Underground tarkoittanee ensisijaisesti suurin piirtein 60 ja 70 luvun vaihteessa syntynyttä tabuja rikkomaan pyrkivää (hipahtavaa) taidesekoilua.
Voidaan kai ajatella myös että maanalainen (siis salamyhkäinen ja nimetön) ja epäkaupallinen toiminta olisivat undergroundia? Hagelbergiä en siksi laskisi mukaan. Kaz taas nousi pintaan vasta 90-luvulla vai oliks se 80-luvulla. Jenkeissä kumminkin Art Spiegelman teki Raw-antologioita mikä siellä oli next step undergoundista ja muutti suurin piirtein kaiken.

Jos tekee epäkaupallista matskua niin voi käyttää ihan mitä tekniikkaa vaan. Sellaisen vapautuneen ja hurjan tyylin kehittely on siinä just oma huvinsa. Isoon kokoon kannattaa ehkä yrittää, se on helpompaa roiskia kuin pienesti. Vaikka Matin raapekartonkityöt (ks. Kupla-akatemiasta, ellet tiedä mikä on raapekartonki) esimerkiksi yleensä suurennetaan painettaessa.
Uusi ja hyvä jööti aiheesta on Rebel Visions- The underground Comix revolution, missä Patrik Rosenkranz kahlaa läpi jenkkilän vuodet 1963-1975. Kirjassa on mainio kuvituskin. Hinta jossain 40-50 e kieppeillä. Hintansa väärti, sanoisin.
Underground-meininkiä saa meiltä myös hieman väljähtyneenä versiona eli Shltonin Freak brothers ja Läski Freddyn kissa ovat Crumbin teosten ohella yhä tapetilla. Eikä kannata unohtaa kotimaisia Juho Juntusta ja Timo Aarnialaa, nyt muutaman mainitakseni. Pienlehteilijät ovat kuitenkin nykypäivän aitoa ja elävää u:ta. Respect.