Kirjoittaja Aihe: Missä painattaa omakustanne?  (Luettu 240 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mareliini

• Jäsen
Missä painattaa omakustanne?
« : 14.11.2024 klo 19:14:52 »
Hei! Varmaan noin 15 vuoden tauon jälkeen kirjoittelen tänne taas.

Olen alustavasti suunnittelemassa sarjakuvan painattamista omakustanteena ja täysin hukassa painopaikan suhteen. Onko edes järkeä laittaa kyselyä paikallisille/suomalaisille painotaloille? Onko mitään "suosittua" tai muuten luotettavaa ulkomaista painoa?

Speksejä seuraavasti:
- Vesivärisarjis, 232 sivua yhteensä, mutta ajatuksena painaa jokainen 18 luvusta erikseen pienenä läpäreenä, jotka lukija voi sitten laittaa/lukea missä järjestyksessä haluaa.
- Painoskoko oletettavasti pieni, 20-30 kappaletta

Isoin ongelma minulle on värien säätö, en varmasti saa omalla läppärin näytöllä katsottua sivuja painokelpoisiksi. Siksi etsinnässä on lähtökohtaisesti painopaikka, jonka kanssa kommunikointi pelaa ja joka ehkä voisi tehdä lopullisen värien muokkaamisen siellä.

Jatkan etsintää toki itse, mutta jos sattuu mitään vinkkejä olemaan :')

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Missä painattaa omakustanne?
« Vastaus #1 : 15.11.2024 klo 12:57:29 »
Hei! Varmaan noin 15 vuoden tauon jälkeen kirjoittelen tänne taas.

Olen alustavasti suunnittelemassa sarjakuvan painattamista omakustanteena ja täysin hukassa painopaikan suhteen. Onko edes järkeä laittaa kyselyä paikallisille/suomalaisille painotaloille? Onko mitään "suosittua" tai muuten luotettavaa ulkomaista painoa?

Speksejä seuraavasti:
- Vesivärisarjis, 232 sivua yhteensä, mutta ajatuksena painaa jokainen 18 luvusta erikseen pienenä läpäreenä, jotka lukija voi sitten laittaa/lukea missä järjestyksessä haluaa.
- Painoskoko oletettavasti pieni, 20-30 kappaletta
Noin pienellä painosmäärällä hintaero ulkomailla tehdessä ei ehkä ole kovin mittava. Kuitenkin taas hintaero 232+sivuisen kirjan ja kahdeksantoista erillisen lehdykän (ja niihin sisältyvien työvaiheiden) välillä on jonkinlainen. Painatuksessa maksaa koneen pyörittämisen ja materiaalien lisäksi, työntekijän aika. Viimeksi mainittu on käsittääkseni merkittävä menoerä.

Isoin ongelma minulle on värien säätö, en varmasti saa omalla läppärin näytöllä katsottua sivuja painokelpoisiksi. Siksi etsinnässä on lähtökohtaisesti painopaikka, jonka kanssa kommunikointi pelaa ja joka ehkä voisi tehdä lopullisen värien muokkaamisen siellä.
Et maininnut oletko skannannut jo sivusi vai oletko liikkeellä originaalinipun kanssa? Niin tai näin, mahdollisimman paljon kannattaisi tehdä itse. Semminkin kun jo lähtökohtaisesti tuotteesi noilla spekseillä muodostuu aika hinnakkaaksi.

Tuossa kun katselin viestihistoriaasi, niin mieleeni tuli että oletko ollut yhteydessä Pokutoon? https://pokuto.wordpress.com/
Jos vaikka sieltä löytyisi joku joka jeesaisi?
« Viimeksi muokattu: 15.11.2024 klo 13:02:31 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Antti Valkama

• Jäsen
Vs: Missä painattaa omakustanne?
« Vastaus #2 : 18.11.2024 klo 09:49:27 »
Meillä on toistaiseksi tehty pienet mangaerät Hansaprintissä Turengissa. Minimimäärä on ollut 50 kpl, toisin sanoen hinta on luultavasti sama 30 ja 50 kappaleelle.