Tampere Kuplii sinällään aiheutti tänä vuonna vähän "kuinka tässä nyt näin päässyt käymään". Värikkäästi pukeutuvan anime-, peli-, turri-, ernu- jne. osaston keskuudessa suosio on edelleen suunnaton, onhan kyseessä ilmaistapahtuma jos nyt ei pääkaupungissa niin sijainniltaan ja liikenneyhteyksiltään maan keskeisimmässä kaupungissa Tampereella (se kuuluisa väestökeskipistehän vaeltelee kohti etelää tällä hetkellä täällä Hämeenlinnan suunnalla). Samaan aikaan tapahtuman järjestäjät olivat päättäneet päästää sisään hivenen vähemmän porukkaa kerrallaan, mistä johtuen jonot sisälle olivat sitä luokkaa, että
paikallinen sanomalehtikin ne noteerasi. Koska jono eteni vain kun sisältä tuli väkeä ulos, lauantaiaamupäivän aikana se raporttien mukaan eteni perin hitaasti, puhutaan jopa yli tunnista.
Itse itse nukuin pommiin, myöhästyin sitten vielä siitä R-junastakin jolla aioin mennä seuraavana suunnitelmani ja lopulta IC:llä matka Hämeenlinnasta kesti kolmatta tuntia (ihminen jäi junamme alle eli lasketaan tällä kertaa VR:n suhteen force majeureksi), joten ehdin toteamaan, että neljän aikoihin jonoa edelleen oli, mutta piltt... juniori-ikäisiä kävijöitä lappasi jo uloskin sellaista vauhtia, että se myös eteni ihan mukavaa. Samoin tämä popula oli ilmeisesti suurelti osin päivämatkailemassa, joten sunnuntaina oli väljempää.
Suosituissa tapahtumassa on tällaisia ilmiöitä ja ne kasvavat alkuperäisen tapahtumapaikan rajoista ja siirtyvät väljemmille areenoille, tosin ilmaistapahtuman kohdalla herää se kysymys, että saako vaadittavaa rahoitusta enää mistään. Asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta tämä alkaa kuulostaa kaupalliselta nuorisotapahtumalta. (Desucon päätti tänä vuonna ettei
Mutta jos Kvaakin, Sarjainfon ja Sarjakuva-Finlandian edustamaa sarjakuvaharrastusta ajatellaan, ensinnäkin se vaikutti edellämainituista erilliseltä kohortilta. Cosplay-asuisia ei näkynyt saleissa, paitsi arvatenkin siellä cosplaykilpailu-salissa, johon lienee ollut mahdotonta päästä, kuten aina ennenkin. Toisekseen sarjisskene valmisteli ja piti toisilleen esityksiä ja paneeleita, joita nyt sitten kaikki halukkaat eivät päässeet näkemään (salien kapasiteetin tulematta vastaan) vain siksi, että osin erillinen tapahtuma oli täyttänyt kaikki paikat. Ei minulla ole henkisesti ollut koskaan vaikeuksia mahtua samaan tapahtumaan iloisten nuorisolaisten kanssa, mutta nyt tämä tilanne kääntyi jo kirjaimelliseksi.