Kirjoittaja Aihe: Vanhat Batman-tarinat  (Luettu 19856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
Vs: Vanhat Batman-tarinat
« Vastaus #15 : 12.04.2005 klo 23:36:38 »
Jaahas vai on se Egmontti älynnyt, että kun uusia lukijoita ei tunnu saavan sarjakuvien pariin kirveelläkään, niin julkastaan vanhaa matskua ja otetaan "seniileiltä" fyffet pois tekemällä niistä "ultracooleja kovakantisia rajoitettuja painoksia".

Minä ainakin ostan ;)
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

Lurker

• Vieras
« Vastaus #16 : 19.04.2005 klo 17:46:50 »
Batman Chronicles on sitten viimein saatu hankittua...

Tarinoiden kokoaminen julkaisujärjestykseen näyttää selvästi, kuinka Bob Kanen tyyli kehittyi lähes primitiivisen alkeellisesta alkusarjakuvamaisesta piirtelystä hyvinkin äkkiä varmaviimaiseksi ja dynaamiseksi, aidosti kerrontaa tukevaksi sarjakuvataiteeksi. Selvä taitekohta näyttää olevan Detective Comics 35. Heti etusivulta Batmanin hahmo on vakuuttavamman näköinen, naamion korvat eivät enää sojota kummallisesti sisäänpäin ja toimintakohtauksissa Batman poseeraa näyttävästi.

Ja kun Batman-lehti alkoi ilmestyä, näyttämölle astuu muuan Jokeri...

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #17 : 19.04.2005 klo 17:52:49 »
Bob Kanehan ei itse piirtänyt kaikkia nimellään ilmoitettuja Lepiksiä vaan antoi nimen kokonaiselle studiolle. Tason nouseminen saattaa siis hyvinkin johtua siitä, että piirtäjänä on yksinkertaisesti joku muu kuin Kane.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Lurker

• Vieras
« Vastaus #18 : 19.04.2005 klo 18:05:22 »
Bob Kanehan ei itse piirtänyt kaikkia nimellään ilmoitettuja Lepiksiä vaan antoi nimen kokonaiselle studiolle. Tason nouseminen saattaa siis hyvinkin johtua siitä, että piirtäjänä on yksinkertaisesti joku muu kuin Kane.

Sheldon Moldoff niminen kaveri ilmestyy toiseksi tussaajaksi lehdessä DC #30. Voipi olla hänen vaikutustaan.

Sheldon teki hommia Bobin kanssa vaihtelevaan tahtiin seuraavat 30 vuotta. Ymmärtääkseni Bob Kane silti itse piirsi sarjaa vaikka hänellä näitä avustajia olikin.

Lähdetietojen mukaan Kane heitti kynän kehiin vasta 40-luvun puolivälissä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #19 : 19.04.2005 klo 18:36:37 »
Tarkoittikohan Welzu sitä, että Batmaneissa oli vanhoina aikoina aina se Kanen nimmari tyyliin Walt Disney, eikä oikeita tekijöitä mainittu? Ei kai Kanen nimellä kuitenkaan mitään studiota pyöritetty. Silti ymmärtääkseni esim. Jerry Robinson saattoi avustaa Kanea jonkun jutun kanssa niin paljon että on vaikea eritellä kumpi sen oikeastaan on piirtänyt.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #20 : 19.04.2005 klo 19:05:08 »
Juu, tuota Petterin sanomaa tarkoitin.
Studioksi homman miellän, koska Kane käsittääkseni kuitenkin valvoi toimintaa ja hänen nimellään toimittiin.

lasse

• Jäsen
« Vastaus #21 : 19.04.2005 klo 19:31:07 »
Niitä jotka piirsivät Kanen nimellä, sanottiin "haamu-piirtäjiksi".

Lurker

• Vieras
« Vastaus #22 : 19.04.2005 klo 19:49:44 »
Bob Kane teki ohessa paljon muuta kuin Batmania.

Hän oli itse Eisner-Iger Studiolla hommissa. Kts. Will Eisner

Lurker

• Vieras
« Vastaus #23 : 19.04.2005 klo 19:58:03 »
Aikaisemman viestini Bob Kane -linkissä (Lambiek) kerrotaan:
"Kane would illustrate the 'Batman' until the middle forties, and although his name appeared on the strip until 1964, the work was done mostly by other artists, (such as Stan Kaye, Sheldon Moldoff, Dick Sprang, Jack Burnley, Carmine Infantino and Jerry Robinson). "

EDIT (joku muu kuin minä, tämä lause oli ilmestynyt yön aikana...): Niin, "mostly" -sana on tuossa.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2005 klo 08:35:06 kirjoittanut Lurker »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 19.04.2005 klo 21:56:34 »
Bob Kane piirsi ihan itse Batmania vielä 60-luvullakin uudistuksen jälkeen. Dick Sprangista, Jerry Robinsonista ja Sheldon Moldoffista ei ollut uudistetun Batmanin piirtäjiksi mutta Kanesta oli. Kanen 60-luvun töitä on suomeksi mm. Semicin Batman-sarjakirjoissa.

Bob Kanen osuutta 60-luvun Batmanin piirtämisessä liioiteltiin 90-luvulla pahasti. Semicin sarjakirjoissakin julkaistiin oikeasti vain yksi Kanen piirtämä juttu; kakkosen lopetus "Pyyhekumimies, joka yritti pyyhkäistä pois Batmanin ja Robinin" vuodelta -66. Muuten sarjakirja 2/90 koostuu Carmine Infantinon ja Sheldon Moldoffin jutuista ja 1/90 Irv Novickin ja Bob Brownin töistä. Kane ilmeisesti levitti itse näitä epätotuuksia joskus...

EDIT: Ei siis Semicin sarjakirjoista, vaan aktiivisuudestaan 60-luvulla.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2005 klo 22:00:07 kirjoittanut Petteri Oja »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #25 : 19.04.2005 klo 22:50:27 »
Joo. Comics.orgin mukaan Kanen kaveriksi tuli jo Lurkerin mainitsemassa DC 30:ssa Sheldon Moldoff (tussausta ja taustojen piirtämistä ainakin tekstauksen ohella) enkä löytänyt sen jälkeen pistokokeilla tarinoita, jotka Kane ois tehny yksin. Moldofin jälkeen mukaan tulivat myös Jerry Robinson ja George Roussos, jotka tussasivat ja piirtelivät taustoja. Bill Fingerkin alkoi kirjoittaa tarinoita aika varhain.
Osassa tarinoita tekijäksi on edelleen mainittu Kane mutta näin ei välttämättä ole, vaan todelliset tekijät ovat unohtuneet. Sekä Moldoff, Robinson että Roussos ovat joitain omia töitään tunnustaneet, jotka on Kanen tekemiksi ilmoitettu.

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
« Vastaus #26 : 26.06.2005 klo 21:32:30 »
Batmanin 1-4/1987 numeroissa ilmestyi täällä se Millerin kehuttu "Yön ritari" sarja, mutta juuri ne numerot on aika vaikea löytää ja tietääkseni melko kalliitakin. Siksi tulikin mieleen, että niistä on varmaankin tehty joku yhteisjulkaisu englanniksi?
Yritin etsiä netistä tietoa, mutta googlella tuli useinmiten mainintoja vain siitä uudemmasta "The Dark Knight Returns" sarjakuvasta, joten ajattelin kysäistä täältä lisää. Tietääkö siis kukaan mistä siis saisi edullisimmin ne ensimmäisen Yör Ritari -sarjan sarjakuvat käsiinsä, vai onko ne ulkomaillakin ihan kiven alla?
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

lasse

• Jäsen
« Vastaus #27 : 26.06.2005 klo 22:17:51 »
Mä en oikein ymmärrä tota Millerin taidetta, enkä tuskin tule koskaan ymmärtämäänkään. Esim. Tääkin on tosi huonosti piirretty:

lasse

• Jäsen
« Vastaus #28 : 26.06.2005 klo 22:41:08 »
No joo, on se ihan hyvin piirretty, mutta se näyttää jotenkin "kököltä", isoine hartioineen. Ja vartalo on liian iso, ja pää liian pieni.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #29 : 26.06.2005 klo 23:38:17 »
Mä en oikein ymmärrä tota Millerin taidetta, enkä tuskin tule koskaan ymmärtämäänkään.

Älähän sano. Olet vielä varsin nuori kaveri ja saatat jossain vaiheessa oppia arvostamaan Milleriä kovastikin. Ja jos oikein hyvin käy, kasvat senkin vaiheen yli ;D