Kirjoittaja Aihe: Viivottimet, myös kaaret ja ympyrät, yms.  (Luettu 11318 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
Re:Viivottimet
« Vastaus #15 : 25.09.2004 klo 18:25:44 »
Hajoaa nopeasti jos säilyttää penaalissa, tai ostaa huonon piirtokolmion. Tiimarista ja joistain kirjakaupoista saa käsittämättömän huonolaatuisia viivottimia, joista voisi purra paloja ilman vaaraa. Itse olen kuitenkin onnistunut löytämään parempiakin ihan Suomalaisesta ja Infosta. Ovat paksuja, reunat eivät ole miksroskooppisen ohuita ja apuviivat on painettu niin että kestävät. Sama viivoitin ollut nyt aktiivisessa käytössä iät ja ajat lähes ilman minkäänlaisia kulumisen merkkejä.
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Protek

• Jäsen
Rumoldin viivottimia
« Vastaus #16 : 06.04.2005 klo 13:45:54 »
Itselläni on taivahan vanha, teräksisellä reunalla ja apuviivastolla varustettu Rumoldin viivotin, joita ainakin asemointityössä tiedän vanhaan hyvään aikaan käytetyn. Viivoitin on palvellut minua hyvin, mutta ikä alkaa painaa ja se näkyy. Mitta-asteikko ja apuviivasto on kulunut miltei kokonaan pois ja teräsreunuskin on enää toisesta päästä tukevasti kiinni. Olen kierrellyt kirjakauppoja vähän siellä sun täällä, mutta mistään ei Tuommoista Rumoldin 30-senttistä, apuviivastolla ja teräsreunuksella varustettua viivotinta ei tahdo löytyä. Tiedän, että niitä kuitenkin vielä tehdään. Mistähän noita kannattaisi kysellä? Sitä parempi, mitä lähempänä Oulua mahdollinen paikka olisi.
Tero

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
Re: Viivottimet, myös kaaret ja ympyrät, yms.
« Vastaus #17 : 10.04.2005 klo 23:18:42 »
Löysin todella hyvän ja selkeän kuva-kuvalta oppaan sarjakuvan ja pienlehtien tekemiseen Jessica Abelin sivuilta
http://www.artbabe.com/comicsandart/diy/index.html (englanniksi) 

Mää olin kesällä tuollapäin, ja tulin lukasseeksi ton Abelin oppaan. Kun mä olen kiinnostunut kaikesta piirustusrekvisiitasta, oli siinä järkeä tai ei, niin ostin tollasen oppaassa mainitun "Ames" tekstaus-viivottimen:

Emmää sitä mitenkään välttämättömäksi väitä. Toimii niinkuin mainostetaan. Viivojahan voi tehdä vaikka millä, tietsikalla voi tehdä haluamanlaisensa viivapohjan jne. Mutta on tolla ihan näppärä tehdä lyijykynällä viivoja luonnoksien sekaan, jos sellasesta tykkää. Perinteisestä.
En oo nähnyt paikallisissa kaupoissa. Löytyykö? Staedtler 974 98 näyttäs olevan leimattuna päälle.

JanneT

• Jäsen
Vs: Viivottimet, myös kaaret ja ympyrät, yms.
« Vastaus #18 : 26.02.2010 klo 13:46:44 »
Jos jollakulla on ratkaisu, kuinka viivoitin ei olisi aina muutaman päivän välein pesun tarpeessa vedettäessä ruutujen reunoja paksuhkoilla (1,5-4mm) tusseilla niin kiitollisena ottaisin vinkkejä vastaan.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #19 : 26.02.2010 klo 13:53:27 »
Silloin kun vielä joskus kauan kauan sitten tuolla tavalla vielä käsin piirsin, niin pyyhkäisin viivottimen syrjän lähes joka vedon jälkeen talouspaperiin.

Timo

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #20 : 26.02.2010 klo 14:35:49 »
Isolle paperille piirtäessä voisin kuvitella jonkun käyttävän sellaista suuntakolmiota, jota merellä navigoidessa käytetään. Ne ovat kookkaita ja paksusta muovista, eikä reunassa ole kaltevuutta joten kestävät vaikka mitä paiskomista. Ja isolla kolmiolla saa tietty helpommin suorakulmia, kun levy riittää marginaaleihin saakka. Suuntakolmiot kyllä maksavat yleensä sellaiset mukavat 20 euroa.

Kolmiolla on myös muita kivoja ominaisuuksia: sen lisäksi, että kolmiolla saa tarkasti määriteltyä kahden viivan välisen kulman ja piirrettyä viivoja tarkalleen tietyssä kulmassa, voi kahden suuntakolmion avulla helposti piirtää keskenään yhdensuuntaisia viivoja eri puolille paperia. Toimivat yhdessä vähän kuin suuntaviivain, mutta etten sanoisi jopa kätevämmin.

Tämä tekniikka ei oikein onnistu tavallisilla komioviivaimilla, sillä niissä on kaltevat reunat. Niitä ei siis kovin hyvin voi liu'uttaa toisiaan vasten, kun aina toinen tahtoo mennä toisen päälle...

tertsi

• Vieras
Vs: Re: Viivottimet, myös kaaret ja ympyrät, yms.
« Vastaus #21 : 26.02.2010 klo 15:06:15 »
niin ostin tollasen oppaassa mainitun "Ames" tekstaus-viivottimen:
Ames on aivan mahtava.
Kannattaa ostaa kerralla useampi ja säätä ne eri leveyksille. Sitten ei tarvitse muistaa, että "milläs koolla mä teinkään tämän tai tämäntyyppisen tekstin")
Ja Ameshan ei toimi ilman suorakulmaviivotinta. Semmoinen pitää myös hankkia.
T-viivain kulkee mukavasti piirustusalustan reunaa vasten.

edit:
Ames on ylivoimaisesti nopein tapa (varsinkin vaihtelevankokoisten) viivojen piirtämiseen.
Vain valopöydällä oleva viivoitettu muovikalvo voi olla parempi vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2010 klo 15:10:23 kirjoittanut Tertsi »

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #22 : 27.05.2010 klo 21:02:14 »
noista malline viimaisista sanon temperalta sain joskus kunnon luottelon (jonkun tehtaan) jonka kaikkia malleja piti pystyä tilamaalla saamaan jossain tuolla joskus on tarkoitus ostaa kaariviivain tosin ehkä toisesta kaupasta kun muistikuva on että oli halvempi. ps. tais siinä suoriakin olla edelliselle kirjoittajelle. jonkinlaisia mutta läpinäkyvyydestä en ole varma jne tekijöistä mitä vaatimuksissasi asetit.
ja ymmärrän hyvin ettei koneella viitsi saa olla vektorigraffaa tai tositarkkaa muuten ettei näytä pahalta...