtasta on kyse). Muista Hannu hakukoneiden kuvahaut.

Mjoo Samura tekee nähtävästi hiukan realistisempaa jälkeä ja Kohta tyylitellympää, jos jonkinlaiseen "normimangaan" vertaa, mutta kyllä noistakin heti ajattelee että jaaha... mangaa.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 31.07.2005 klo 17:39:11 »
Luulisi, että "belgialaistakin" sarjakuvaa voisi alkaa piirtää suht helposti, jos vain poimisi niitä muutamia piirteitä, jotka tekevät siitä sen näköistä kun se on. On niissä sarjoissa kuitenkin aina jotain samaa, jos taas halutaan yleistää niin niitä pottuneniä sun muita... (Ja lisätään nyt vielä varmuudeksi: minulla ei ole mitään belgialaista sarjakuvaa vastaan. Luen sitä toisinaan.)

Olen yllättynyt. Sen verran kliseiseltä ja ei toimivalta se tuntui (tosin en pääse tarkistamaan, sillä ei ole hajuakaan, missä kyseinen lehti luuraa tällä hetkellä.) Tosin se, että sarjakuvan on tehnyt japanilainen ei tarkoita, että se olisi automaattisesti hyvä. Suurin osa mangastahan on aika yhdentekevää massatuotantoa, josta en oikein jaksa innostua... ja tuo on mielipiteeni siitä huolimatta, että olen mangasta pitävä ja jopa siitä vaikutteita saanut piirtäjä... Väsyttää koko manga vastaan kaikki muu sarjakuva-jupakka...