Kirjoittaja Aihe: Turun Sarjakuvafestivaalit 2024  (Luettu 968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Turun Sarjakuvafestivaalit 2024
« : 26.09.2024 klo 16:45:31 »
Turun kirjastolla festaroidaan 12.10. Olen mukana ohjelmassa esittelemässä AIICS -sarjakuva-albumiani. Curtvile lupautui ystävällisesti haastattelemaan.

« Viimeksi muokattu: 27.09.2024 klo 09:58:48 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Turun Sarjakuvafestivaalit 2024
« Vastaus #1 : 26.09.2024 klo 19:24:08 »
Turun kirjastolla festaroidaan 12.10. Olen mukana ohjelmassa esittelemässä AIICS -sarjakuva-albumiani. Curtvile lupautui ystävällisesti haastattelemaan.

Toi festari-linkki ei vie minnekään.
Itse olen Antropomorfismi-aiheisessa paneelissa.

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 27.09.2024 klo 10:06:54 »
Toi festari-linkki ei vie minnekään.
Nyt vie.

Ei siellä sivulla näköjään vielä ole festariohjelmaa. Mun slotti on 15-15.30.

Kaikkea muuta kyllä sivuilla kerrotaan. Tuossa tutkiessa mietin että onko siellä suunnistuksen lisäksi myös arvonta. Tyyliin: arvomme kävijöiden kesken... Ei ollu arvontaa.  :laugh:

Turun Sarjakuvakerho, joka muutti nimensä Turun sarjakuvaseuraksi, täyttää 50vuotta. Jännästi siellä on toimintaa ollut hyvin vaihtelevalla intensiteetillä. Ensimmäinen aktivoituminen ehti päättyä jo ennen kuin tajusinkaan. 1990-luvun alussa olin käymässä ainakin yhdessä Pehmeä pyramidi tapahtumassa. Nekro on sattunut usein päällekäin muiden menojeni kanssa, niin että Turku on jäänyt mulle ihan etäiseksi. Ja nyt sitten viime vuosina on ollut taas näitä festareita.

EDIT: Seuran nimen historian avaaminen
« Viimeksi muokattu: 30.09.2024 klo 20:55:26 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3 : 28.09.2024 klo 00:24:56 »
Turun Sarjakuvakerho muutti tässä taannoin nimensä Turun sarjakuvaseuraksi.

EDIT: Ohjelma löytyy jo!

Timo

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #4 : 28.09.2024 klo 09:10:48 »
Turun Sarjakuvakerho muutti tässä taannoin nimensä Turun sarjakuvaseuraksi.

EDIT: Ohjelma löytyy jo!

Timo
Eikös Postikin muuttanut nimensä Postiksi...ihan juuri äsken???
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #5 : 29.09.2024 klo 01:01:28 »
Eikös Postikin muuttanut nimensä Postiksi...ihan juuri äsken???

Ei kuulune tähän, mutta Posti muutti kansainvälisten toimintojensa nimet Postiksi. Suomen Posti on ollut Posti jo vuosia, sen jälkeen kun se muutti nimensä Itellasta Postiksi.
"Useissa maissa toimiva Posti on tarjonnut palveluita usean brändin alla. Posti-konserniin kuuluva varasto- ja sisälogistiikkapalveluja tarjoava Transval vaihtaa syyskuussa nimeksi Postiksi. Lisäksi Ruotsissa logistiikkapalveluita tarjoava Aditro Logistics vaihtaa ensi keväällä nimensä Postiksi. Baltiassa Posti on käyttänyt tähän uudistukseen saakka nimeä Itella."

Timo

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #6 : 13.10.2024 klo 00:13:17 »
Kiitoksia asianomaisille tahoille.
Studion ohjelmisto pysyi lähes aikataulussa ja oli yllättävän mielenkiintoista settiä.
Reimalle kiitos ja anteeksi.
Erityisesti kiitokset Mikael Mäkiselle ja Rami Rautkorvelle illan populaarikulttuuri keskustelusta.
Seuraavalle 50 v Tursaalle, onnea ja menestystä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 13.10.2024 klo 14:18:17 »
TÄmmöinenkin lyhyt video löytyi 50 vuotiaasta.

Itse festariohjelma näkyy olleen livestriiminä. Ehkä se tulee vielä myöhemmin pilkottuna.

Mukavaa tosiaan oli. Pienimuotoista, tai vaikka ihmisen kokoista. Pystyi aika helposti seuraamaan koko lavaohjelman jos halusi. Festariporukka ei pahemmin erottunut kirjastokävijöistä, mutta eihän se mitään haitannut. Pienlehteilijöiden näkyvyyteen kannattaisi kyllä panostaa. Hieman pöljää että kirjastossa pidettävä festarikin on täynnä erilaisia printtikuvia myyviä pöytiä, vaikka kai niilläkin on ystävänsä.

Tampereelta lähteneenä olen hieman kade siitä että Turun skene näyttäisi pysyneen aika yhtenäisenä. Viittaan tällä lähinnä seuran 50 vuotista historiaa kartoittaneeseen paneelikeskusteluun. Mansesterissa on aina ollut niitä kuppikuntia omine agendoineen. Onneksi Kuplii sentään on sitten vihdoin siellä hieman yhdistänyt ns. voimia.
Kiitos Curtvile haastattelusta.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 13.10.2024 klo 22:48:03 »
En tunne Turkua kovin hyvin, joten seurasin ihan puhelimen karttaa osoitteen perusteella ja päädyin taloon, jossa luki "kirjasto", joten päättelin, ettei siellä nyt toistakaan kirjastoa voi olla. Mitään plakaatteja ei ollut, eikä mitään sarjakuvahahmoa eikä ketään sarjakuvaskenen hahmoa myöskään missään. No, menin sisään eikä sielläkään ollut kuin ihan normaalin näköistä kirjastotoimintaa, joten seuraavaksi kurkistin portaiden yläpäähän, siellä oli musiikkiosasto ja kaksi virkailijaa, jotka eivät vaikuttaneen tietävän mistään sarjakuvatapahtumasta mitään – ei se mitään, selvisi kuitenkin, että historiallisen päädyn sijaan modernimpaan siipeen on tosiaan buukattu jotain.

No, jos me ulkopaikkakuntalaisetkin äidymme tuolla käymään vuosittain, ehkä se paisuu tästä kirjaston teemapäivästä ihan oikean festarin puolelle. Nyt ei vielä näyttänyt siltä, että esimerkiksi mikään cosplay-parvi olisi hallinnut lähiseudun katunäkymää. Ohjelmaa kyllä oli kuten pitääkin, sitä tuli seurattua ja tyypillisiä syyllisiä tavattua.

Turussa on Hämeenlinnan kannalta se ongelma (verrattuna Helsinkiin ja Tampereeseen), että sinne pääseminen sekä palaaminen junalla onnistuu aika rajallisilla yhteysvaihtoehdoilla ja kestää peevelin pitkään sisältäen puoli tuntia suuntaansa odottelua Toijalan asemaksi kutsussa liminaalitilassa. Asiantilan korjaaminen tosin tuskin Turun sarjakuvaseuran päätäntävallassa.

Turussa on näemmä yhdistetty arkeologian ja nykytaiteen museo. Oletan tämän olevan käytännöllistä, jos ihan tiedetä mikä jokin asia on  ja miten vanha se on, se voidaan silti panna näytille.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #9 : 16.10.2024 klo 15:03:32 »
En tunne Turkua kovin hyvin, joten seurasin ihan puhelimen karttaa osoitteen perusteella ja päädyin taloon, jossa luki "kirjasto", joten päättelin, ettei siellä nyt toistakaan kirjastoa voi olla. Mitään plakaatteja ei ollut, eikä mitään sarjakuvahahmoa eikä ketään sarjakuvaskenen hahmoa myöskään missään. No, menin sisään eikä sielläkään ollut kuin ihan normaalin näköistä kirjastotoimintaa, joten seuraavaksi kurkistin portaiden yläpäähän, siellä oli musiikkiosasto ja kaksi virkailijaa, jotka eivät vaikuttaneen tietävän mistään sarjakuvatapahtumasta mitään –
Mulle kävi sama. Paukkasin sitten ulos ja kohti toria, koska jostain syystä mulla oli mielikuva että se modernimpi kirjasto on siellä. Tiedä sitten onko siellä ollut joskus joku sivutoimipiste.

Kun vihdoin taivuin katsomaan tapahtuman nettisivua puhelimella, totesin että "info" -sivu ei toimi ollenkaan. Eli ei karttaa. Kaupunginkirjaston sivulla puolestaan ei ollut kirjaston katuosoitetta laisinkaan. Luurin tuijottamisen sijaan päätin alkaa käyttäytyä normaalisti, ja niinpä paikallinen ihminen sitten valisti minua että kyllä se uusi kirjasto siellä vanhan kyljestä löytyy. Linnankadun ja Brahenkadun kulmasta, vanhan osion kohdalta tähystämällä mikään ei kyllä viitannut siihen että muutaman kymmenen metrin päässä olisi se uusi puoli.