Kirjoittaja Aihe: Mattipekka Ratia  (Luettu 9278 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Matti-Pekka Ratia: Arkkinautit
« Vastaus #15 : 09.02.2015 klo 13:31:05 »
Viimeinen Zip ilmestyi -82 ja eka Zippo -90 (samopihin aikoihin kuin ensimmäinen Timon Aka).
Sitä jäin miettimään että mahtoihan Ratia käydä Kemissä pokkaamassa palkintoja ja olisiko osallistunut jollekin Oriveden Ilosten kuvien piirtäjien päivillekin? Itse en noissa kuitenkaan ollut mukana.

Jostain kumman syystä mulla ei ole Kitsaasta hankittuna kuin ensimmäinen numero.

Suomalaisen Sarjakuvan ensyklopediassa oli merkitty Masa-stripin ilmestymispaikaksi Kiteen- Tohmajärven lehti (tms.), mutta muutin sen omin päin tuohon nekrologiin Koti-Karjalaksi, kun luulen että kyse oli kumminkin siitä (pyörii nykyään vain verkkosivuna).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #16 : 09.02.2015 klo 13:59:29 »
Suomalaisen Sarjakuvan ensyklopediassa oli merkitty Masa-stripin ilmestymispaikaksi Kiteen- Tohmajärven lehti (tms.), mutta muutin sen omin päin tuohon nekrologiin Koti-Karjalaksi, kun luulen että kyse oli kumminkin siitä (pyörii nykyään vain verkkosivuna).

Juu, oikein meni. Kiteen lehti muuttui ensin Kiteen-Tohmajärven Lehdeksi ja sitten Koti-Karjalaksi. Kai tuo paperilehtenäkin yhä ilmestyy. Olin tuolla töissä taittajana ja kuvanvalmistajana 90-luvun alussa vajaat kaks vuotta. Matti-Pekka muistettiin siellä kyllä hyvin ja taisin joitan Masa-strippejä arkistoista kaivellakin.
Sehän tässä outoa onkin (viitaten tuonne aiempaan viestiini), kun vanha kotikaupunkini Joensuu on vaan vähän päälle 60 kilsan päässä Kiteestä. Vaan olikohan MPR jo 90-luvulla muuttanut pois.

Timo

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #17 : 09.02.2015 klo 14:34:58 »
Sitä jäin miettimään että mahtoihan Ratia käydä Kemissä pokkaamassa palkintoja ja olisiko osallistunut jollekin Oriveden Ilosten kuvien piirtäjien päivillekin? Itse en noissa kuitenkaan ollut mukana.

Ainakin Jyväskylän Iloisten kuvien piirtäjien päivällä (82?) Ratia oli, piirsi kärsivällisesti tarinaa josta sittemmin tais tulla luku "Dekatanssia". Siellä kurssilla oli muuten myös Kalervo Palsa.

Se oli hauska kurssi. Tutustuin mm. sittemmin fotofinlandia-palkittuun Vertti Teräsvuoreen, Mannisen Pekkaan ja Mänttärin Hannuun, Joonakseen ja Tapeen, ja sain ekat sarjakuvani julki isoissa lehdissä. Ja tiesin heti että King Featuresin uusi sarjishahmo "Karvinen" ei koskaan tuu kiinnostamaan ketään, ei kannata edes yrittää. Hauskoja muistoja.

Kivi

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #18 : 09.02.2015 klo 15:38:24 »
Tämäpä oli ikävä uutinen.

Muistan erityisen hyvin Ratian pitkät Kemi-sarjikset, joiden nuorisokuvausta diggailin kovasti. 1980-luvulla törmättiinkin joihinkin otteisiin (luulisin, että Kemissä mutta myös Hesassa - muisti pätkii vanhoilla päivillä), muttei varmaan sen jälkeen kuin kerran tai pari. Hyvää työtä herra teki moneenkin suuntaan vuosien mittaan.

Jälleen on yksi poissa - ja aivan liian aikaisin.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #19 : 09.02.2015 klo 15:53:55 »
Joonaksen vetämä Jyväskylän sarjakuvakurssi taisi olla kesällä 1983. Tapahtuman osallistujista on kuva Heikki Jokisen Joonas, sarjakuvantekijä -kirjassa, näköjään vuodelta 1990. Ratiasta ei itselläni ole juuri muistikuvia, taisi olla (hänkin) melko hiljainen nuorimies, toki vasta noin 17-vuotiaskin. Nuori Kivi sensijaan on jäänyt mieleen, olit ehkä hiukan äänekkäämpi...

Kannus-lehdessä oli vain yksi Ratian nelisivuinen sarjis numerossa 1/1985, joka oli myös ensimmäinen minun päätoimittamani. Taisin Ratian tavata joillakin varhaisilla sarjakuvafestivaaleilla lyhyesti, mutta siinä kaikki.

En tiedä oliko hänellä perhettä, mutta osanottoni omaisille joka tapauksessa. Tehy-lehti tulee talouteen, ja se marraskuun jakso oli yksi pysäyttävimpiä sarjakuvasivuja mitä olen lukenut.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2015 klo 16:03:06 kirjoittanut T.Kokkila »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #20 : 09.02.2015 klo 17:41:07 »
Olisivatko MPR:n ensimmäiset julkaistut työt suomalaisten Marvel-lehtien lukijanpalstoilta? Siihen aikaan kun palstoilla vielä julkaistiin lukijoiden piirustuksia.

Yksi oli Hämähäkkimiehessä ja yksi Hulkissa.
En osaa sanoa, mutta nuo olisi kiva nähdä. En muista että olisi tulleet vastaan... Suomalaisen sarjakuvan ensyklopedian mukaan Masa-strippi olisi alkanut ilmestyä vuonna 1980. Eli samana vuonna kuin Hämis, mutta eikös Hulk alkanut myöhemmin?

En tiedä oliko hänellä perhettä, mutta osanottoni omaisille joka tapauksessa.
Ainakin kolmannen Lordi-albumin mukaan kaksi nyt jo aikuista tytärtä (jotka osallistuivat värityshommiin).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

sihvonen

• Jäsen
Vs: Mattipekka Ratia
« Vastaus #21 : 10.02.2015 klo 11:32:33 »
Todella surullinen uutinen. Tapasin Ratian vain kerran sarjkuvafestivaaleilla, kun hän lanseerasi Jysäys-lehteä. Mies vaikutti todella mukavalta ja toimeliaalta!

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Mattipekka Ratia
« Vastaus #22 : 15.02.2015 klo 10:40:46 »
Kuolinilmoitus julkaistiin lauantain lehdessä. Korjasin muistokirjoitukseen, aiemmin huhupuheisiin perustuneen kuolinajan oikeaksi.

MPR 10.1. 1966 - 1.12.2014 R.I.P.