Kirjoittaja Aihe: Kauhujutuista kritiikkiä?  (Luettu 2754 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
Kauhujutuista kritiikkiä?
« : 24.05.2005 klo 23:37:03 »
Tossa pitkästä aikaa on taas jaksanut Shockin jälkeen tehdä sarjakuvaa, ja kritiikki ja kommentointi olisi ihan tervetullutta. Tossa on joitakin irrallisia ruutuja EC-henkisestä sarjakuvasta, joita julkaistaan pienen kokoelman verran, neljän eri tekijän voimin, tossa muutaman viikon sisällä. Pieni ennakkokommentointi omasta piirrosjäljestäni olisi siis tervetullutta.

« Viimeksi muokattu: 28.05.2005 klo 15:09:25 kirjoittanut kespa »

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Re: Kritiikkiä
« Vastaus #1 : 25.05.2005 klo 11:20:39 »
Että sneak preview tulevaan julkaisuun kaipaa sneakkiä kritiikkiä?  No minä aloitan, kun kahvi on kesken.

Kun piirrät huonetilaa perspektiiviin, niin olisi luontevaa vähän kiertää henkilöhahmoa: muuten tulee mielikuva, että siinä on käsketty hemmo seisomaan tarkasti lattialankkujen suuntaisesti... tai sillai kuitenkin aina jotenkin jähmeästi suoraan. Näissä näyteruuduissahan lähes kaikki hahmot (paitsi tietysti se Mannerheimin näköinen lehdenlukija, joka muuten on suht onnistunut ruutu) ovat takaa tai sivulta, ainoa sinänsä virkistävä on tuo hirmuinen pudotusperspektiivi tuossa... sain kerran tuollaisen kulman itsekin onnistumaan, kun Napalmin Markus piirsi hyvän leiskan pohjalle.

Viivavarjostukset toimisivat vielä paremmin, jos niitä laittaisi vielä laajemmille alueille... muistanetko Berni Wrightsonin Frankensteinit ennevvanhaan? Nehän ovat maanisen täynnä tunnelmaa ja tussiviivasävystelyä. Ja silläkin (viivavarjostuksella) voi sopivaan suuntaan suhraamalla korostaa perspektiivejä. Tietysti, sitten on pidettävä huoli kontrastien säilymisestä: raskaalla kädellä mustaa ja hohtavia huippuvalkoisia sekaan myös.

Että työlästä on. Mutta odotellaanpa sitä tulevaa julkaisuanne...
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

kespa

• Jäsen
Re: Kritiikkiä
« Vastaus #2 : 25.05.2005 klo 13:52:52 »
Että sneak preview tulevaan julkaisuun kaipaa sneakkiä kritiikkiä?  No minä aloitan, kun kahvi on kesken.

Juu tällasta vähän haetaan.

Tossa tulikin hyvää kritiikkiä, joka vahvisti hyvin myös omia käsityksiäni omista heikkouksistani ja kehittymisalueista. Tossa huonetilan kuvaamisessa olet ihan oikeassa ja siinä, että hahmoja voisi pistää vähän eri asentoihin, kun sivuttain, edestä tai takaa. Tossa juuri aloitin tekemään seuraavaa juttua tätä tulevaa sarjakuvaa seuraavaan sarjakuvaan, ja nyt olen vasta ensimmäistä kertaa ruvennut tekemään noita "pallohahmotelmia" ja se onkin auttanut huomattavasti henkilöiden liikkeen kuvaukseen. Ennen piirsin vaan suoraan naamasta alaspäin ilman sen suurempia hahmotelmia. Tosin jotkut ruudut tässä sarjassa ovat tarkoituksella tollain "patsasmaisesti" kuvattuja tarinan "dramaattisuuden" takia, mutta se on silti selkeä kehittämisalue. Myöskin omasta mielestäni tuo mannerheimi onnistui aikalailla hyvin.

Toinen mitä taas pidän heikkoutenani on monen ihmisen yhtäaikainen kuvaus samaan ruutuun, mutta tässä tarinassa sitä ei oikein nää, koska tarina on lähinnä yhden miehen seuraamista. Tähänkin olen kuitenkin tekeillä olevassa sarjakuvassa pakottanut itseni puuttumaan, pistämällä ihan tarkoituksella useita keskeisiä hahmoja. Josko siitä sitten oppisi pikkuhiljaa...

Viivavarjostukset olisivat kyllä nättejä, mutta loppujen lopuksi en oo kuitenkaan mielestäni niissä tarpeeksi hyvä, ja tykkään muutenkin enemmän tehdä selkeämpää viivaa. Kauhusarjakuvaan viivavarjostukset ovat tietenkin aivan omiaan, mutta tussauspuolella en yleensä tuppaa saada niistä tarpeeksi hyvän näköisiä.

Mutta kiitos kommentista, oli hyvä kuulla muiden mielipiteitäkin välillä, ja varsinkin, kun olen kanssasi vielä aika samoilla linjoilla.

kespa

• Jäsen
Re: Kauhujutuista kritiikkiä?
« Vastaus #3 : 28.05.2005 klo 15:10:33 »
Pistetäänpä vielä yksi parin vuoden takainen tekele tänne kriitikoitavaksi:

Jho

• Jäsen
Re: Kauhujutuista kritiikkiä?
« Vastaus #4 : 28.05.2005 klo 17:25:01 »
Vakaa käsi sinulla kyllä on, tietysti viivoittamisessa voi aina parantua. Käyttäisin itse tuota Frankenstein esimerkkiä mutta se käytettiin jo, höh.
Onnistunein kuva noista on mielestäni tuo kirjahyllykuva, siinä olet selvästi päässyt käyttämään elementtiä jossa olet hyvä, elikkä vaikuttaa siltä että esineiden piirtäminen onnistuu, vai?
Käytä sitä toki hyväksesi mikäli et niin jo tee.

Heikoin kuvista minun mielestäni on tuo polvistumiskuva, lähinnä jepen kasvojen takia, sen takia se Mannerheimiksi ristitty kaveri pääseekin loistamaan vielä paremmin.

Mutta hyvältä näyttää kuitenkin, minä tykkään *peukalo*.

Pitääkin näköjään taas ruveta lukemaan omakustanteita, tähän foorumiin tutustuminen toi vanhat hyvät ajat mieleen kun luin Sarjaria joka toinen päivä kirjastossa.