Kirjoittaja Aihe: Kvaakista myös sarjakuvakauppa?  (Luettu 57804 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Äimän Käki

• Vieras
Re: Kvaakista myös sarjakuvakauppa?
« Vastaus #90 : 07.02.2006 klo 12:59:36 »
Paitsi kun meet kauppaan ja siellä on pelkkää eioota. Kvaakin kaupan olisi hyvä keskittyä etupäässä harvinaisempaan tavaraan.

Timo

En ymmärrä mihin tarvitaan uutta sarjakuvakauppaa netissä kun isojen kustantamojen tuotteet saa kirjakaupasta ja pienkustanteet Pitkämieheltä (www.pitkamies.net) ja Daadalta (www.daadabooks.com). Syytäkää rahanne sinne ja Kvaakkilaiset käyttäkää tarmonne johonkin toisaalle.

Kurik

• Vieras
« Vastaus #91 : 07.02.2006 klo 13:08:26 »
Mun mielestäni ois parempi jos kvaakiin tulevassa sarjakuvakaupassa ois pelkästään tietyyn lajeihin keskittyviä osastoja esim. aku ankkoihin, mustanaamioihin jne.

Äimän Käki

• Vieras
« Vastaus #92 : 07.02.2006 klo 13:18:00 »
Unohtu Zum Teufel! (http://www.zumteufelkustannus.net/).

Kuluttakaa, kuluttakaa!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #93 : 07.02.2006 klo 13:40:55 »
En ymmärrä mihin tarvitaan uutta sarjakuvakauppaa netissä kun isojen kustantamojen tuotteet saa kirjakaupasta
Minä taas en ymmärrä, miksi niitä kirjakauppoja avataan niin monia ja kaikista saa samat tuotteet? Mulle riittäis ihan hyvin yksi. Ja bensa-asemat! Niitä on siellä täällä, pienilläkin paikoilla ainakin pari. Samaa bensaa on kaikissa. Ihan hyvin riittäisi yksi. jne.

Mitä tulee mainitsemiisi Pitkämieheen ja Daadaan, niin eipä löydy sieltä kovinkaan paljoa sellaista, mikä minua kiinnostaisi, vaikka tiedän, että semmoistakin paljon on, joten ihan selvästi tarvitaan uusi nettikauppa, josta voisi ostaa sellaisia sarjakuvia, joista minä pidän.

Muuten, etkös jo aikaisemmin esittänyt saman kysymyksen?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Kurik

• Vieras
« Vastaus #94 : 07.02.2006 klo 13:46:43 »
Eikös se olevaan hyvä että on paikkoja mistä ostaa sarjiksia. Tulee kilpailua ja hinnat pysyy kurissa

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #95 : 07.02.2006 klo 15:21:22 »
En ymmärrä mihin tarvitaan uutta sarjakuvakauppaa netissä kun isojen kustantamojen tuotteet saa kirjakaupasta ja pienkustanteet Pitkämieheltä (www.pitkamies.net) ja Daadalta (www.daadabooks.com). Syytäkää rahanne sinne ja Kvaakkilaiset käyttäkää tarmonne johonkin toisaalle.

Pitkämies ja Daada ovat molemmat hyviä, mutta valikoimiltaan valitettavan suppeita.
Unelma on laaja-alainen postimyynti, josta löytää kaiken muuten hankalasti löydettävän sarjakuvan. Sarjakuvan Amazon tahi Bookplus antikka-osastoineen plus ryyditettynä kaikella mitä sarjakuvan tekemiseen tarvitaan. Paperit, kynät, kumit, ohjelmat, terät, viivaimet. Selkeästi jaoteltuina luokkina ja ryhminä. En tiedä miten resurssit riittäisivät. Kouvalaisen harteilla lie jo paljon muutakin. Miksi kaikki muuten hajaantuu palasiksi, daada yms, kun olisi mahdollisuus saada kaikkea yhden katon alle ja kuitenkin ilman ilkeää suurpääomaa jonka takana voi lymytä mikä lie riistonestleshelldonalds.

Timo

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #96 : 07.02.2006 klo 16:11:49 »
Lienee taas pakko kommentoida jotankin tähän ketjun jatkoksi, kun kyselyitä tulee alati ja epätietoisten määrä kasvaa.

Syy, miksi kaupasta ei ole vielä kuulunut mitään, on kaikessa yksinkertaisuudessaan johtunut sekä omista muista työkiireistäni, mutta myös siitä, että pohdittuna kaupan luonnetta ja toimintaa noin yleisesti, en ole vielä täysin päättänyt, missä muodossa kaupan toteuttaminen olisi järkevää.

Kuten aikaisemmin olen minulle esitettyihin kysymyksiin vastannut, ongelmallisinta tässä ideassa on nimenomaan se riski, jonka henkilökohtaisella tasolla joudun ottamaan hankkiessani omaan varastooni kymmenittäin, sadoittain tai jopa tuhansittain erilaisia sarjakuvanimikkeitä, joiden menekistä ei kuitenkaan ole varmaa taetta.

Toinen ongelma liittyy nimenomaan niihin katteisiin: vaikka kaupan kulttuurinen tuki olisikin loistava nimenomaan pienkustantajille, väistämätön totuus on se, että ei niitä sarjakuvia kukaan jaksa ruveta päivittäin postittelemaan, mikäli käteen jäävät vain känsät.

Omakustanteet maksavat omakustantajille niin paljon, etteivät he voi niitä myydä juurikaan sen halvemmalla liikkeelle kuin mitä myyvät suoraan ostajille. Tämä taas ohjaisi valikoimaa väistämättä siihen suuntaan, että valtaosa tuotenimikkeistä olisi suurempien kustantajien kustantamia, joita tilatessa kuitenkin perinteisesti on yleensä saatavissa n. 40% tukkualennus, josta tuotteiden myynnin katteet olisi revittävissä.

(Tämä siis selittää myös sen, miksi kirjakauppojen omakustanteet maksavat niin paljon enemmän kuin suoraan omakustantajalta ostettuna - eivät kirjakaupatkaan voi tehdä hyväntekeväisyyttä ja myydä tuotteita samalla hinnalla mitä ovat ostaneet.)

Kolmas kauppaan liittyvä ongelma, josta aikaisemmin ylläpiton kesken onkin keskustelu, on juuri tämä kaupallisuuden tuoma ongelma: onko oikein, että esim. minä kaupasta vastaavana yrittäjänä ostaisin tuotteet, varastoisin ne, hoitaisin niiden myynnin, postitukset ja samalla kantaisin myös riskit tappioista mutta pitäisin myös työstä saamani mahdolliset voitot? Vai toisiko tämä ongelmia ja ristiriitoja muuten vapaaehtoisvoimin toimivan Kvaakin sisällöntuotantojoukon kesken, joka ei tässä mallissa kuitenkaan osallistuisi kaupan ylläpitoon tai siitä aiheutuvien riskien kantamiseen? Pitäisikö tietty osa tuotosta maksaa palkkoina sisältöä tuottaville ylläpitäjille, koska Kvaakin lisäarvo, joka varmaan aikaansaisi myyntiä, perustuu pitkälti myös tähän sisällöntuotanto- ja foorumin valvontatyöhön?

Toisaalta ongelmaksi muodostuu myös se, paljonko nimikkeillä on kysyntää ja mitä kaupan tilausmäärät parhaimmillaankin ovat. Mikäli päivittäin myytäisiin vaikkapa nyt 5 tuotenimikettä, ala kymmenen euroa kappale, tämä tuottaisi kuukaudessa 40% katteellakin vain 400 euron myyntikatteen. Ja toisaalta 5 tilausta päivässä olisi kuitenkin 150 tilausta/tuotetta kuukaudessa. Meneekö arvio sitten miten paljon ylä- tai alakanttiin, siemenperunoista tässä joka tapauksessa varmaan puhutaan.

Olen siis miettinyt myös sitä, että onko parin sadan kuukausitulojen takia mielekästä sitoutua siihen, että postittelen päivittäin sarjiksia tilaajille ilman mahdollisuutta vaikka parin viikon lomaan, olipa omistautuminen sarjakuva-asialle miten hyvä tahansa.

Toisaalta mikäli tilauksia alkaisi tulla useampia kymmeniä päivässä, niin hankkeessa voisi tässä mallissa olla jotain mieltäkin...

Olen siis miettinyt lähinnä tämän hankkeen realiteetteja, joiden pohjalta oikea toteutustapa tulisi valita. Vaihtoehtoisena mallina pitäisin semmoista kollektiivista, vähän huuto.net:in kaltaista katalogia, jossa jokainen omakustantaja voisi myydä tuotteitaan varustettuna tuotekuvin ja tekstein eräänlaisen automaattisen järjestelmän kautta.

Tässä mallissa jokainen omakustantaja hoitaisi itse tuotteidensa postitukset ja Kvaakin kauppa toimisi lähinnä tuotteet yhteen kokoavana graafisena tuoteluettelona, josta tilaajat voisivat poimia mieleisimmät ja tehdä tilauksensa järjestelmän kautta suoraan oma- tai pienkustantajan kautta. Moni nyt varmaan kritisoi tässä sitä, että samaahan voi tehdä nyt foorumin pienlehtipalstallakin, mutta mielestäni tämmöisen katalogi-kaupan edut olisivat kuitenkin merkittävämmät tuotenäkyvyyden ja kaupanteon sujuvuuden ja uskottavuuden kannalta (tuotteista kuvat, kuvaukset, kaupanteko automaattista järjestelmän kautta, jne.)

Lisäksi tässä mallissa väistäisin ne ongelmat, jotka liittyisivät mahdolliseen tuotonjakoon, koska tuotteiden tuotto menisi suoraan omakustantajille lyhentämättömänä ja tällä tavoin hyödyttäisi kutakin kustantajaa.

Mutta korostan siis vielä: mitään en ole lyönyt lukkoon ja kauppa toteutuu joka tapauksessa jossain muodossa kuluvana vuonna (mieluummin jopa alkupuolella vuotta). Ensin tässä kuitenkin valmistunee tuo Kvaakin mainosjärjestelmä sekä sen jälkeen sarjakuvagalleria, jota sitäkin lie odotettu kuin kuuta taivaalta.

Kommentteja ja kehitysehdotuksia otan mielelläni vastaan keskusteluaiheen jatkoksi.

Kurik

• Vieras
« Vastaus #97 : 07.02.2006 klo 17:17:55 »
Itse olen sitä mieltä että sarjakuvakaupasta voisi tehdä huuto.net tapaisen, jossa yksityiset kustantajat voivat myydä tavaraa.
Mutta jos siitä tulisi samanlainen kuin huuto netistä niin miksi sitä ylipäätään tehtäisiin kun sellainen on jo olemassa?

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #98 : 07.02.2006 klo 17:47:22 »
Itse olen sitä mieltä että sarjakuvakaupasta voisi tehdä huuto.net tapaisen, jossa yksityiset kustantajat voivat myydä tavaraa.
Mutta jos siitä tulisi samanlainen kuin huuto netistä niin miksi sitä ylipäätään tehtäisiin kun sellainen on jo olemassa?

Yksi perusteltu syy tähän on, että kauppa tavoittaisi varmasti laajemman sarjakuvista kiinnostuneen käyttäjäkunnan Kvaakin sisäisenä palveluna. Huuto.net:istä monet eivät välttämättä tiedä, tai eivät sitä käytä tai halua sinne rekisteröityä: Kvaakin kaupasta ostaminen voisi taas olla kynnykseltään matalampi monelle palvelua jo tottuneelle käyttäjälle.

Lisäksi kauppa toimisi verkkokaupan tapaan, ei välttämättä huutoperiaatteella - ts. tuotteen voisi ostaa suoraan saman tien myyjän määrittelemään hintaan. Tosin tuotteiden osto ja maksu varmatenkin teknisistä syistä (useat kauppiaat) tapahtuisi yksittäin...

Tähänkin totta kai liittyy omat ongelmansa - pienkustantajilla ja omakustantajilla ei välttämättä ole halukkuutta lähteä postittelemaan tuotteitaan yksittäin, mutta toisaalta miksi minullakaan olisi lähes nollakatteella? Kuitenkin kaupan kautta pien- ja omakustanteille voisi saada niin paljon näkyvyyttä ja helpon tavan myydä niitä isolle potentiaaliselle ostajajoukolle, että se voisi motivoida monta pienkustantajaa jopa kiinnostumaan myynnistä Kvaakin kaupan kautta ja edesauttaisi suomalaista sarjakuvan oma- ja pienkustantamista.

Jho

• Jäsen
« Vastaus #99 : 07.02.2006 klo 19:04:26 »
Tuleehan tuossa se ongelma tietysti, etteivät sarjikset tulekkaan yhdessä paketissa, eivätkä samaan aikaan. Mutta ymmärrän tilanteen varsin hyvin.

On muuten ollut pöyristyttävää seurata tässä ketjussa miten ihmiset vaativat ja ovat lähes suuttuneita ideasta, joka pelkästään helpottaisi sarjakuva harrastajia ostamaan näppärämmin lehtiä joita on (ihan oikeasti) aika hankala löytää, ja sarjakuvan tuottajia myymään helpommin lehtiään. Mitä sitten jos on toisiakin vaihtoehtoja? Minä haluan ostaa lehteni kvaakista mikä on minulle tuttu, turvallinen ja tunnen jopa osan myyjistä (etäisesti toki, mutta silti).
Mitä jos itkettäisiin niitä hintoja vasta kun joku on antanut edes arvion niistä.
Ja kuten Juha hienovaraisesti tuossa vihjaisikin, ei meillä yhteisönä ole tässä mitään hävittävää, Juhalla taas on kaikki. Jos hinnat tai palvelu ei miellytä, ei ole mikään pakko ostaa.

Anteeksi kovasti pauhaamiseni, mutta tämä idea on minusta aivan mahtava ja miten se sitten tullaankaan toteuttamaan, on se varsin oiva väline ostaa ja myydä omakustanteita (ja joo, miksei mangaa ja hämähäkkimiestäkin). Jos se toteutuu, on Juha Kouvalainen tehnyt kulttuuriteon, ja minä hymyilen kuin naantalin aurinko.

Kiitos ja anteeksi

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #100 : 07.02.2006 klo 19:07:23 »
Muutaman kymmenen läpyskän myymisellä ei saa irti mitään katetta jos vähentää siitä oman tuntipalkkansa - ei sitten millään, ellei ota moista työtä hyväntekeväisyytenä. Olen ymmärtänyt, että kiirettä pitää muutenkin...

Myyntipaikan perustaminen, josta Kvaak ottaisi kymmenyksensä, on mielestäni ainoa järkevä markkinointimalli. Kvaakilla ei siis olisi mitään varastoja, myyjät itse postittaisivat tuotteensa kun saisivat tilauksen Kvaakin kautta suoraan sähköpostiinsa (Click and Buy!).

Hinnat olisivat kiinteät.  Huijareille heti kenkää ja rikosilmoitus perään. Kaikenlaista riesaa ja harmia siis olisi totta kai kaiken aikaa. Ja voi sitä mankunan määrää näillä palstoilla, kun tuote ei vastaisi toiveita tai olisi muuten huono tai viipyisi postissa yli kaksi päivää ja kansi olisi rutussa ja...

Näin se toimii.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #101 : 07.02.2006 klo 20:38:44 »
Minä olen käsittänyt etteivät kaupat, ainakaan divarit, yleensä osta omakustanteita itselleen myyntiin vaan maksavat myyjälle sen mukaan miten niitä on mennyt kaupaksi kun lehden tekijä muistaa käydä kyselemässä.
Mun (vähäiset) käytännön kokemukset ovat päinvastaiset. Divareihin, joihin olen omakustanteitani sattunut viemään jälleenmyytäväksi, ovat maksaneet ne etukäteen. Samoin myös kirjakaupat. Tosin vähän näitä jälleenmyyntipaikkoja on ollut, joten varmasti toisenlaistakin touhua on.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Kurik

• Vieras
« Vastaus #102 : 07.02.2006 klo 20:54:36 »

On muuten ollut pöyristyttävää seurata tässä ketjussa miten ihmiset vaativat ja ovat lähes
Mitä jos itkettäisiin niitä hintoja vasta kun joku on antanut edes arvion niistä.
Ja kuten Juha hienovaraisesti tuossa vihjaisikin, ei meillä yhteisönä ole tässä mitään hävittävää, Juhalla taas on kaikki. Jos hinnat tai palvelu ei miellytä, ei ole mikään pakko ostaa.

Itse kyllä melkovarmasti ostaisin sarjiksia kvaakin kautta ja kyllä oikea keräilijä on valmis maksamaan muutaman euron postikuluja jos todella haluaa tuotteen.
Kvaakin sarjakuvakauppa saattaisi todellakin helpottaa suomalaisen sarjakuvan leviämistä vähän laajammaltikin kuin jonkun yksittäisen divarin kautta

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #103 : 08.02.2006 klo 11:56:12 »
Lainaus
Minä olen käsittänyt etteivät kaupat, ainakaan divarit, yleensä osta omakustanteita itselleen myyntiin vaan maksavat myyjälle sen mukaan miten niitä on mennyt kaupaksi kun lehden tekijä muistaa käydä kyselemässä. Tai miten muuten on sovittu. Tuommoinen periaate voisi toimia paremmin.

Tästä tosiaan on monenlaista käytäntöä ja varmaan riippuu ihan millaisen sopimuksen kunkin tekijän/kustantajan kanssa saa neuvotelluksi. Väistämättä kuitenkin osa tekijöistä haluaa rahat heti ja/tai ei suostu palautusoikeuteen - eikä muutaman lipareen lähettely takaisin ole postikulujen vuoksikaan järkevää.

Lainaus
Myyntipaikan perustaminen, josta Kvaak ottaisi kymmenyksensä, on mielestäni ainoa järkevä markkinointimalli. Kvaakilla ei siis olisi mitään varastoja, myyjät itse postittaisivat tuotteensa kun saisivat tilauksen Kvaakin kautta suoraan sähköpostiinsa (Click and Buy!).

Tässä kai jonkinlainen idea oma- ja pienkustantajien tukemiseksi olisi ollut se, että kauppa olisi ilmainen heille. "Oikeat kustantajat" sitten kauppaa käyttäessään joutuisivat maksamaankin ehkä jotain.

Tosin sen määrittely, missä kulkee pienkustantamisen ja "oikean" kustantamon raja on aika veteen piirretty viiva. Onko esim. Asema enää pienkustantaja vai ns. oikea kustantaja? Taitaa kääntyä jälkimmäiseen jo.

Lainaus
Hinnat olisivat kiinteät.  Huijareille heti kenkää ja rikosilmoitus perään. Kaikenlaista riesaa ja harmia siis olisi totta kai kaiken aikaa. Ja voi sitä mankunan määrää näillä palstoilla, kun tuote ei vastaisi toiveita tai olisi muuten huono tai viipyisi postissa yli kaksi päivää ja kansi olisi rutussa ja...

Tämä ongelmahan tähän juuri liittyy, että kun meitä on moneen junaan: kun postittajia on useita, varmasti tulee ongelmia, kun tuote ei saavukaan siinä kunnossa kuin oli sovittu tai jättää saapumatta kokonaan.

Mutta mutta, täytyy nyt katsoa millaiseen ratkaisuun tässä päätyy. Saattahan olla, että jollakin tasolla molemmat vaihtoehdot tulevat toteutumaan - kauppa, jossa myyn uusia sarjakuvia ja rinnakkainen divari-kuvasto, jossa muutkin voivat myydä. Voihan sitä ainakin kokeilla pienellä riskillä...

Kurik

• Vieras
« Vastaus #104 : 08.02.2006 klo 11:59:50 »
Voisivatko myös yksityiset keräilijät laittaa tuotteita myyntiin niin kuin huutonetissä