Kirjoittaja Aihe: Naisen kanssa  (Luettu 23679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #45 : 22.09.2009 klo 11:42:26 »
Ihan kamalan näköistä se jälki niissä uuden kirjan isoissa sivuissa on. Sitä ei oikein voi perustella millään taittajan taiteellisella ratkaisulla. Silmiin sattui.

Viime vuonna ilmestyneessä albumissa oli jo havaittavissa, että resoluutio ei noissa sivuissa riittänyt suuremmassa koossa julkaisemiseen.

Sivut ja yksittäiset ruudut on pidettävä siinä koossa missä kuvittaja on ne tehnyt, jos niissä ei ole riittävästi informaatiota.

Nemon julkaisemat kirjat olivat onnistuneita kokonaisuuksia. Ainoan pienen kosmeettisen virheen huomasin niistä... professorin pään ympärillä olevissa värihuiskauksissa oli joillakin sivuilla karkeampi resoluutio kuin toisissa. Mutta sarjakuvasivut oli oikein hyvännäköisiä.

Naisen kanssa on sarjakuvana omaa luokkaansa. Rosse on kuningas. Siksi harmittaa tällainen epätasainen kirja. Ei tee oikeutta lähtökohdalle.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #46 : 22.09.2009 klo 12:26:40 »
Eikös ne olleet öljymaalauksia? En ole kylläkään livenä koskaan nähnyt.

Juu, mutta rasteri aikaansaatu puoliteknisin keinoin, muistaakseni kankaanpainantamenetelmin (seula jne), kun se ei ensikokeilujen jälkeen käsin töpöttämällä onnistunut.
Nykyään on tokivain jo nähty tyyppejä jotka maalaavat pikseleitä (isoja siveltimen levyisiä "pikseleitä" joista koostuu kauempaa katsottuna kuva), vrt pointillismi. Ehkä "pikselismi" olis uusi suuntaus?  ::)

Timo

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #47 : 22.09.2009 klo 12:52:42 »
Pikselismi! Uusi taidesuuntaus on keksitty. Heh.

Joo, totta kai se on huijinkia, jos kuluttajalle myydään huonoa laatua. Painotekniset jutut näyttävät jäävän usein katveeseen, koska toimitustyö ei suoranaisesti sitä valvo. Vaikka pitäisi.

Tässä vielä koko lehdistötiedote, kun semmoinenkin näyttää netistä löytyvän.

LEHDISTÖTIEDOTE                       18.9.2009

WSOY

Naisen kanssa ilmestyy Espanjassa

Teppo Sillantauksen ja Mikael Gyllingin sarjakuva Naisen kanssa ilmestyy tänä
syksynä espanjaksi nimellä Estar con una mujer. Albumin kustantaa Alpha Decay.
Sillantauksen ja Gyllingin parisuhdemyönteisestä pohdinnasta voi nauttia myös
animaationa Animatricks Festivaaliklubilla lauantaina 19.9 klo 21.00
Dubrovnikissa (Eerikikatu 11, Helsinki).

Vastikään on julkaistu uutuusteos Naisen kanssa - Greatest Hits (WSOY), joka
kokoaa yhteen parhaat opetukset vuosien varrelta. Mukana ovat parisuhteen
ydinkohdat, kuten yhdessä nukkumisen tärkeys, miehen kuvitelmat omasta
miehekkyydestään, yksityisalueet yhteisessä kodissa ja suhteet kumppanin
vanhempiin. Tekijät vastaavat siitä, että joka sana on totta ja ranskalaisen
taiteilijan Stéphane Rossen kuvitukset havainnollistavat opetukset.

Naisen kanssa on aiemmin ilmestynyt myös ranskaksi nimellä La Femme Lecons de
choses (Vent des Savannes, 2008). Sillantauksen ja Gyllingin sarjakuvia on
julkaistu eri lehdissä vuodesta 1995.

MIKAEL GYLLING
Arkkitehti Mikael Gylling (s. 1962) pitää omaa Molino Oy -suunnittelutoimistoaan
Helsingissä. Gylling on voittanut useita suomalaisia ja kansainvälisiä
arkkitehtuurikilpailuja. Gylling on toiminut opettajana myös Helsingin
teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosastolla.

STÉPHANE ROSE

Kuvittaja Stéphane Rosse (s. 1962) on Ranskassa syntynyt mutta Suomessa vuodesta
1994 asunut kuvittaja, joka on Ranskassa asuessaan tehnyt kuvituksia lukusiin
ranskalaisiin lehtiin ja Suomessa mm. Helsingin Sanomiin ja Suomen Kuvalehteen.

TEPPO SILLANTAUS

Toimittaja, FM Teppo Sillantaus (s. 1962) työskentelee Helsingin Sanomien
Kuukausiliitteen toimitussihteerinä. Sillantaus on toiminut Helsingin Sanomissa
teatterikriitikona 1988-93 ja työskennellyt lehden eri osastoilla vuodesta 1994.

www.animatricks.net
www.alphadecay.org

LISÄTIETOJA
Tuotepäällikkö Emma Alftan, emma.alftan (at) wsoy.fi tai 050 528 6881
Foreign Rights Manager Meena Kaunisto, meena.kaunisto (at) wsoy.fi tai 040 825 5536

ARVOSTELUKAPPALEET
Tiedottaja Kirsi Aho, kirsi.aho (at) wsoy.fi tai 040 569 0777

Rosse

  • Vieras
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #48 : 10.10.2009 klo 02:50:53 »
Dear friends,

Having found your topics on the net I’d like to answer some of your questions –and critics.

Speaking of our last “opus”, the pixelisation stroke me too –as the most of you. It is to say that I had very few insights on that book. This was a deliberated choice from my part.

I’ve always been involved 120% on my books, taking sometimes real brawls with my publishers-printers and designers. I'm not the most popular person of the universe, to say the least: I think I have a duty towards my readers. For this book I thought I would let it go – well we had a real fight about the cover, but I suppose it’s due only to my congenital defiant spirit…

It has to be reminded that “Naisen Kanssa” was made for the daily press. The deadlines are tight, the paper is crappy. Therefore my artistic choices were always to keep the “resolution” as low as possible to meet the ends and means. This has led me to some artistic solutions of my owns. Comics is mostly from my pov about resolving “problems”.

We made a book last year “Nykyaikainen parisuhde värikuvina”. One of my best memories, great collaboration –perhaps the ultimate book for me where I could try the most advanced ideas in my field of design.

This book is different, I had no idea what it will look like. Plus, the designer took some liberties to rearrange my panels. And I think this is a fierce move. Wait, I can be critic too. But working myself mostly from outside sources I dig the interpretation of an interpretation.

But the pixelisation is a problem per se. I mean with that –is it bad graphics? Why can we tolerate bad res images on the net and not on books? Is it that the illusion of free access make us so critical –mind a juicy monthly fee from our telecom companies?

Anyway, “Naisen Kanssa” belongs for me now to the past. Mixed feelings about a serial that I made over 13 years. I remember meeting once in France a comics artist –Poïvet- a true genius, acclaimed by Alex Toth -yes sir!  He made a daily strip for 15 years in a French newspaper “Juliette de mon Coeur” –kind of the “Bold and the Beautiful” before everybody had a TV. I said to him: “You’re a true master in every way” He answered: “Don’t even talk to me about it, I hated every second of it”. Kindly yours- hope you enjoyed the ride and see you in our next adventures. S.Rosse




Hui_hai

  • kirjastotätisetä
  • Jäsen
  • Viestejä: 216
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #49 : 14.10.2009 klo 15:02:22 »
Dear friends,

Speaking of our last “opus”, the pixelisation stroke me too –as the most of you.


Tässä malliksi yksityiskohta pikselöitymisestä. Pahimmillaan ilmiö on otsikkosivuilla. Varsinainen sarjakuva ei näytä yhtä pahalta.

"Vapaa-aika ilman kirjoja on yhtä kuin kuolema ja elävän ihmisen
hauta." [Lucius Annaeus Seneca]

J.M:salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 916
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #50 : 14.10.2009 klo 15:58:47 »
Kirjastosetä-täti; tuosta kuvasta ei ole paljoa hyötyä ellei mukana ole esim. euron kolikkoa antamassa mittasuhteita. Skanneri kun tuppaa zuumaamaan.

tertsi

  • Vieras
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #51 : 14.10.2009 klo 16:01:08 »
Jotain voi tietysti päätellä viivan paksuudesta, jos sarjakuva on ennestään tuttu.

Jos tekijöillä homma on hanskassa, niin ihan sama kuinka paljon tsuumaa, pikseleitä ei näy.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2009 klo 16:02:39 kirjoittanut Tertsi »

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #52 : 20.02.2010 klo 10:10:17 »
Naisen kanssa: Greatest Hits on arvioitu etusivulla.

Mikäli sarja olisi päättynyt 90-luvulla, se olisi nyt jo juhlittu klassikko. Sarja kuitenkin jatkui ja vitsi kului. Nyt sarja on liian tuore nostettavaksi klassikkojen asemaan, mutta liian vanha enää innostaakseen.

Uudet lukijat, mikäli sellaisia enää onkaan, löytänevät silti sarjan hauskuuden. Eri mieltä sitten voi aina olla, ovatko tässä sarjan parhaat palat, mielestäni ensimmäiset sarjat koonnut Naisen kanssa -kokoelma oli todellinen Greatest Hits.

stork

  • Jäsen
  • Viestejä: 75
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #53 : 04.04.2015 klo 14:21:17 »
Naisen kanssa-animaatioiden toinen kierros:
http://nyt.fi/aihe/naisenkanssa/

Sillantauksen haastattelu, jossa pohdintaa mm. mahdollisesta mobiilipelistä.

Noita albumeita tulee kirppareilta hommattua, etupäässä kuvituksen takia. Tuskinpa näitä tulis luettua jos kuvitus olis jonkun muun tekemää/tyylistä, mut tällaisena tää kama uppoaa kuin veitsi silmään.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #54 : 24.03.2016 klo 09:00:10 »
Naiskanssailijoiden Kulta-Katriina mainos
on mojova.

« Viimeksi muokattu: 24.03.2016 klo 09:02:39 kirjoittanut J Lehto »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #55 : 24.03.2016 klo 12:15:03 »
Huomasin saman. Myös sen, että ainakin osa hahmojen asennoista voisi olla ehkä mallinnettu vanhoista Teräspojista tai romanssisarjiksista (Vicky tms). En vaan jaksa kaivella. Nuorukainen kädet taskussa on kyllä aika Teräspoikaa.

Timo

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #56 : 28.08.2020 klo 14:04:22 »
Naisen kanssa on oivallinen esimerkki sarjakuvasta, josta aika on ajanut täysillä ohi. Enää sitä ei otettaisi Hesariin.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #57 : 28.08.2020 klo 16:25:44 »
Rossen varhaistyö L'Epatant Picasso kiinnostaisi.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Naisen kanssa
« Vastaus #58 : 28.08.2020 klo 17:42:03 »
Naisen kanssa on oivallinen esimerkki sarjakuvasta, josta aika on ajanut täysillä ohi.

Aika oli ajanut siitä ohi jo hyvän aikaa ennen vuotta 2010.