Kirjoittaja Aihe: Animeen ja mangaan kyllästyy  (Luettu 17481 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
Re: Animeen ja mangaan kyllästyy
« Vastaus #15 : 26.09.2005 klo 20:55:58 »

Animen takia pitää hommata koneeseen polttava dvd-asema, että pääsee imuroimaan ohjelmaa kunnolla ja saa ne sit pois koneelta.

Hienoa, että osaat arvostaa tekijöiden näkemää vaivaa...  :P  Tekijöille varmasti todella mieluinen "fani".
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #16 : 26.09.2005 klo 21:59:22 »
Oletko lukenut Keiji Nakazawan Hiroshiman pojan?
En, vaikka kyllä tiedän sen. Odottelen, jos se vaikka joskus tulisi eteen kokonaisena (suomeksihan julkaistiin vain ensimmäinen osa), niin voisin lukeakin.

Animen takia pitää hommata koneeseen polttava dvd-asema, että pääsee imuroimaan ohjelmaa kunnolla ja saa ne sit pois koneelta.
Ei suinkaan. Helpommalla pääset, jos ostat lempianimesi ihan alkuperäisenä. Samalla saat levyn mukana hienon kotelon kansipapereineen, eikä dvd-hylly näytä joltakin piraatin hyllyltä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hequtiuz

• Vieras
« Vastaus #17 : 27.09.2005 klo 18:26:26 »
jaa. Ei sitä saa mistään :P
Ihan sama.
Kiitos vaan hyväksynnästä.

son goku

• Uusi jäsen
  • There's no heaven without devil.
« Vastaus #18 : 28.09.2005 klo 15:40:53 »
joo itsekkin luin vielä joskus paljooonn marvel tuotantoa mutta jotenkin se vain rupi tympimään ja päätin siirtyä mangaan.Ja olen nyt lukenut melkein vuoden DB kirjoja ;)

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #19 : 28.09.2005 klo 18:10:21 »
Minä olen melko kyllästynyt mangaan ja animeen. Molemmat kiinnostivat minua hurjasti joskus pari vuotta sitten, mutta silloin ei vielä ollut nimikkeitä tarjolla niin paljon, kuin nykyään. Nyt, kun sitten voisin aivan helposti laittaa kaikki rahani Japanin ihmeisiin, ei enää huvitakaan.

joo itsekkin luin vielä joskus paljooonn marvel tuotantoa mutta jotenkin se vain rupi tympimään ja päätin siirtyä mangaan.Ja olen nyt lukenut melkein vuoden DB kirjoja ;)

Nämähän ovat nyt sitten aika tarkkaan sitä, mitä maru on kironnut ketjussa "Anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiöt..."

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2525.0

Ei sikäli. Muoti-ilmiöt ovat varsin luonnollinen asia ja mielestäni on useissa tapauksissa aika tylsä ihminen, jos ei koskaan innostu jostain asiasta vain sen vuoksi, että se sattuu olemaan uutuudenviehättävä.

Sen puoleen, kuten muutama muukin täällä, olen itse aika tasainen mangan ja Marvelinkin suhteen. Marvelia on tullut seurattua vuodesta 84 lähtien (tai jotain semmoista) ja edelleen (taas vaihteeksi) tulee Ryhmä-X tilattuna kotiin. Japani on kiehtonut myös kauan ja manga ja anime liittyvät tähän pysyvän oloiseen kiinnostukseen. Niiden olemassaolosta valistuin joskus vuoden 1995 tienoilla.

Mihinkähän trendiin olen viimeksi kyllästynyt..? En muista. Ne unohtuvat aika pian, vaikka kuinka voimakkaita innostuksia olisivat, siten että pitää oikein kaivella muistiaan niiden palauttamiseksi sinne. Tai sitten nähdä jossain jokin muistutus.

Jojojen comeback oli tuossa joskus, mutta sekin taisi olla jo aika kauan sitten...

IRC-galleria..?
Also spracht Blau Tiger.

Soeur Odeline

• Jäsen
Re: Parasta animessa ja mangassa?
« Vastaus #20 : 04.10.2005 klo 12:17:52 »
Minulle iski "lukubulimia" fantasiakirjallisuudessa. Sitä tuli ahmittua sangen ripeällä tahdilla, kunnes yhdessä vaiheessa yhtä kirjaa taas lukiessa totesi, että nyt ei kyllä jaksa enää. Tämä tapahtui ennen kuin Harry Potteria oli ehtinyt ilmestyä.

Ehkä tämä taas on vahvistanut anime/manga-harrastustani.

Joskus teininä ahmin kaikki Eddingsin kootut sepustukset enkä uskaltanut sen jälkeen koskea fantasiaan pitkällä tikullakaan.

Minulla kyllästyminen liittyy enemmän aiheeseen kuin tiettyyn taiteen tai viihteenalaan. Tällä hetkellä olen totaalisesti kyllästynyt kaikkeen, mihin liittyy magiaa tai yliluonnollisia kykyjä noin ylipäätään. Varauksella, jos löytäisin sarjakuvan tai kirjan, joka käsittelisi KRIITTISESTI, jopa NEGATIIVISESTI magiaa, olisin aika onnellinen. Toinen ähky liittyy supersankareihin, noihin mystisiin miehiin tiukoissa trikoissaan. En pysty kirkumatta katselemaan mitään, missä mahtava voima tuo mukanaa suuren vastuun.

varsinaisesti mangan löysin vasta viime kesänä. mutta huuhaameininkiin kyllästyneenä joudun varovasti valikoimaan mitä tulee ostettua, etten vahingossa tuhlaa opintotukeani jonkun kivan teininoita X:n suuriin maailmanpelastussuunnitelmiin.

Kauhuun en näköjään kyllästy ikinä, koska olen fanittanut Poe-Le Fanu-kumppanit-osastoa jo kohta kymmenen vuotta. Japanilainen kauhu tuo siihen mukavasti uutta näkökulmaa, koska nykyisessä länsimaisessa kauhutuotannossa ainoa pelottava asia on laadun taso.  :o
Extreme? Me?

Watashi wa iru

• Vieras
« Vastaus #21 : 30.10.2005 klo 13:16:54 »
En minä vaan ole kyllästynyt animeen enkä mangaan vaikka olen harrastanut nyt noin viisi vuotta joista kolme viimeistä vuotta hyvinkin aktiivisesti.
Riippuu täysin sarjasta kyllästyykö vaiko ei.Pienempänä olin täysin hullaantunut
Pokémoniin ja Digimoniin(öh ei puhuta siitä).Mutta esim Muumit ovat pysyneet suosikkina hamasta alusta lähtien.Nykyään diggailen eniten Inuyashaa,Slayersia,Oh My Goddesia,xxxHolicia,Tsubasa reser voir Chroniclea,
Ruin Exploseria,G-on Projectia(paitsi sen extra jaksoa),Saber Marionetssia,Grave of the firefliesiä,Liikkuvaa linnaa,Kiki's delivery serviciä...
Nöö lista on pitkä,mutta lisään siihen vielä muutamat suosikki anime pelini:
Final Fantasyt erit.X ja X-2,.hackit ja square softin ja Disneyn yhteistyönä tekemän Kingdom Heartsin!!!

Mia-san

• Vieras
« Vastaus #22 : 30.10.2005 klo 18:59:55 »
En minä vaan ole kyllästynyt animeen enkä mangaan vaikka olen harrastanut nyt noin viisi vuotta joista kolme viimeistä vuotta hyvinkin aktiivisesti.
Riippuu täysin sarjasta kyllästyykö vaiko ei.Pienempänä olin täysin hullaantunut
Pokémoniin ja Digimoniin(öh ei puhuta siitä).Mutta esim Muumit ovat pysyneet suosikkina hamasta alusta lähtien.Nykyään diggailen eniten Inuyashaa,Slayersia,Oh My Goddesia,xxxHolicia,Tsubasa reser voir Chroniclea,
Ruin Exploseria,G-on Projectia(paitsi sen extra jaksoa),Saber Marionetssia,Grave of the firefliesiä,Liikkuvaa linnaa,Kiki's delivery serviciä...
Nöö lista on pitkä,mutta lisään siihen vielä muutamat suosikki anime pelini:
Final Fantasyt erit.X ja X-2,.hackit ja square softin ja Disneyn yhteistyönä tekemän Kingdom Heartsin!!!

Mhhh, minäkin olen tällä kannalla, sorry. :P Olen nähnyt kyllä tosin niitäkin mangoja/animeja, jotka ovat kamalia. Esim. Dragon Ball on mielestäni huono.

WalkingIdiot

• Vieras
« Vastaus #23 : 30.10.2005 klo 22:05:25 »
Hahaha.Onneksi on vielä olemassa kaltaisiani,köyhiä,laiskoja ja vieläpä epäonnisia ihmisiä jotka eivät luultavasti koskaan tule saamaan mangasta ja animesta ähkyä.Ei siinä voi paljon yliannostuksia tulla kun mutsi vippaa kuukaudessa korkeintaan 50e "että osta housut".Silloin kun on rahaa niin ei jaksa sitten millään alkaa polkea Fantasiapeleihin.Jaa että olenko kuullut netin ihmeistä?Toki,mutta tietokoneen olen omistanut "jo" 2 kuukautta.Koneen muisti ei ole varsinaisesti tukossa ja muutenkin aika harvoin repeää aikaa rueta näytön eteen istumaan ja lukemaan yhtään mitään.Kaltaiseni ihmiset pitävät Suomen Japanifiksaation elossa (aina kunnes jokin muu on in).

[Yukari]

• Vieras
« Vastaus #24 : 08.11.2005 klo 11:58:42 »
Mangaahan on Suomessakin todella paljon tarjolla, ja kai siitä voi jonkinlaisen luku-bulimiankin saada...Mutta kai ihmisellä nyt sen verran itsekuria pitää olla että pystyy pitämään sarjakuvien lukemisen ja todellisen elämän erossa toisistaan. Pitää miettiä itse, mitä lukee ja kuinka paljon, ja miten pitkälle aikoo mennä sen sarjakuvan takia.
Itse luen mangaa melkein aina kun saatavilla on, mutta ei se mulle mikään hirveän suuri juttu ole.
Toiset kyllästyy nopeammin ja toiset ei lainkaan, meitä ihmisiä on niin moneen junaan   ;D
« Viimeksi muokattu: 15.11.2005 klo 11:34:26 kirjoittanut [Yukari] »

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 09.11.2005 klo 04:23:25 »
Ja sitten on tietysti niitä niin sanottuja "sarjakuvaharrastajia"...

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #26 : 09.11.2005 klo 11:56:27 »
PTJ, viitsitkö laajentaa? Kuulostaa mielenkiintoiselta mutta mun sarkasmin ymmärrys - jos tuo sitä oli - on aika heikko. Muilla ei ole varmaan ongelmia, mutta kiinnostais kuulla lisää :)

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Vastaus #27 : 09.11.2005 klo 12:19:51 »
mielelläni kyllä lukisin kunnon paksun eurooppalaisen sarjakuvan kuin mangaa
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 09.11.2005 klo 13:03:41 »
Niin no, onhan se vähän hassua että japanilaisiin sarjakuviin perehtyvää saatetaan pitää nörttinä mutta länsimaiset sarjakuvat ovat korkeakulttuuria. Harrastaminen on kuitenkin aika kokonaisvaltainen piirre ihmisessä, eikä määritelmäksi riitä että lukee sen uusimman pokkarin silloin tällöin.

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #29 : 09.11.2005 klo 13:39:16 »
Kaikessa genretaiteessa tuppaa olemaan vähän sama ongelma: niissä kierrätetään tiettyjä teemoja, ideaali- ja stereotyyppejä ja vielä konventioitakin. Niistä kyllä nauttii aikansa, varsinkin jos ne iskevät kulloiseenkin elämäntilanteeseen ja harrastajaan jollain salaperäisellä henkilökohtaisella tasolla, mutta ihmisten muuttuessa ja nautitun määrän lisääntyessä sitä alkaa vaatia lisää.

Tämä tapahtuu kovin monelle miekka ja magia -fantasiakirjallisuuden parissa, kun tuntuu vaan siltä, että kaikki on luettu. Minä olen malliesimerkki niistä, jotka teinivuosinaan ahmivat kaikki em. tyyliset fantsukirjat, mutta enää ei niihin koske pitkällä tikullakaan. Ainoastaan lajityypin valiot maistuvat (niminä J.R.R. Tolkien, Guy Gavriel Kay ja George R.R. Martin), mutta kynnys niidenkin aloittamiseen on aika korkea.

Jos laajennetaan fantasian käsitettä sinne "spekulatiivinen fiktio" -suuntaan, sitten toki kirjoja tulee luettua vaikka miten paljon. Tämänhetkisiä tykkinimiä uudemmista tekijöistä ovat mm. Jeff VanderMeer, China Mieville ja Jonathan Carroll.

Animen ja mangan suhteen on käynyt vähän samalla lailla. Niitä täällä tulvivia pikkuhauskoja toimintasarjoja, malliin animen puolelta Slayers tai mangan puolelta Dragonball, ei nyt vaan enää jaksa. Sarjat, jotka käsittelevät peruskoulun tai lukion teiniromansseja, ensirakkauksia (ellei käsittelytapa ole tosi vilpittömän upea, kuten Craig Thompsonin sarjakuvassa Blankets) menevät ihan surutta ohi, kiitos vaan. Perustoimintakauraa ei kestä, ei sellaista, jossa hupsu sankarijoukko matkaa paikasta toiseen jonkin tehtävän tai kliseisen motiivin vuoksi. (Ellei näissäkin ole jotain erityisen upeaa.)

Vilpittömät teokset tai vähän varttuneemmat teemat maistuisivat, mutta niitä ei tunnu tulevan eteen. Kukaan ei oikein osaa suositellakaan moista mangaa tai animea, vaikka täälläkin olen kysellyt jo sen n kertaa. Kun sanon, että haluan aikuiseen makuun sopivaa mangaa tai animea, kaikki tunkevat nokan eteen rupista hentaita. En minä semmoista, vaan yksinkertaisesti tavaraa, josta ei tule oloa, että "tämä on suunnattu minua 10 vuotta nuoremmille" ja jossa on jonkin sortin älykästä sisältöä, tyylikästä taidetta, kaunista kerrontaa ja jotain ... kosketuspintaa. Sellaisia, jotka ovat rehellisen hyviä töitä. Sellaisia, jotka haluaa katsoa siksi, mitä ne ovat - ei siksi, että joku hupsu japanilainen ne on tehnyt suurine silmineen.

Ghiblin työt ovat tästä malliesimerkkejä. Niitä katsoessa ei tule sitä ikävää myötähäpeän tunnetta, jota vaikka NGE pikkufilosofioineen tai Slayers huvituksineen tai joku Escaflowne "eeppisyyksineen" tänä päivänä aiheuttaa. Akirakin toimii.

Eurooppalaisessa - ja myös amerikkalaisessa - sarjakuvassa tällaista aikuisempaa tavaraa on helppo löytää. (Genre)kirjallisuudessa vielä helpommin. Vaan missä ovat ne Japanin jeffreybrownit, villerannat, herget, craigthompsonit sun muut kun heitä kaivataan? Missä mangan Mieville? Saa vinkata!

(Ei saa sanoa "Hiroshiman poika". Se on hyvä. Ja luettu jo vuosia sitten. Pitää olla muutakin.)
« Viimeksi muokattu: 09.11.2005 klo 13:47:35 kirjoittanut vesapai »
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka