Kirjoittaja Aihe: Supersankarit Tampereella 18.1.2026 saakka  (Luettu 1110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
Supersankarit Tampereella 18.1.2026 saakka
« : 27.06.2025 klo 13:29:59 »
Tampereen Vapriikissa on Supersankarit antiikista nykypäivään - näyttely. Näyttely koostuu pääasiassa italialaisen keräilijän kokoelmiin, sen oheen on koottu kotimaisia supersankareita täkäläisiltä tekijöiltä.

Supersankarit antiikista nykypäivään

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
Vs: Supersankarit Tampereella 18.1.2026 saakka
« Vastaus #1 : 28.06.2025 klo 13:13:52 »
Reima on käynyt näyttelyssä ja ansiokkaasti arvioi sen sisältöä Youtube-kanavallaan.

MTT

• Jäsen
Vs: Supersankarit Tampereella 18.1.2026 saakka
« Vastaus #2 : 30.07.2025 klo 14:48:13 »
Kävin viime viikonloppuna katsomassa myös kyseisen näyttelyn. Ja katsoin tällä viikolla tuon Reiman esittelyn.

Minulle tuli kanssa tuosta näyttelystä hyvin epämääräinen fiilis. Missä punainen lanka? Oli siellä tosin joitain hienoja juttuja joiden takia meno kannatti. Tykkäsin muutamista Leppäsen Mustanaamio originaaleista ja oli kiva nähdä Prinssi Rohkea lehtileike 50-luvulta. Sekä muutama muukin yksittäinen kohde. Simone Bianchin töistä tykkäsin, mutta ei tuo nyt todellakaan ainoa ja paras supersankaripiirtäjä ole, vastaavia ja parempia on kymmeniä. Ja huomioin myös tuon italia painotteisuuden. Ehkä italialaisten lehtien kannet on hieman liian kaukana että kiinnostaisivat suomalaisia lukijoita tai ainakaan minua? Muovifiguurit oli ihan hienoja, muttei itseä tuo oikein kiinnostanut.

Jos ajattelee näyttelyn toteutusta näin sarjakuvaharrastajan näkökulmasta, niin jäi aika vaatimattomaksi. Taustoja ja historiaa oli valoitettu aivan liian vähän. Ja tiettyjen juttujen yhteys asiaan olisi voinut paremmin esittää (esim. Star Trek leffajuliste).

Ja olisin toivonut jonkinlaista 'mainostusta' sarjakuvalle ja esimerkkejä mitä kaikkea sarjakuvassa voi olla lukijan kannalta ja miksi sarjakuvaan kannattaisi panostaa.

Jos taas ajattelee tavallisen museoissa kävijän näkökulmasta, niin luulen, että kovin selkeää kuvaa tuo näyttely ei antanut. Ehkä hieman antoi kuvaa kuitenkin mitä kaikkea on aiheen piirissä olemassa. Lapsille varmaan hienoja nuo figuurit.

Järjestin itse pienimuotoisen näyttelyn 2011 paikallisessa kirjastossa nimellä ’Sarjakuvakeräilyn monet muodot’. Ehkä kyseinen nimi olisi ollut sopivampi myös tälle näyttelylle nykyisen nimen sijaan.

Suosittelen kuitenkin. Oli ihan mielenkiintoista käydä katsomassa.