Author Topic: Mämmilän lukijatutkimus  (Read 4117 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Simeoni

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
Mämmilän lukijatutkimus
« on: 29.10.2003 klo 22:31:05 »
Olemme tekemässä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineessa Tarmo koiviston Mämmilä-sarjakuvaan liittyvää kyselytutkimusta. Tavoittelemme sekä sarjakuvaa, etenkin kotimaista laajemmin tuntevia aktiiviharrastajia että Mämmilää aikoinaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti seuranneita `amatöörilukijoita´.

Mikäli tunnet kuuluvasi jompaan kumpaan lukijaryhmään niin ota rohkeasti yhteyttä ja pääset vastaamaan omin sanoin Mämmilä-aiheisiin kysymyksiimme. Tarkoituksemme ei ole metsästää Mämmilän mahdollisimman hyvin tuntevaa spesialistia vaan saada mahdollisimman monipuolisia ja erilaisia vastauksia kysymyksiimme sekä vertailla sarjakuvaharrastajan ja tavallisen lukijan eroja.  

Kyselyyn on mahdollista osallistua marras-joulukuun aikana Turussa. Erikseen sovittaessa myös haastattelijan vierailu pääkaupunkiseudulla on mahdollista toteuttaa. Tapaamisiin Mämmilän merkeissä!

Teemu Lauriala
Napaturunkatu 2 B 40
20610 TURKU
p. 044 073 0610
tslaur@utu.fi

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
Re:Mämmilän lukijatutkimus
« Reply #1 on: 30.10.2003 klo 16:20:50 »
Kuulostaa mielenkiintoiselta ja vastaisin mielelläni mutta...kun tuota en ole oikein kumpaakaan kategoriaa...olen kaikki Mämmilät lukenut mutta aikaa sitten ja olen kyllä sarjakuvanharrastaja mutten tiedä kotimaisesta sarjakuvasta juuri mitään.  :-[

En minä taida kehdata vastata, ja miten tuo nyt kävisi päinsä ja olisiko vähäisestä muistikuvastani edes hyötyä. Kun enhän minä edes muista kuin yhden hahmon, sen nahkatakin lyhyenlännän nuorukaisen joka sittemmin alkoi tehdä hämäriä bisneksiä. Niin no joo, ja Mukun.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Reply #2 on: 01.11.2003 klo 18:51:34 »
En aio osallistua, mutta Mämmilä-aiheesta sen verran, että Otavalta on ilmestynyt Mämmilä-sarjat kolmena isona (kovakantisena heh) albumina. Lainasin ne juuri kaikki ja luin ensin ne mitä puuttui (olin lainannut albumit aikasemmin) ja sitten vielä kertaalleen loputkin. Ja sitten vielä selailin. Mämmilä on siis todella tuttu, ja kirjamuodoissa Mämmilöitä on paljon mukavampi lukea. Ensimmäinen kirja on Me-lehdessä ilmestyneet sarjat eli ensimmäiset 7 vuotta ja sitten kahdessa muussa loput Hesarin KK-liitteessä. Jokaisessa kirjassa on Tarmo Koiviston kirjoitus takakannessa ja alkupuheina Heikki Jokisen  pitkät kirjoitukset Mämmilästä ja Koiviston piirustustekniikan muovautumisesta. Jokaisessa tarinassa on mm. pyöreä ruutu, perua Carl Barksilta, joka on kovasti vaikuttanut Koivistoon nuorena.

Mutta nuo voi ostaa (tai lainata) helposti jos haluaa kerrata Mämmilän tapahtumat.

Teemu Lauriala

• Guest
« Reply #3 on: 02.11.2003 klo 16:27:00 »
Kuulostaa mielenkiintoiselta ja vastaisin mielelläni mutta...kun tuota en ole oikein kumpaakaan kategoriaa...olen kaikki Mämmilät lukenut mutta aikaa sitten ja olen kyllä sarjakuvanharrastaja mutten tiedä kotimaisesta sarjakuvasta juuri mitään.  :-[

En minä taida kehdata vastata, ja miten tuo nyt kävisi päinsä ja olisiko vähäisestä muistikuvastani edes hyötyä. Kun enhän minä edes muista kuin yhden hahmon, sen nahkatakin lyhyenlännän nuorukaisen joka sittemmin alkoi tehdä hämäriä bisneksiä. Niin no joo, ja Mukun.

Moi!

Suosittelen sinulle Mämmilä-tutkimukseen osallistumista, koska olet joka tapauksessa Mämmiläsi aikoinaan lukenut ja mieleesi tulee jo nyt eläviä muistikuvia Mämmilän hahmoista.

Vaikka laitoinkin viestiini että lukijat saisivat tuntea mielellään kotimaista sarjakuvaa se ei missään nimessä ole mikään ehdoton edellytys tutkimukseen osallistumiselle. Joka tapauksessa sarjakuvan aktiiharrastajana osallistuisit tutkimukseen `ammattilaisten´ haastatteluryhmässä. Tämän lisäksi otan mukaani Mämmilä-albumit haastatteluun, jolloin niitä saa selailla ja käyttää apunaan mukavana muistin virkistyksenä.

Ota siis rohkeasti vain yhteyttä mikäli haluat päästä osallistumaan kulttuurihistoriallisen sarjakuvatutkimuksen tekoon. Kysymykset eivät tule olemaan mitenkään hirveän tieteellisiä ja vaikeaselkoisia vaan hyvinkin kansantajuisia. (Kysyn samat kysymykset `amatöörilukijoilta´.)

Terveisin Teemu Lauriala

Teemu Lauriala

• Guest
Mämmilän lukijatutkimus
« Reply #4 on: 05.03.2004 klo 16:31:16 »
Kaikkihan varmasti muistavat Tarmo Koiviston maanmainion Mämmilän, tämän sarjakuvan Täällä pohjantähden alla -teokseksi kehutun ja kiitellyn suurteoksen.

Olen parhaillani tekemässä Mämmilä-aiheista Pro Gradu -työtä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineeseen näkökulmanani henkilöhahmojen ja koko kirkonkylän muutos ja kehitys Mämmilässä. Tähän liittyen haastattelen Mämmilän lukijoita.

Tähän mennessä kaikki haastattelut ovat tapahtuneet Turussa mutta erikseen sovittaessa voin tulla haastattelemaan ainakin pääkaupunkiseudulle. Voin myös lähettää kysymykset sähköpostitse muualle Suomeen jos se on maantieteellisistä syistä järkevämpi vaihtoehto.

Näin ollen toivon kaikkien Mämmilää aikoinaan lukeneiden ja siitä pitäneiden ottavan osaa haastattelututkimukseeni. Osallistuminen ei vaadi henkilöiden tai muiden yksityiskohtien ulkoa muistamista vaan kiinnostus aiheeseen ja siitä kertominen omin sanoin riittää mainiosti.