Kirjoittaja Aihe: Fontin valitseminen  (Luettu 14765 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
Fontin valitseminen
« : 10.10.2003 klo 11:32:05 »
Ensimmäisen sarjikseni teko on juuri alkamassa, ja painin kiperän fonttidilemman kanssa: haluaisin tehdä itse Windowsfontin ja käyttää sitä... No, se sinänsä ei ole ongelma.

Ongelma on se, että tämä ko. fontti olisi hieman kokeellisempi kuin fontit yleensä. Eli osa varmaan tykkäisi, osa ei. Toisaalta jonkun ilmaisfontin käyttäminen voisi olla riskittömämpi vaihtoehto, mutta toisaalta tämä kokeellisempi fontti ilmentäisi sekä minun, että sarjishahmojeni persoonallisuutta, ja olisi ainakin erilainen...

Pisti miettimään tuo 'comic sans'-viesti pisti miettimään. Jos päädyn johonkin perusfonttiin, olisi kiva valita sellainen, joka ei ärsytä ihmisiä. -Tämän takia kaipailisinkin SUOSITUKSIA ILMAISFONTEISTA joista ihmiset tykkää... Olisin ikuisesti kiitollinen. Kiitooooos.

Mia

PS. Tarkoitetaanko noillla comic sans -fonteilla niitä 'Action Man'-fontteja sun muita? En löytänyt ko. viestin linkeistä mallia...

« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 13:39:21 kirjoittanut Reima Mäkinen »

karkar

• Jäsen
Re:Fonttidilemma
« Vastaus #1 : 10.10.2003 klo 11:35:38 »
Comic Sans on Adoben kehittämä tietty fontti, joka löytyy jokaisesta Windows puuceesta. Valitettavasti.
www.bancomicsans.com
Los tatuajes son santos

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 10.10.2003 klo 12:52:51 »
Itse käytän Comics -fonttia, joka näyttää ihan hyvältä. En muista mistä sen sain (vai oliko vakiona), mutta löytyy varmasti netistä. Ja huomasin, että taisi olla mukana myös jossain Lucky Luke -sarjakuvarompussa.
Fontti näyttää aika lailla samalta kuin esim. Egmontin tekstausfontit.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3 : 10.10.2003 klo 13:01:38 »
Jos sulla on mahkuja ja aikaa tehdä oma fontti, suosittelen sitä. Oma jälki on hyvä olla kaikessa. Fontin tai tekstauksen on sovittava yhteen muun sarjakuvan kanssa, ja sehän onnistuu parhaiten kun teet sen itse. Ainoa vaatimus mun mielestä on että sitä on helppo lukea. Eikä kannata kauheesti miettiä mistä fontista muut tykkää, tee tai etsi semmoinen joka sopii sun piirroksiin omasta mielestäsi mahdollisimman hyvin.

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 12.10.2003 klo 10:18:47 »
Periaatteessa mikä tahansa script-tyylinen (eli käsinkirjoitetun näköinen) fontti käy. Oleellista on sovittaa kirjoitustyyli piirrostyyliin. Se on osa sarjan visuaalista ilmettä. Tekijänä sinä päätät millaisen visuaalisen ilmeen siihen haluat. Tämä taas liittyy siihen mitä haluat kertoa. Sarjakuva on tavallaan aina tekijän käsialaa siinä missä käsin kirjoittaminenkin. Kaikki mikä rikkoo uskottavaa vaikutelmaa on "pahasta" tai ainakin se pomppaa ehkä tarpeettomasti esiin eli korostuu.

Comic Sansin ongelmana on se, että se on
1. kulunut (siis liikaa käytetty) ja että
2. sitä on yleensä käytetty aivan väärissä paikoissa (niin kuin monia fontteja muutenkin, jos typografilta kysytään  ;)).

Käsin tehdessä tämä sovittaminen käy luontevammin niin, että tekstaus on tehty saman tapaisella välineellä kuin piirroskin, tai että tekstin viivat ovat jossain mukavassa suhteessa piirroksen viivoihin. Valmiin fontin voi valita etukäteen tai takakäteen, eli katsomalla mikä kuplissa näyttää taiteellisesti sopivalta.

Jos vasta aloittelet sarjakuvien tekemistä, suosittelen, että unohdat fontit (siis mietit niitä vasta kun juttu on valmis, jos käsin tekstauksesi näyttää liian pahalta). Käy siis vain reippaasti tekemään. Tämä on nimittäin aika epäolennainen asia, verrattuna esimerkiksi ideaan, käsikirjoitukseen ja tarinan kuljetukseen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #5 : 12.10.2003 klo 13:40:20 »
Jos vasta aloittelet sarjakuvien tekemistä, suosittelen, että unohdat fontit (siis mietit niitä vasta kun juttu on valmis, jos käsin tekstauksesi näyttää liian pahalta).

"Pahalta näyttäminen" ei ole ongelma - itse asiassa käsin tekstaaminen näyttäisi ehkä jopa paremmlata. Mie tiedän mitä mie haluun, ja pidän narsistisesti omasta tekstauksestani (ja myös kavereilta on tullut positiivista kommenttia). Ongelmana on vaan suuri työmäärä. Tekstaustyyli, jonka mie kehitin on todella hidas, ja  arviolta ekasta albumistani tulee noin 200-sivuinen... Kesti monta päivää kirjottaa käsistä, vaikka kirjotin monta tuntia päivässä.

Eli siis hyvältä näyttävyys / epäkäytännöllisyys
vs. siedettävä hyvältä näyttävyys / käytännöllisyys. Hmm...

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #6 : 13.10.2003 klo 09:24:14 »
Minusta on jännää, miten aika monet suhtautuvat sarjakuvassa olevaan tekstiin eri tavalla kuin kuviin. Kuvien näpertelyyn jaksetaan panostaa aikaa ja vaivaa säästämättä, teksti huiskaistaan miten sattuu. Molemmat ovat kuitenkin ihan yhtä tärkeä osa visuaalisuutta. Edelleen monet valittavat, etteivät osaa tekstata, mutta mikä estää piirtämästä ne kirjaimet?

Siis, jos olet kehittänyt vaativan kummallisen tekstityypin, se tuski tulee toimimaan fonttina. Tai sitten joudut väsäämään yhdestä kirjaimesta lukuisia erilaisia versioita. Itse tein uuden albumini tekstit käsin ja käytin niiden kanssa tavallista enemmän aikaa. Toivon, että se näkyy myös tekstin sisällössä.
Silloin kun piirtäjä ja kirjoittaja ovat sama henkilö, ei tekstin ja kuvan yhteensovittamista tule koskaan mietittyä liikaa. Yhteensovittamisella tarkoitan sitä, mitä kummallakin kerrotaan ja miten.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2003 klo 09:45:04 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #7 : 13.10.2003 klo 09:35:53 »
Minulla on periaatteessa surkea käsiala. En osaa kirjoittaa kirjaimia... jos aion tehdä hyvän näköistä tekstiä, minun pitää asennoitua tekstiin kuvana, jota piirrän.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #8 : 04.11.2003 klo 03:50:26 »
"Ongelmana on vaan suuri työmäärä. Tekstaustyyli, jonka mie kehitin on todella hidas, ja  arviolta ekasta albumistani tulee noin 200-sivuinen... Kesti monta päivää kirjottaa käsistä, vaikka kirjotin monta tuntia päivässä."

Huh huh... 200-sivuinen ja kunnon käsis? Tästä naisesta kuulemme vielä...

Mut aiheeseen, harjoittelen tässä samalla lyhyempää vastaamista... :) Ehdottomasti Mia, jos pidät kehittämästäsi tyylistä ja se mielestäsi sopii tekeillä oevaan albumiisi, käytä sitä. Voi kuitenkin olla, että sen syöttäminen koneelle voi aiheuttaa sen, ettei se kirjoitettuna näytäkään samalta, eikä yhtä elävältä kuin käsin kirjoittaessasi. Koneelta kun ne tulevat täsmälleen saman kokoisina ja samassa asennossa kuin ne sinne syötitkin, joka voi näyttää jäykältä. Riippuen paljolti suunnittelemiesi fonttien monimutkaisuudesta/omaperäisyydestä.

Olen Reiman kanssa samaa mieltä siitä, että monet tuntuvat käyttävän tuhottomasti aikaa piirrostensa ja ruutujensa hiomiseen ja sitten lopulta sutaisevat tekstin sellaisella sykkeellä, ettei siitä saa asiantuntijakaan selvää. Karmea käsiala tekee sarjakuvasta vähintään yhtä luotaantyöntävän kuin äärimmäisen suttuinen ja söherö piirrostyylikin. Ehkä vielä pahemminkin, sillä söheröpiirroksiakin pystyy seuraamaan, mutta käsittämätöntä ja aukeamatonta hieroglyfihuiskintaa ei sitten mitenkään...

Itse käytän tekstaukseen todella paljon aikaa ja siihen tarkoitukseen hankitut välineet on tarkoin ja ajan kanssa valikoituja. Se on yksi työvaihe muiden joukossa ja itselläni se ei suinkaan ole niistä vähäisin, saati sitten pienitöisin. Mutta itse kuulun niihin piirtäjiin, jotka vielä tekevät työn alusta loppuun perinteisin vanhoin menetelmin käyttämättä sen enempää tietokoneita kuin rasterikalvojakaan (toistaiseksi onnistunut pysymään erossa, mutta katsotaan kuinka kauan!) ja teen värityksenkin vielä kivikaudenaikaisin menetelmin, eli väriä pensselillä originaaliin ja sillä sipuli. Jostain syystä teen tekstauksetkin käsin, ehkä juuri siksi, että oma käsiala se vasta henkilökohtainen on. Se on ainakin omissa töissäni puhtaimmin omaa itseäni. Kaikki muu on imenyt itseensä enemmän tai vähemmän ulkopuolisia vaikutteita, joko tietoisesti valittuja tai tiedostamatta iskostuneita sellaisia. Toki tekstauskin sisältää ainakin salaa livahtaneita vaikutteita, mutta se on silti ehkä eniten ominta omaani, oli se sitten luontevinta käsialaani tai hieman muokattua sellaista. Siksi tekstaan käsin. Lisäksi olen vielä sen verran hölmö, että teen jopa apuviivat luonnosteluvaiheesssa, usein jopa luonnostelen lyijykynällä lopullisen näköiset kirjaimet apuviivojen sisään. Yksinkertaisesti halusta nähdä lopullisessa työssäni suoraan ja tasaisin välein kulkevaa, mahdollisimman tasapainoista tekstiä käsinkirjoitettua/-piirrettyä tekstiä. Voisihan sen tehdä toki tietokoneellakin pienemmällä vaivalla, mutta se on sitten enimmäkseen sen koneen tekemä, ei minun (enkä lähde riitelemään tästä koneita käyttävien kanssa! Puhtaasti oma mielipiteeni ja oma tunteeni. Yksinkertaisesti tunnen sen itse omakseni vasta sitten, kun olen raapustanut jokaisen kirjaimen itse, muut tehköön miten haluavat, minä teen näin). Oma suhteeni tekstaamiseen on sen verran läheinen viha-rakkaus-suhde, etten jättäisi sitä mistään hinnasta tekemättä. Jotkut toiset taas pitävät sitä välttämättömänä pahana ja ovat ikionnellisia, kun sen voi nykyisin tehdä koneella. Hyvä näin. Pääasia, että kukin taplaa tyylillään ja tavoilla, jotka itselle tuottavat tyydytystä, riemua ja hyvää oloa.

Wilpurin tavoin joudun usein tekemään sen enemmänkin tuskallisesti piirtäen kuin sujuvasti ja vauhdikkaasti kirjoittaen. Mutta sinullahan ei tätä ongelmaa ole, koska käsialasi on vaivattomasti luettavissa (tällaisen käsityksen sain). Se, että kirjoitat uutta tyyliäsi hitaasti, johtunee siitä, että se on niin uusi. Alapa kirjoittaa kaikki mitä ylipäänsä kirjoitat lähimmän parin kuukauden aikana samalla tyylillä joka päivä, jouluun asti ainakin. Eiköhän se siitä nopeudu ja tasapainotu. Työn tulee kuitenkin olla tekijänsä näköinen, joten käytä sitä, jos työsi sitä mielestäsi vaatii. Reimaa vapaasti tulkiten: kaikki, joka omannäköisyyttä häiritsee tai jollain tavalla siitä poispäin kallistuu, on pahasta...

No, tuli tästä ainakin vähän lyhyempi kuin yleensä... :)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #9 : 04.11.2003 klo 04:06:16 »
No niin... ennen kuin kukaan ehtii purnata mitään, niin pyydän anteeksi hieman huolimattomasti valittua ilmaisua edellisessä viestissäni. Rasterikalvo siis tietenkin kuuluu ns. vanhoihin perinteisiin menetelmiin. Onhan se ollut jo iät ajat käytössä...

Tarkoitinkin viestissäni sitä, että olen vierastanut omien töitteni tekoprosessissa kaikin tavoin juuri tietokonetta ja rasterikalvoja. Jälkimmäisiä lähinnä siksi, etten pidä niitten tasaisesta jäljestä, enkä toisaalta minkäänlaisista muovituotteista originaaleissani, vaikka joskus akryylejä väritöissäni käytänkin lähinnä akvarellien ja pastellien tukena. Olen aina halunnut tehdä sarjakuvani käsin alusta loppuun ilman tietokoneita ja rastereita. "Rasterointi"/sävytys käsin, värit käsin, mustat pinnat käsin, tekstaukset käsin... jopa toistokuvat käsin... jne... Ja muut tehköön koneella, jos tahtovat! Voihan sillä jo nykyisin rasteroidakin, joten muovirasterit taitavat pian poistua kokonaan markkinoilta...?

Eipä tällä erää muuta... :)

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
« Vastaus #10 : 06.11.2003 klo 18:43:36 »
Osaatteko sanoa mikä fontti tässä on ollut käytössä?

http://www.cybamall.com/paskafani/paska_ankka_forever1.jpg

Näyttää aika hyvältä ja tuossa toimii näköjään myös skandinaaviset kirjaimet.
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

V3§a V1tikain3n

• Jäsen
  • kersanttinapalm.com/
« Vastaus #11 : 09.11.2003 klo 06:30:51 »
Jos vasta aloittelet sarjakuvien tekemistä, suosittelen, että unohdat fontit (siis mietit niitä vasta kun juttu on valmis, jos käsin tekstauksesi näyttää liian pahalta).

arviolta ekasta albumistani tulee noin 200-sivuinen... Kesti monta päivää kirjottaa käsistä, vaikka kirjotin monta tuntia päivässä.

200 sivua käsistä ja siihen meni monta päivää??? Ja vielä monta tuntia päivässä?

Oletpas hidas kirjoittamaan!

...saattais todeta vaikka Kalle Päätalo, ja jatkaa Iijokisarjaansa pari vuotta kuolemansa jälkeenkin, vauhdin tuskin hidastuen. Ja tuo on siis EKA albumisi? Kenties trilogiasta, vai päättymättömästä sarjastasi?

mia2

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #12 : 09.11.2003 klo 20:13:08 »
arviolta ekasta albumistani tulee noin 200-sivuinen... Kesti monta päivää kirjottaa käsistä, vaikka kirjotin monta tuntia päivässä.

200 sivua käsistä ja siihen meni monta päivää??? Ja vielä monta tuntia päivässä?

Oletpas hidas kirjoittamaan!

...saattais todeta vaikka Kalle Päätalo, ja jatkaa Iijokisarjaansa pari vuotta kuolemansa jälkeenkin, vauhdin tuskin hidastuen. Ja tuo on siis EKA albumisi? Kenties trilogiasta, vai päättymättömästä sarjastasi?

Heh... siis ALBUMISTA tulee luultavasti 200-sivuinen, käsiskirjoitus ei ole yhtä pitkä... vain noin 30 sivua.....  ;)

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #13 : 06.02.2007 klo 00:23:25 »
Kun oli puhetta tuosta oman fontin tekemisestä, laitoin muutamia esimerkkejä käyttäen yhtä kuvaa Synkkä ja Myrskyinen Yö -albumistani (1996). Olen tehnyt oman tekstaukseni pohjalta fontin ja omasta mielestäni sillä tehty teksti on parempaa kuin käsin tehty ja reilusti parempaa kuin Comic Sans. Ero kuvan 1 ja kuvan 2 välillä on minimaalinen, joten jos tekstaus toimii käsintehtynä, voi se toimia hyvin myös fonttina. Kun teet oman fontin, voit olla melko varma, että fontti sopii piirrostyyliisi, koska se on oma. Jos taas käyttää Comic Sansia tms. valmista fonttia, vaikutelma voi olla käännössarjakuvamainen.

Kuva 1. Alkuperäinen tekstaus.

Iso koko: http://www.paikallisuutisia.com/kuvia/soihdut_sammuu_sivu6_ruutu2_original_teksti.TIF
-------------------

Kuva 2. Omalla fontilla.

Iso koko: http://www.paikallisuutisia.com/kuvia/soihdut_sammuu_sivu6_ruutu2_omalla_fontilla_teksti.TIF
-------------------

Kuva 3. Comics Sans -fontilla.

Iso koko: http://www.paikallisuutisia.com/kuvia/soihdut_sammuu_sivu6_ruutu2_comicsans_teksti.TIF
-------------------

Kuva 4. Alkuperäinen kuva.

Iso koko: http://www.paikallisuutisia.com/kuvia/soihdut_sammuu_sivu6_ruutu2_original_painettu.TIF
-------------------

Kuva 5. Alkuperäinen kuva omalla fontilla.

Iso koko: http://www.paikallisuutisia.com/kuvia/soihdut_sammuu_sivu6_ruutu2_omalla_fontilla.TIF
-------------------

Kuva 6. Alkuperäinen kuva Comic Sans -fontilla.

Iso koko: http://www.paikallisuutisia.com/kuvia/soihdut_sammuu_sivu6_ruutu2_comicsans.TIF
-------------------

Tein fontin High Logicin Font Creatorilla, jonka demo on ladattavissa täältä:
http://www.high-logic.com/download.html. Kokeiluaikana ehtii hyvin tehdä ainakin muutaman fontin.

Kannattaa tekstata kaikki aakkoset muutamaan kertaan, valita niistä parhaat kirjaimet, skannata ja syöttää ne fonttiohjelmaan.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Fontin valitseminen
« Vastaus #14 : 06.02.2007 klo 00:36:48 »
Sarjakuvan typografiassa on yksi vallan mukava puoli. Koska käytetään yksinomaan versaalikirjaimia, voidaan tehdä toisistaan hiukan eroavat kirjainparit ja ladontaan sopivaa vaihtelua, toisin sanoen luonnollisuutta. Tekstin rivi- ja merkkivälistystä on helppo muuttaa ja virheitä korjata, skaalata ja kallistaa. Etuja riittää. Mutta, joo oma fontti. Tuolla samalla ohjelmalla olen tehnyt pari omaa.

Timo