Kirjoittaja Aihe: Rasterikuviot  (Luettu 30749 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
Rasterikuviot
« : 29.08.2003 klo 23:00:40 »
Sarjakuvissa käytetään usein niitä kaikenlaisia rasterikuvioita esimerkiksi varjostuksissa. Ja ainakin Japanissa on myytävänä semmoisia rasterikalvoja ihan sitä tarkoitusta varten..
Mutta pidän itse sitä kalvojen leikkailua/liimailua turhan vaivalloisena puuhana, joten olenkin kikkaillut lähinnä semmoisilla netistä löytyneillä rasterikuvilla joista olen tehnyt uusia brusheja photoshoppiini.

Eli tietäisitteköhän te "asiantuntijat" jotain hyviä sivuja joilta löytäisi lisää niitä kuvioita tai jotain ilmaisia rasteri-plugineja etc.?

Tässä nyt vaikka joku esimerkki rasteripohjista joita löysin äsken kun yritin etsiä niitä googlesta "Comic tone" ja "Screentone" hakusanoilla. http://www.ashuramanga.com/tone.htm
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Rasterikuviot
« Vastaus #1 : 29.08.2003 klo 23:24:46 »
Minä olen itse tehnyt rasteria Photoshopin halftone screen filtterillä. Tallennan ne 600 dpi yksibittisinä m/v -kuvina ja otan käyttöön tarvittaessa. Valitsen taikasauvalla piirroksesta alueen, johon haluan rasterin ja laitan paikoilleen paste into menetelmällä (ctrl+shift+v) sitä ennen rasteri on tietty kopsattu leikepöydälle. Helppoa. Ja väännän lopullisen kuvan sitten yksibittiseksi mustavalkokuvaksi. Rasteri toimii kuin oikea rasterikalvo, toistuu aina oikein. Tosin muita kuviovaihtoehtoja ei ole kuin pisterasteri tai viivarasteri.
Muitakin konsteja on. Noi kuviot on kyllä hienoja. Pitää testailla.

Timo

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 30.08.2003 klo 10:11:28 »
Onhan noita tullut käytettyä ihan menestyksellä.

Valtaosa aihetta koskevia linkkejä on vanhentunut.
Voi olla että ovat olleet kopioita myytävistä rasterikuvioista. Tutoriaaleja varmasti löytyy enemmän.
Valmiita screentojena vähemmän. Tosin jos joku päättää väsätä itse screentoneja tietokoneella käytettäväksi ja haluaa tarjota ne muiden käyttöön niin tällaisella palvelulle olisi selvästi kysyntää. Toki myös googleamalla löytää varmasti muutaman screentone paikan, mutta useimmat tuntuvat kuolleen.

Itse olen käyttänyt aika paljon screentoneja ja niitä on kertynyt ihan mukavasti. Yksi tapa hyödyntää screentoneja tietokoneella on tehdä kuvioituja vaatteita (esim http://www.studio-rain.com/tpm/gallery/ninjagirl.jpg) Tällöin tarvitaan kaksi layeriä josta toisessa on vaatteen väri ja varjostukset ja toisessa screentone. Tähän voi toki myös käyttää 3D ohjelmien tekstuureja joita on helpompi löytää ja miksei jostain niistäkin voisi tehdä tarkempia kaksi värisiä rasterikuvioita.

Tuolla on linkkejä lähinnä sivuille, jotka myyvät screentoneja.
http://www.geocities.com/tei_riki/misc/screentones.htm

Tuolla oli ihan ok ohje miten tehdä screentoneja itse. Eiköhän sitä voi soveltaa myös muille ohjelmille.

http://www.astralmatrix.net/bahn/tutorial/screentones/

Tuolla oli joskus jotain screentoneen liittyviä tutoriaaleja mutta en enää niitä löytänyt.

http://member.nifty.ne.jp/devilkitten/

Hyvin minimaalinen ohje löytyy myös FinnMangan sivuilta:

http://finnmanga.animeunioni.org/omake.html

Jokunen tutoriaali aiheesta.
http://www.anime.com.au/Katt/tutorial/screentone.html
http://www.kumateworks.com/tutorial/screentone1.html

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #3 : 23.09.2003 klo 22:18:14 »
 Niputtaisimmeko tähän viestiketjuun myös "patternit" elikkä kuviotkosenytsuomeksiolisi. Tuo Photarin Paste Into-menetelmä näyttäisi olevan silkkaa sarjakuvantekijän orgiaa: saa käsintehdyn näköistä jälkeä vähällä ajalla, vaivalla ja tupakilla. Joitakin puristi-käsityöläisiä tottakai aina häiritsee moinen, mutta joskus, deadlinejen hyökätessä päälle, on pakko ajatella kvantiteettia kvaliteetin sijaan.

Eilen alkoivat korpeamaan valmiit, tasaiset harmaat, jotka tekevät teoksista kliinillisiä. Niinpä rupesin suttaamaan A4:ille erilaisia harmaapintoja. Mustaa ja valkoista tussia sekaisin, ja luovuus esiin samaan tapaan kuin loistavan "Spaced"-sarjan taiteilijahahmolla. Varman päälle tallensin TIFfeinä, joka käsittääkseni on paras mv-sarjiksille (korjatkaa, jos olen väärässä), 600 dpi. Toimii, minusta: näin jälki pysyy edelleen omana, vaikka työkalu onkin tietokone. Hyvä renki, mutta huono isäntä.

Seuraavaksi erilaisten rasterien kimppuun. Jonakin päivänä pitäisi alkaa värkätä työläitä rytöhonkarastereita A4:t täyteen skannaamista varten. Aloittamiskynnys on korkea, mutta pari oltta, niin kyllä se siitä. Ja kun nuo saa valmiiksi, niin sitten ei ikinä enää - eihän?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #4 : 24.09.2003 klo 20:15:31 »
Minä olen itse tehnyt rasteria Photoshopin halftone screen filtterillä. Tallennan ne 600 dpi yksibittisinä m/v -kuvina ja otan käyttöön tarvittaessa. Valitsen taikasauvalla piirroksesta alueen, johon haluan rasterin ja laitan paikoilleen paste into menetelmällä (ctrl+shift+v) sitä ennen rasteri on tietty kopsattu leikepöydälle.
Mä olen tehnyt samalla tavalla, mutta en ole tehnyt erillistä rasterikuvaa/tiedostoa, vaan valinnut halutun alueen ja sitten siihen pistänyt tuon halftone -filtterin. Hirveesti erilaisia versioita en ole kokeillut (siinähän on muokkausvaraa viivoista pisteisiin, eli kaikkia "perinteisiä" rasterityyppejä saa sillä) enkä värillisenä, mutta hyvin toimii näinkin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #5 : 25.09.2003 klo 15:48:26 »
Varman päälle tallensin TIFfeinä, joka käsittääkseni on paras mv-sarjiksille (korjatkaa, jos olen väärässä), 600 dpi.

Häviötön tallennus on häviötön tallennus, monokromikuvien kanssa on omassa käytössä aikalailla sama onko tiff , gif , png vai bittikartta - jpeg on selvästi heikompi.

Pakkaus on eri asia. Rasterikuvien pakkauksessa parhaiten tuntuu toimivan oikeat pakkausohjelmat, kuten winzip.
Pakkasin kokeeksi saman 19kB bittikarttarasterin eri formaateissa :
Paras varsinainen kuvatiedostoformatti oli ping 0,9kB - puolet giffistä, mutta kolme kertaa 327 tavun zippi.
Pakattu tiff 58kB ja jpeg 106kB itseasiassa söivät enemmän tilaa kuin alkuperäinen  ??? .

Pingillä on myös ainakin mulla ollut vähiten yhteensopivuusongelmia - tiffit ei joskus aukea ollenkaan ja giffit näkyy pelkkänä suorana viiruna tai niissä on 5x kuvan paksuinen musta pötikkä jatkona.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2003 klo 15:49:44 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

miä

• Vieras
Rasterista...
« Vastaus #6 : 18.04.2005 klo 14:49:26 »
Tietääkö kukaan mistä saa rasteria,täältä jyväskylästä?

Mazka

• Jäsen
  • :F
Re: Rasterikuviot
« Vastaus #7 : 10.05.2005 klo 11:30:47 »
Yllätyin tietyissä määrin että rasterikuviointi ja patternit olisivat noin kysyttyä tavaraa että niitä aivan myydään, mutta eipä niitä tietokoneita aina ole ollut. Itselläni ei ole mitään tiettyä tapaa Photarilla saada haluttua efektiä, on monia tapoja saada kuvio aikaiseksi ja joskus on kyse vain vivahde-eroista lopputuloksessa. Sinällään myös hyvin harvoin käytän mitään tuollaista, tyylistäni johtuen.
Jos olen oikeilla jäljillä Teidän lopputuloksenne kanssa, niin yksi suosimani tapa on täyttää ylimääräinen layeri rasterikuviolla/patternilla. Tai tietenkin vaihtoehtoisesti haluttu kohta. Tämän layerin on tarkoitus olla työtason yläpuolella peittämässä se.
Nyt samassa layer-paletissa on tämä alasvetovalikko jossa lukee "Normal", valitse tästä esmes Soft Light tai Screen. Tai selaa kaikki läpi kuten minä teen.

Pakkauksesta vielä sanoisin että eri muotoja kokeillessa on parasta testailla myös eri olosuhteissa, pakkausalgoritmit ovat varsin mutkikkaita ja oikullisia.
Esimerkkinä ja opetuksena itselleni oli jokunen viikko sitten kuva, joka piti saada pakattuna kokoon ~100kt. Häviöttömänä, ja koko oli noin 1280x1024.
Varsin iso kuva. jpg:llä koko vaihteli aina pakkauksen mukaan, mutta ikinä se ei ollut häviötön ja suurimmalla häviöllä päästiin vain noin kaksinkertaiseen lukuun tavoitteesta.
TIFF pakkaa häviöttömänä, mutta tämähän on lähes verrattavissa bittikarttaan pakkauksen määrässä, ei mitään erityistä. Paitsi että siinä voi myös tallentaa layerit.
PNG ja GIF tulivat seuraavaksi. Gifin ongelma on pieni värimäärä, joka ei kyllä haitannut kuvassa koska se koostui tietokoneen generoimasta kartasta jossa eri pisteiden värejä oli reilusti alle 200. Mutta png osasi käsitellä isoa kuvaa paljon paremmin, on se hiukan kehittyneempi muoto. Gif olisi osannut pakata todella pienen kuvan paremmin, tätäkin kokeilin.
PNG lopulta onnistui kutistamaan kuvan sataan kilotavuun. Pientä säätämistä ja vääntämistähän tämä vaati kyllä mutta kuva oli prikulleen samannäköinen kuin ties-kuinka-valtava-bittikarttaoriginaali.

Tämähän oli siis suuren kuvan pakkaamista. Png voisi hyvinkin mennä polvilleen yli 5000 pikselin kuvissa.
GIF pakkaa hyvin pieniä kuvia, sen takia se soveltui tuohon alle 50kt:n kuvan pakkaukseen paremmin, siinä vain säilötään värit ja koordinaatit, ei mitään erityistä, turha kokeillakaan mitään yli 500kt:n kuvaa tällä kuitenkaan.
Sitten TIFFin ja JPGn kohdalla on eri asia, ne kun tallentavat runsaasti erilaista tietoa kuvasta ja kuinka sitä on käsitelty pakatessa sekä tiesmitämuuta. Pienissä kuvissa tämä informaatioläjä vie sitten enemmän tilaa kuin itse kuva. Mutta eihän tiff olekaan tarkoitettu mihinkään erityiseen pakkaamiseen, häviötön muoto vain joka aukeaa helposti vähän vaikka missä mutta sisältää sentään pientä pakkausta.

Yhteensopivuusongelmat ovat outo asia, en muista parhaalla tahdollakaan etteikö joku kuva olisi auennut. Ohjelmasta kyllä riippuu hyvin usein ja mainostan iloisesti ilmaista irfanviewiä jolla katsoa kuvia.
http://www.irfanview.com/
Jos seksillä olisi Jumalan hyväksyntä
Hän ei olisi tehnyt eunukeista pyhiä

Manny-nyo

• Vieras
« Vastaus #8 : 06.06.2006 klo 11:47:13 »
Mitä muita hyviä ohjelmia on kuin photoshop rasterien lisäämiseen? (Mieluiten ilmaisia netistä ladattavia)
« Viimeksi muokattu: 07.06.2006 klo 12:11:20 kirjoittanut Manny-nyo »

Neittis

• Jäsen
  • Sitä sattuu.
« Vastaus #9 : 15.06.2006 klo 19:33:34 »
ComicWorks. Ei tosin ole ilmainen, mutta ihan v*tun heinon näköinen! Siitä saa kokeiluversion. Ja hienon näköisiä kuvia.
Heitetään halit!

Threepio

• Uusi jäsen
Rasteri, missä piileksit?
« Vastaus #10 : 29.08.2006 klo 17:03:05 »
Mistä voisin ostaa rasterikalvoa? Jostain Helsingistä siis...myykö Tempera sitä? ???

tertsi

• Vieras
Re: Rasteri, missä piileksit?
« Vastaus #11 : 29.08.2006 klo 17:09:07 »
Mistä voisin ostaa rasterikalvoa? Jostain Helsingistä siis...myykö Tempera sitä? ???
Jos sitä jostain saa, niin sitten Temperasta. Asiahan varmaan varmistuu puhelinsoitolla.

Jos pystyy tilaamaan netistä, niin muistaakseni ainakin www.animegamersusa.com myy rasterikalvoja.

Mutta jos omistaa tietsikan ja fotarin, niin helpointa on tehdä rasterit sähköisesti. Ohje löytynee täältä Kvaakista hakusanalla rasterikalvo.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2006 klo 11:58:33 kirjoittanut tertsi »

Threepio

• Uusi jäsen
« Vastaus #12 : 29.08.2006 klo 17:51:08 »
Mutta jos omistaa tietsikan ja fotarin, niin helpointa on tehdä rasterit sähköisesti.
Valitettavasti on vain tietsikka, mutta kiitoksia!

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #13 : 29.08.2006 klo 18:20:30 »
Muistelen kun Wulffi möi rasterinsa markalla arkki pois, kun tietokonetekniikan ansiosta rastereista päästiin eroon.

Threepio

• Uusi jäsen
« Vastaus #14 : 31.08.2006 klo 18:25:29 »
Löytyi Temperasta! Pahuksen kallista vaan kappalehinnaltaan. Toisaalta, olen iloinen, että sarjakuvan piirtäminen tulee suht halvaksi...paperia, mustetta, viivotin, lyijärit, kumi, hiusterä, siveltimiä ja huopakyniä...ei ne kyllä paljon maksa, jos vertaa vaikka johonkin kuvanveistoon tai öljyvärimaalaukseen. Tosin sarjakuvia voi tehdä epäperinteisemmälläkin tavalla, esim. raapekartongille, liiduilla, vesiväreillä...tai vaikka muovailuvahasta, jos haluaa tehdä kolmiulotteista ;Dokei, nyt tuli tämmöstä turhanpäiväistä läpälässynläätä...