Kirjoittaja Aihe: Jenkki-mangan myynti Suomessa ehkä vaikeutuu  (Luettu 4646 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Vieras
Jenkki-mangan myynti Suomessa ehkä vaikeutuu
« : 24.05.2005 klo 12:52:37 »
Aiheesta on kyllä keskusteltu jenkkisarjakuvien osalta jo aikaisemminkin, mutta laitan tämän nyt tänne jos joku ei ole ennen "hokannut".

>>Fantasiapelien sivuilta löysin tällaisen uutisen (vähän lyhentäen):

26.4.2005: "Dark Horse on ilmoittanut että myös Blade of the Immortal ja Oh My Goddess -sarjojen uudet albumit siirtyvät kansainvälisten myyntirajoitusten piiriin. (...) Aikaisemminhan kustantamon suosikkisarjat Hellsing, Berserk, Trigun ja Samurai Executioner ovat kuuluneet vastaavasti rajoitettuihin tavaroihin. Myös mm. VIZ- ja DC:n mangaa julkaiseva alamerkki CMX ovat kokonaisuudessaan kansainvälisesti myyntirajoituksessa. (...)...yhdysvaltalainen kustantaja on tehnyt japanilaisten oikeudenomistajien kanssa sopimuksen siitä että he levittävät tuotteitaan vain Pohjois-Amerikkaan. Täten vaikkapa Fantasiapelit Suomesta ei voi hankkia kyseisiä tuotteita jouhevasti virallisia kanavia pitkin. (...)myyntirajoituksen piirissä olevat tuotteet saattavat olla tavallista herkemmin tilapäisesti lopussa."

Onko tämä hyvä vai huono asia? Ainakin suomalaisten kustantamojen halu kustantaa mangaa ehkä kasvaa, kun fanit eivät enää saa yhtä helposti kuin ennen jenkkimangaa näppeihinsä ja sitä kautta kyllästä markkinoita täällä valmiiksi.

Toisaalta...

laymon

• Vieras
Re: Jenkki-mangan myynti Suomessa ehkä vaikeutuu
« Vastaus #1 : 24.05.2005 klo 13:04:14 »
Viimeksi viime viikolla ostin Akateemisesta tuoretta Vizin mangaa, joten eivätpä nuo rajoitukset juurikaan missään tunnu, korkeintaan ehkä aiheuttavat pieniä viivytyksiä.

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #2 : 24.05.2005 klo 13:12:44 »
Käsittämätöntä säätämistä moinen rajoittelu.

Noh, www.amazon.com:in kautta kuitenkin saa.
Also spracht Blau Tiger.

Lurker

• Vieras
« Vastaus #3 : 24.05.2005 klo 13:43:05 »
Viimeksi viime viikolla ostin Akateemisesta tuoretta Vizin mangaa, joten eivätpä nuo rajoitukset juurikaan missään tunnu, korkeintaan ehkä aiheuttavat pieniä viivytyksiä.

Olen ymmärtänyt, ja kaupatkin ovat antaneet ymmärtää, että jollain kommervenkillä tätä rajoitusta voidaan suht' helposti kiertää mutta että se aiheuttaa viivästyksiä toimituksiin.

Tässä on kyse vähän samasta asiasta kuin aluekoodit dvd-soittimissa.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #4 : 24.05.2005 klo 13:43:41 »
Tästähän puhuttiin jo kolmisen vuotta sitten, kun espanjalainen kustantaja oli suivaantunut siihen että Vizin englanninkielistä mangaa saa Espanjasta. Ratkaisu oli poliittisen tyypillinen möhkälepäätös, jossa saman tien kiellettiin Vizin englanninkielisten mangojen myynti kaikkialla Euroopassa. Siitä nousi huutoa. Kun vähän aikaa kului, saatiin havaita että mitään ei oikeastaan tapahtunut. Sarjakuvakaupat pakotettiin luoviin tuontitapoihin ja hintaan tuli jokunen euro lisää, jotka dollarin arvon lasku saman tien höyläsi pois.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #5 : 24.05.2005 klo 18:28:24 »
Jep jep, eiköhän tukkurit toimita kenelle hyvänsä, joka vain maksaa dollareissa...

BiQ

• Jäsen
« Vastaus #6 : 26.05.2005 klo 09:42:56 »
Onko tämä hyvä vai huono asia? Ainakin suomalaisten kustantamojen halu kustantaa mangaa ehkä kasvaa, kun fanit eivät enää saa yhtä helposti kuin ennen jenkkimangaa näppeihinsä ja sitä kautta kyllästä markkinoita täällä valmiiksi.

Toisaalta...

Voin olla jotain muuta kuin vihainen siinä vaiheessa kun joku suomalainen kustantaja julkaisee Berserkkiä peilaamattomana, pätevästi suomennettuna ja ilman sensuuria, inhimilliseen hintaan. (<20 euroa per kirja)

Onneksi suuttumustani lievittää se tosiseikka, että käytännössä saan DH-Berserkkini vielä nytkin ostettua suomalaisista liikkeistä, tosin kuukauden-kahden viiveellä julkaisusta.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 26.05.2005 klo 10:56:10 »
Tässä on kyse vähän samasta asiasta kuin aluekoodit dvd-soittimissa.

...jotka vaikeuttavat elämää jonkin verran, kun jotain hyvää, ehdottomasti saatavaa filmiä ei ole eikä tule 2-alueelle... :( Joitakin Miyazakin filmejä haluaisin, mutta....

Olin huomaavinani, että tuo VIZ-jupakka aiheutti ihan nähtävissäkin olevaa haittaa, mutta eiköhän kaiken haluamansa ole kuitenkin saanut ostettua... Kiva olisi saada suomeksi lisääkin tavaraa, mutta jos kaikki jenkkimanga häviäisi kauppojen hyllyiltä niin taitaisi siinä käydä niin, että kaikkia haluttuja nimikkeitä ei suomeksi kuitenkaan tulisi. (Koska näemme Azumangan suomeksi? Tai Nausicaän?) Toisaalta ei niitä kaikkia hyviä  tule välttämättä englanniksikaan, Japaniin saattavat jäädä...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #8 : 26.05.2005 klo 11:06:14 »
Bookplussasta pitäisi saaman Vizejä, koska firman pääkonttori on Norjassa eli EU:n ulkopuolella. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Mattipekka

• Jäsen
« Vastaus #9 : 26.05.2005 klo 13:07:27 »
...kun jotain hyvää, ehdottomasti saatavaa filmiä ei ole eikä tule 2-alueelle... :( Joitakin Miyazakin filmejä haluaisin, mutta....

Japanissahan on myös kakkosen aluekoodi käytössä. Itse olen tilannut Miyazakini sieltä. Hirvittävän kallista kyllä, postikuluineen ja tulleineen ainakin 50 e/kpl. Lisäksi vaatii soittimeltasi sen, että se pystyy soittamaan ntsc-levyjä (katso ohjekirjasta). Kaikissa Miayzakin levyissä on englanninkielinen teksti- tai äänioptio, jos et puhu sujuvaa japania.

Käytän tilaisuutta hyväkseni ja suosittelen Miyazakin lisäksi elokuvaa Mimi wo Sumaseba (Whispers of the Heart) (1995). Hiljainen ja romanttinen nuoren tytön kasvutarina.

Täältä olen itse ostanut.
Hemmetti, tässähän menee koko työpäivä, en enää ikinä kirjoita Kvaakkiin:(

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 27.05.2005 klo 23:06:59 »
Japanissahan on myös kakkosen aluekoodi käytössä. Itse olen tilannut Miyazakini sieltä. Hirvittävän kallista kyllä, postikuluineen ja tulleineen ainakin 50 e/kpl. Lisäksi vaatii soittimeltasi sen, että se pystyy soittamaan ntsc-levyjä (katso ohjekirjasta). Kaikissa Miayzakin levyissä on englanninkielinen teksti- tai äänioptio, jos et puhu sujuvaa japania.

Käytössä on PS2, eihän se ihan kunnon DVD-laitteen veroinen taida olla.... Importlevyissä hirvittää juuri tuo hinta, enkä uskalla toivoa, että saisin japanilevyjä toimimaan ilman ongelmia. Pitää ottaa selvää. Jotenkin elättelen toiveita, että filmejä saisi kakkosalueena, briteissä julkaistuja ei taida Mononoken lisäksi olla kuin Laputa ja Kiki...? Jos huhut tuonnista Suomeen pitävät paikkansa, hypin kattoon riemusta. (Mikäli käännökset ovat ok.)

Whispers of the Heartista olen kuullut kehuja, tarkoituksena on nähdä se joskus. Bookplus vaikuttaa kätevältä paikalta luottokortittomalle. Kiitos linkeistä!

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #11 : 28.05.2005 klo 09:08:36 »
Whispers of the Heartista olen kuullut kehuja, tarkoituksena on nähdä se joskus.

Myös minä suosittelen sitä, aivan kuten mitä tahansa Ghibli-filmiä.

Pässi

• Jäsen
Vs: Re: Jenkki-mangan myynti Suomessa ehkä vaikeutuu
« Vastaus #12 : 25.03.2009 klo 21:19:39 »
suosittelen Miyazakin lisäksi elokuvaa Mimi wo Sumaseba (Whispers of the Heart) (1995). Hiljainen ja romanttinen nuoren tytön kasvutarina.
Sydämen kuiskaus
Suomen valkokankailla ensi perjantaista alkaen.