Koska en jaksa tapella haun kanssa tapeltuani muutaman minuutin ja koska en sarjakuvattomaan osastoon mene kuin haulla koska se herättää houkutuksia, tungen tämän sitten tänne. Eli jatkoa tälle keskustelulle:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5906.msg427905.html#msg427905Ehkäpä juuri siksi olikin sopivaa, että Ripley kuoli leffan lopussa ja jos joku viittii, niin voisi myös vetää symboliikkaa kuinka tämä kuoli "lapsensa" (rinnasta purskahtanut alieni) kanssa. Sääli, että tämä kloonattiin seuraavassa leffassa, joten loppuun viety hahmon tarinakaari nollattiin.
Leffa oli lisäksi kuitenkin hidastempoinen, täysin turhaan, ja alienien rooli oli elokuvassa hyvin pieni. Neljännen elokuvan ainoa ongelma on se että miten tuhkasta voi kloonata yhtään ketään? Ei vakuuta.
Mutta tämäkin oli kolmosen luomia ongelmia. Se oli yksinkertaisesti huono sarjan lopettava elokuva. Sen sijaan yhdistämällä elokuvien tarinat saataisiin hyvä lopetus. Neljäs oli minusta hyvä Alien elokuva, kolmas taas huono Alien elokuvien lopetus ja tylsä elokuva.
2. Sinä ehkä näet badassin hetken, jossa naissankari todistaa kovanaamaisuutensa, mutta minä näen kohtauksen jota voisi parhaiten verrata kärsivän eläimen lopettamiseen. Ei mitään sankarillista (sanan siinä merkityksessä, missä sinä nyt käytät), toimintapainotteista tai äitiyteen liittyvää.
Kärsivän eläimen tai ylipäätään olennon lopettaminen on monille vaikeata.
Kun Ripley ja androidi olivat asiasta raivoissaan, se helpotti hommaa, mutta samalla se osoitti enemmän välittämistä kuin nyyhkytys ja epäröinti siitä että pitäisikö kärsivä entiteetti lopettaa.
Huomioi myös että välittämistä korostetaan kun elokuvan ylimaskuliininen mies kommentoi tilannetta "varmaan jotain naisten juttuja." tms.
Vagina - oviaukot avaruusaluksissa, ihmisiä niin metafoorisesti, kuin myös joidenkin tulkintojen mukaan (ekan leffan yhteen kohtaukseen viitaten) kirjaimellisesti, raiskaavat alienit ja ympäripyöreät fallossymbolit eivät ole suoria viittauksia seksiin?
No, enpä minä nähnyt avaruusalusten tökkivän toisiaan kepeillä oviaukkoihin joten tuo menee minusta ylitulkinnaksi, ja fallos symboleita on kaikkialla. Katso ympärillesi. Olen melko varma että löydät ympäristäsi ainakin yhden kun katsot tarkkaan.
Ja yritätkö vihjata, että äidit eivät harrasta seksiä? Yleensä äidiksi tuleminen vaatii seksiä. Ja en nyt ole 100% varma onko kohtaus mukana ainoastaan ohjaajan versiossa, mutta ekassa leffassa Ripley harrasti seksiä yhden työtoverinsa kanssa.
Odotinkin että tuo heitto tulee jossain vaiheessa.
Ikinä kuullut adoptiosta?
Äitiys ei ole yhtä kuin seksi, se on rooli johon nainen voi asettua milloin vain.
Ripleyn hahmon idea on toisesta elokuvasta eteenpäin, että hän asettuu rooliin pysyvästi ja se on iso osa hänen identiteettiään, se osa joka tekee hänen hahmostaan uskottavan sekä vahvana konekivääreillä alieneita ampuvana naisena, että seuraavassa hetkestä muista välittävänä persoonana. Ja persoonana joka haluaa ottaa muista vastuun.
Juuri tähän rooliin hän kasvaa kakkosessa. Ja siten hänestä tulee uskottava hahmo taistelemaan alieneita vastaan, vaikka ensimmäisessä elokuvassa hän suurimmaksi osaksi vain juoksi niitä karkuun.
Jos nyt yksilön tulkinnanvapauksen takia jätän huomiotta erimielisyyteni siitä, että Winonan hahmo olisi tytärhahmo klooni-Ripleylle, niin siihen takerrun, että mikään mikä neljännessä leffassa tapahtui ei kehittänyt Ripleyn hahmoa. Miksei? Koska Ripley kuoli kolmosen lopussa ja nelossa seuraamma kloonia. Asia olisi väiteltävissä, jos kyseessä olisi semmoinen täydellinen klooni, jolla olisi alkp. yksilön kaikki muistot ja luonteenpiirteet eikä luultavasti edes tietäisi olevan klooni, jollei tälle sitä kerrottaisi, mutta leffa alusta loppuun tekee jatkuvasti selväksi, että tämä ei ole kolmen ekan leffan Ripley.
Kloonauksen yksityiskohtia ei selitetty, ellen väärin muista.
Mutta kloonaus olikin minusta idioottimainen tapa herättää hahmo henkiin.
Pointtini on minusta siinä, että neljäs elokuva ymmärsi alien elokuvien maailmaa paremmin kuin kolmas joka vaikutti lähinnä jonkun viikonloppu sci-fi kriitikon taideleffalta.
Hahmo on selkeästi kloonattu kuitenkin ennen kolmannen elokuvan tapahtumia.
Mikä tekee kloonista vielä kiinnostavamman kuin kolmannen elokuvan Ripleystä.
Luonteenpiirteet kuitenkin täsmäävät kakkoselokuvaan.
Ja vaikka ajattelisi tätä erihahmona, tässä ei päästä yli siitä että se on kiinnostavampi kuin kolmannen elokuvan Ripley.