Author Topic: Luomisen oheisvälineistö  (Read 13260 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tertsi

• Guest
Re: Luomisen oheisvälineistö
« Reply #15 on: 30.03.2005 klo 19:43:24 »
Jotta saisin ideoita tai idean, vaaditaan toimeksianto.
Pöytälaatikkoon en osaa oikein tehdä mitään.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #16 on: 05.04.2005 klo 20:28:13 »
Mä oon aina luullu, et ruoka/syöminen olis ollu joku yleinen juttu. Jonkun piirtäjän (Kähkösen Timo?) kanssa tästä puhuttiin kaaauan sitten. Puputtamisen lisäksi kävely ja kirjahyllyn browsaaminen.
Syöminen on sikälikin ihan luonnollista, että sitten kun alkaapääsee kiinni hommiin, niin se tankkauspuoli tahtoo jäädä vähemmälle.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Reply #17 on: 05.04.2005 klo 20:43:33 »

Sama juttu, aihepiirin rajaus ainakin tarvitaan, pelkkä piirrä synttärikortti ei vielä sytytä mitään.
Sitten pitäisi vielä hankkia se tekemisinto, omaksi "ilokseen" ei oikein jaksaisi tehdä. Jonkinlainen "kilpailuntapainen", paikka jossa pääsee pätemään tai muusa. Nyt ei ole mitään noista.

Pääsikö kuitenkin nyt käymään niin että insinööriys tappoi luovuuden.  :-\
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #18 on: 05.04.2005 klo 23:19:53 »
Paras luomisen oheisväline on sittenkin lopulta se största möjliga tystnad.
Eli silence ja think think think. Sitten kun on jotain keksinyt, niin sitten voi ajatella jotain muutakin, esim musiikkia.  ;D

Timo

O.K.

• Jäsen
« Reply #19 on: 15.04.2005 klo 23:48:13 »

Vähän sama juttu. Minä olen vieläpä huono synnyttämään uusia ideoita, toisten ideoiden jalostaminen sujuu paljon paremmin.

Usein oivalluksia syntyy muun toiminnan yhteydessä, ulkoisten ärsykkeiden myötä. Musiikin fiilis synnyttää kuvaideoita, kirja synnyttää biisi-ideoita. Sit idean edelleen työstäminen, luominen, puolestaan vaatii tuota hiljaisuutta ja eristäytymistä häiriötekijöistä, ettei uudet oivallukset tule häiritsemään orastavaa mestariteosta. Eli miulla menee tavallaan päinvastoin kuin Timolla.

Ja miulla on ehdottomana vaatimuksena tuttu, turvallinen ympäristö ehdottomasti ilman muita ihmisiä. En koskaan pystynyt kirjoittamaan esim. ainetta koulussa tunnilla, tein ne vasta kotona yöllä, pimeässä, yksin.

Luova puoli päästä alkaa toimia vasta puolenyön jälkeen. Päivällä sitten silotellaan hurjimpia ideoita.

Tuleepi mieleen Crowe "Kauniissa mielessä"... "original idea" ja sitä rataa. Sitten ollaankin jo valmiita hulluinhuoneelle. Ttä semmosta tänään.

Turre

• kalkkis
  • Jäsen
  • kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin
« Reply #20 on: 16.04.2005 klo 14:30:32 »
Joskus teinivuosina luomistyön ehdoton edellytys oli se, että stereot huusivat täysillä korvan vieressä. Vanhemmiten hiljaisuus on tullut tilalle ja siitä huolimatta, että tekee hommia myös päivällä, se hiljaisuus toteutuu usein vasta yömyöhällä. Onneksi perhe on oppinut ymmärtämään yökyöpelin elämää.
Pitäisi varmaan laittaa joku kello hälyyttämään tunnin välein, että ymmärtäisi pitää välillä pientä taukoa. Tahtoo noi hartiat mennä jumiin liian pitkästä työskentelystä samassa asennossa. Joskus käy niin, että jos on ryhtynyt työhön joskus iltamyöhällä, niin seuraavan kerran huomaa vilkaista kelloa aamukolmelta.
Pitäisiköhän muuttaa asumaan jollekin toiselle aikavyöhykkeelle?

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Reply #21 on: 23.07.2005 klo 18:25:47 »
ulkoilma ja runsaasti hämis lehtiä. ja totta kai sellanen superpallo pitää olla että sitä voi pyöritellä jos ei keksi mitään.

(tiedän, hullun houreita tämä)
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #22 on: 27.07.2005 klo 13:16:30 »
Rauha, hillitysti kahvia suklaakeksillä ja internetin ihmeellinen maailma. Saan uskomattoman paljon inspiraatiota lukemalla toisten tekeleitä ja tutkimalla muiden piirustuksia. Menee hetki ja olen jo työn touhussa. Pöytälaatikkokin pursuaa kaikenlaista, jos ideat lakkaisivat tulemasta.

8]

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #23 on: 27.07.2005 klo 13:27:34 »
Tämä liittyy tähän keskusteluun ainakin osittain...

Tällä hetkellä ongelma on se että keskittyminen on kateissa. Aikaa olisi ja erinäisi ideoita. Ei ole vain pystynyt keskittymään mihinkään yhteen asiaan pitkään aikaan. Kirjoittaminen on kuitenkin nostanut selvästi päätään mielenkiintoisena toimintana. Piirtämisestä taas on tullut niin pakkopullaa että se näkyy yhä selvemmin.

Yleensä on riittänyt rauhallinen ympäristö joko kotona tai kahvilassa. Ehkä jotain rauhallista musiikkia. Välillä voi nousta teetä tai kahvia tekemään. Tai kahvilassa mennä aina välillä hakemassa uutta kun vanha on puoliksi jäähtynyt kuppii. No näillä ilmoitta tosin juoma vaihtuu kylmiin.

Nyt vain ajatukset lähtevät heti jonnekin muualle. Eteenkin kotona ei pysty tekemään mitään kun on aivan liikaa ärsykkeitä. Muualla... no ei ole tarvittavia välineitä tekemiseen (= kannettava).

Olen koittanut jakaa tehtäviä hyvin pieniin osiin ja luvata itselleni että ainakin tän teen nyt tällä istumalta mutta ei toimi. Monissa kirjoittajan oppaissa on ehdotettu että varaa aina päivästä tietyn ajan jolloin kirjoittaa. Tietyn kellonajan jolloin on koneen ääressä ja joko kirjoittaa tai ei tee mitään. Valitettavasti eksyn vain aina tekemään "jotain." Tuntuu siltä että tarvitsisin rekvisiitaksi ladatun aseen ja jonkun uhkailemaan sillä että saisin jotain joskus alkua pidemmälle. Muutkin pakottavat tekijät olisivat mukavia.

Edit: Yksi luomisen apuväline jokin aikaa sitten oli studio. Tila jonne pääsi pakoon ettei tarvinnut kotona luovaa tavaraa tehdä ja jonne pystyi aina jättämään työn levälleen. Yksi tekemistä haittaava tekijä kun on se että monet toimet vaativat sitä että välineet täytyy kaivaa esille ja yleensä tekemisen jälkeen täytyy siivota jälkensä tai ei enää pian löydä mitään. Eteenkin jos ajatus harhailee eri "projektien" välillä. Suosittelen studion hankkimista kaikille kenellä on siihen varaa ja jolta löytyy tuttuja joiden kanssa kuluja voi jakaa. Pienemmistä kaupungeista vanhoja toimistoja saa aika halvalla.
« Last Edit: 27.07.2005 klo 13:50:04 by Tero Mäntylä »

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Reply #24 on: 27.07.2005 klo 18:28:56 »

Itse asiassa minulla on täysin päinvastainen tilanne; toimeksiantotyöt deadlineineen ovat aina yhtä hammasten kiristelyä kun taas omia (valitettavasti palkattomia) ideoita suorastaan pursuaa :P
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Reply #25 on: 07.08.2005 klo 21:06:50 »
Jostain syystä piirrän lähes aina keskiyön jälkeen. Parhaiten sujuu ilta kymmenen jälkeen aloitettu luomistyö. Joskus olen päivälläkin piirtänyt, mutta kaikki tuntuu jotenkin liian kirkkaalta ja meluisalta.

Hyvä levy sekä kahvi ja/tai kokis antavat luomistyölle kummasti potkua :)
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Reply #26 on: 10.08.2005 klo 22:34:07 »
Jostain syystä piirrän lähes aina keskiyön jälkeen. Parhaiten sujuu ilta kymmenen jälkeen aloitettu luomistyö. Joskus olen päivälläkin piirtänyt, mutta kaikki tuntuu jotenkin liian kirkkaalta ja meluisalta.

Hyvä levy sekä kahvi ja/tai kokis antavat luomistyölle kummasti potkua :)
Mulla on oikeestaan ihan samat jutut, kun Tuukallakin. Tosin syömistä ja juomista samalla harrastan kyllä tosi vähän piirtäessä. Kai sitä joku pelko on, että vahingossa paperit tahraa.

HEsko

• Guest
« Reply #27 on: 11.08.2005 klo 11:01:20 »
Yritän tehdä muutamia kymmeniä punnerruksia ja vatsalihaksia sivujen/kuvien
välissä. Se auttaa jaksamaan. Lenkillä en ole ikinä pystynyt keskittymään
työasioihin, silloin mielessä pyörii vain urheilu ja väkivallanteot.

Syömistä töiden äärellä kammoksun. Sehän on juurikin sitä kaikkein lihottavinta
syömistä, se kun ei ole aikatauluihin sidottua. Etenkin nyt kun aktiivi-kilpa-ura on
ohi, pelkään vyötärölle kertyviä kiloja...

Musiikkia tulee kuunneltua koko ajan. Välillä raskaanpaa välillä kevyempää mielialasta
riippuen.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Reply #28 on: 11.08.2005 klo 18:36:14 »
Ah. Urheilu on ihanaa. Olen myöhäisherännäinen, aloitin 34-vuotiaana. Jotenkin kolmenkympin jälkeen tuli sellainen kutina että pitäisi liikkua. Ja uimisesta nautin. Mutta nyt olen kiinnostunut muistakin lajeista. 

Oheisvälineistöä ovat paksu villahuivi hartioille, villasukat ja joskus viltti. Aina paleltaa, varsinkin kun ei vähään aikaan liiku.

Joutilaisuus on hyvä ideointiin: että menee tapaamisiin liian ajoissa, ettei ota kirjaa mukaan bussiin... "tyhjinä" hetkinä mielikuvitus toimii.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Holle

• Jäsen
« Reply #29 on: 14.08.2005 klo 16:26:36 »
Onko tuttua?

Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com