Äänestys

Mikä seuraavista mielestäsi on vuoden 2023 Herra Koipeliini -tunnustuksen arvoinen käännössarjakuva?

Juan Diaz Canales & Ruben Pellejero: Corto Maltese - Berliinin yösoitto (suom. Heikki Kaukoranta, Jalava)
2 (4.7%)
Pierre Christin & Virginie Augustin: Valerian ja Laureline - Siellä missä tarinoita tehdään (suom. Juhani Tolvanen, BD 18, Egmont)
1 (2.3%)
Malin Falch: Pohjantuli 4 –  Vuorenpeikon valtakunta (suom. Jonna Joskitt-Pöyry, Egmont)
2 (4.7%)
Jean Claude Fournier: Pikon ja Fantasion uudet seikkailut 19 - Kuoleman lähettiläs (suom. Mirka Ulanto, Egmont)
1 (2.3%)
Fred: Filemon - Batbadin Simbabbad (suom. Jukka Heiskanen, BD 16, Egmont)
6 (14%)
Giovanni Di Gregorio ja Alessandro Barbucci: Sisarukset Grémillet 3 – Lucillen aarre (suom. Jouko Ruokosenmäki, Egmont)
2 (4.7%)
Edgar P. Jacobs: Blake ja Mortimer: Suuren pyramidin arvoitus osa 1 (suom. Kirsi Kinnunen, Egmont)
5 (11.6%)
Roger Leloup: Yoko Tsuno 24 - Saturnuksen kaksoset (suom. Mirka Ulanto, Egmont)
0 (0%)
Pat Mills & Joe Colquhoun: Charleyn sota (suom. Vesa Heino ja Sauli Santikko, Zum Teufel/Kvaak Kirja)
16 (37.2%)
Riad Sattouf: Tulevaisuuden arabi 6 (suom. Saara Pääkkönen, WSOY)
6 (14%)
Miguel Vila: Padovaland (suom. Silja-Maaria Aronpuro, Zum Teufel)
0 (0%)
Wally Wood: Verta ja väristyksiä (suom. Jouko Ruokosenmäki, Egmont)
2 (4.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 43

Äänestys päättynyt: 29.02.2024 klo 20:56:41

Kirjoittaja Aihe: Valitse v. 2023 paras käännössarjakuva: äänestä Herra Koipeliini -voittajaa!  (Luettu 1038 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
Kvaakin toimitus valitsi viime vuoden sadosta omasta mielestään parhaimpia käännössarjakuvia. Esikarsinnan läpikäyneet ja kilpailun säännöt täyttävät sarjakuvat ovat nyt Kvaakin käyttäjien äänestettävissä.

Uusintajulkaisuja ja aikaisempina vuosina voittaneita ei ole hyväksytty mukaan kisaan. Jos julkaisu kuitenkin sisältää jonkin merkittävän aikaisemmin suomentamattoman sarjakuvan, se voidaan ottaa mukaan.

Koipeliinissa annetaan suuri paino suomennoksen laadulle, joka pyydetään ottamaan huomioon valintoja tehtäessä. Suomentajan nimi mainitaan erikseen Koipeliini-kunniakirjassa.

Ensimmäinen Herra Koipeliini -tunnustuspalkinto on annettiin vuonna 2010. Aikaisempiin voittajiin voi tutustua wikipediassa. Herra Koipeliinin historiasta voi lukea Fafnirista.

Herra Koipeliini -palkinnon tarkoitus on tuoda hyvää mieltä sarjakuvan ystäville, myönteistä julkisuutta käännössarjakuvan kustantamiselle ja sarjakuvan laadukkaalle suomentamiselle!

Äänestys päättyy helmikuun lopussa, karkauspäivän iltana.

Lurker

• Valvoja
Ääni Tulevaisuuden arabille: tulevaisuuden klassikolle ja sarjakuvan suurteokselle!

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
Näistä sarjoista tuttuja on Piko&Fantasio, Filemon, Gremillet ja Blake&Mortimer, ja tuo Gremillet on ainoa jonka olen lukenut suomeksi (kun viimeksi Suomessa olin, ei muita sattunut lukulistalle osumaan)

Ja päätin sitten antaa sille myös ääneni, koska olen iloinen että klassikojen ohella tulee myös uutta lanu-sarjista.

Aino Sutinen

• Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • I know
Liv Strömquist: Peilisalissa saa ääneni. Miten on mahdollista, että se ei ole tuolla listalla?

Lurker

• Valvoja
Liv Strömquist: Peilisalissa saa ääneni. Miten on mahdollista, että se ei ole tuolla listalla?

Kukaan ei käynyt esikarsinnan aikana äänestämässä sitä listalle, vaikka karsinnalle oli varattu hyvin aikaa. Aktiivinen joukko on nykyään valitettavan vähäinen niin toimituksen kuin jäsenistön puolella.

Kvaakin toimitus valitsi viime vuoden sadosta omasta mielestään parhaimpia käännössarjakuvia. Esikarsinnan läpikäyneet ja kilpailun säännöt täyttävät sarjakuvat ovat nyt Kvaakin käyttäjien äänestettävissä.
--

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Aktiivista joukkoa taitaa olla enää kolme neljä ihmistä. Mihinkäs muuten vielä viime vuoden puolella niin aktiivinen Marika Oksa on kadonnut?

Timo

Curtvile

• Ylläpitäjä
Tietämättä Marika Oksasta sen enempää, ihmisillä on elämä. On muita töitä, perheasioira jne Se on reilun vuoden ollut oma syy olla murisematta isommin täälläkään.

Itse en aikoihin ole juurikaan kuulunut koipeliinin puolesta liputtaviin ja  skippasin sekä esiraadin että äänestämisen tässä. Kuten muissakin vaaleissa ja äänestyksissä suurin puolue on nukkuvat. Heille ei tarjota mitään vaihtoehtoja ja omahyväisesti sanotaan " vain äänestämällä voi vaikuttaa"

Toivottavasti kisaavat saavat runsaasti ääniä ilman sähköposti/ jokaketju spämmiä ja kaikki osallistuvat teokset näkyvyyttä, paitsi kvaakissa niin myös myynnillisesti ja joku noteeraa muuallakin kuin sarjakuvapiireissä ( se syy miksi sarjakuvafinlandialle hommataan ulkopuolta joku edes semi-tunnettu diktaattoriksi että olisi näkyvyyttä. Muutenkin kuin ainoana maksuna tekijöille)

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Elämän eläminen tosiaan vie aikaa. :)

Omalla kohdallani on innostus Kvaakiin vähentynyt samalla kun sarjakuvien lukeminen on vähentynyt. Valitettavasti en oikein enää löydä mieleistä uutta luettavaa suomeksi.

Mielestäni Koipeliini-ehdokkaiden lista on hyvä. Jokin manga siinä ehkä olisi saanut olla, mutta enpä tosiaan itsekään ehdottanut mitään.

Ääneni meni Blakelle ja Mortimerille. Puntaroin sen ja Wallyn välillä.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2024 klo 22:27:07 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Reima Mäkinen

• Jäsen
Piti oikein tarkistaa. Olen näköjään lukenut vain 4-5 viime vuonna ilmestynyttä käännössarjakuvaa, eikä yksikään niistä ole tuolla listalla. Tarjontaa kumminkin sillä puolella jonkin verran onneksi on. Osasta (parhaista?) listalla olevista kirjoista olen lukenut vain pätkiä mutta englanniksi.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Juan Diaz Canales & Ruben Pellejero: Corto Maltese - Berliinin yösoitto

Sarjakuvan tarina on kyllä aika lailla hyvä. Tykkäsin myös Berliinin tunnelmasta ja ilmapiiristä. Kyllä tässä vähän on sitä Hugo Prattin tyyliä. Ihan hyvä…kyllä näitä lukee ihan mielellään.

Pierre Christin & Virginie Augustin: Valerian ja Laureline - Siellä missä tarinoita tehdään

Sarjakuvassahan ei periaatteessa tapahtunut yhtään mitään…ajoittain se kävi tyhjäkäynnillä.. Pääasiassa seikkaillaan Kaukasiassa, pienessä kylässä. Lähinnä sarjakuvassa odotellaan huutokaupan alkamista…lopussa on pienehkö nujakka ja se siitä.
Tuttuja hahmoja edellisistä sarjakuvista löytyy.
Kyllähän vähän oudolta näyttää tämä uuden piirtäjän kädenjälki. Sitä oli niin tottunut Jean-Glaude Mezieresin piirroksiin, jotka olivat värikkäämpiä kuin tämän Virgine Augustinen.

Malin Falch: Pohjantuli 4 –  Vuorenpeikon valtakunta

Malin Felch on norjalainen sarjakuvapiirtäjä ja sen kyllä huomaa tässä sarjakuvassa. Viikinkejä, peikkoja, noitia jne. Tämä on selvästi jatkokertomus ja ainakin minulle, joka en aikaisempia kirjoja ole lukenut jää hieman hämärään koko sarjakuva. Piirroksista tykkäsin ja tarinakin soljui ihan hyvin eteenpäin.

Jean Claude Fournier: Pikon ja Fantasion uudet seikkailut 19 - Kuoleman lähettiläs

Tarinassa seikkaillaan Bretagnessa Saint-Herbotissa. Tarinassa esiintyy Kuoleman lähettiläs nimeltä Ankou. Ihan ei käy selväksi, että onko Ankou vain tuon Bretagnen alueen Kuoleman airut vai koko maailman. Itse hän sanoo kuitenkin, että häntä on vain yksi.
Tarina on ihan hauska ja kommelluksia sattuu niin kuin tavallista, mutta sitten lopussa mielestäni koko tarina lässähtää, koska radioaktiivinen Tyrinium 2000 vain taikuuden avulla kadotetaan jonnekin. Oliko nyt niin, että loppu läheni uhkaavasti ja piirtäjälle tuli hoppu…piti keksiä jotain äkkiä, että saadaan tarina valmiiksi. Mielestäni liian heppoinen ratkaisu ongelmaan.

Fred: Filemon - Batbadin Simbabbad

Muistaakseni olen joskus jonkun Filemonin lukenut, mutta ei ollut kyllä mitään muistikuvaa mitä siinä tapahtui. No tämän sarjakuvan luettuani jäi epäselväksi, että miksi Bartolomeus halusi ylipäätänsä lähteä A:lle Atlantin valtameren alle. Kai se selitetään sitten tuossa aikaisemmassa albumissa. Eka tarina oli aika sekava ja muutenkin aika erikoinen. Toinen tarina oli sitäkin omituisempi, jossa ei ollut päätä eikä häntää vai pitäisikö sanoa ruutua. Ei oikein ollut minun tyyliseni sarjakuva.

Giovanni Di Gregorio ja Alessandro Barbucci: Sisarukset Grémillet 3 – Lucillen aarre

Vähän tuntui semmoiselta teinityttöjen sarjakuvalta. Ei ihmeemmin säväyttänyt. Piirrokset oli kyllä ihan hyvät, mutta melkein teki mieli jättää kesken. Ei ollut minun makuuni olevaa sarjakuvaa.

Edgar P. Jacobs: Blake ja Mortimer: Suuren pyramidin arvoitus osa 1

Tykkäsin tuosta alussa olevassa tietoiskusta, koska pyramidit eivät ole minulle niin tuttuja. Sarjakuvassa sattuu ja tapahtuu koko ajan. Kylläkään itse pyramidiin ei päästä tässä sarjakuvassa…se tulee sitten osassa 2. Vähän on semmoinen Indiana Jones/Tinttimäinen tunnelma tässä. Erittäin viihdyttävä. Ehkä pikkaisen kumminkin liikaa tekstiä laitettu puhekupliin, mutta tämä onkin tyypillistä Blake ja Mortimer-sarjakuvissa.

Roger Leloup: Yoko Tsuno 24 - Saturnuksen kaksoset

Kyllähän selvästi näkee, että Roger Leloup on tullut vanhaksi. Hahmot on piirretty omituisesti…varsinkin kasvot on välillä lähes tunnistamattomat. Onneksi lentävät härvelit on ihan hienoja. Itse en oikein näistä vienalaisista tarinoista pidä. Yoko on parhaimmillaan ihan muissa seikkailuissa.

Pat Mills & Joe Colquhoun: Charleyn sota

Tämä on mulla kirjastossa varauksessa. Olen nyt 21. varausjonossa, joten tätä en nyt ehdi lukea ja sen takia en ota mukaan Koipeliiniin. Kylläkin epäilen, että juuri tämä voisi olla se paras sarjakuva Koipeliiniksi. Mutta en ole lukenut, niin ei voi mitään.

Riad Sattouf: Tulevaisuuden arabi 6: Lapsuus lähi-idässä 1994-2011

Tätä kirjasarjaa on ollut kyllä ilo seurata. Riad osaa kertoa todella hauskasti omaa elämänkertaansa sarjakuvin. Tämä viimeinen osa ei jätä myöskään kylmäksi.
Kyllä meikä kallistuu tämän puoleen ja valitsen tämän Koipeliini ehdokkaakseni. Tämä on vain parhautta!

Miguel Vila: Padovaland

En jaksanut lukea tätä kuin jotain 1/3 osaa. En ymmärtänyt mitä tässä oikein kerrottiin…ei kai mitään. Oli aika huono

Wally Wood: Verta ja väristyksiä

Aikanaan tuli luettua Verta ja Väristyksiä sarjakuvia silloin 80 –luvun loppupuolella, mutta ei ne silloinkaan nyt minua ihan kamalasti puhutellut. Oli siellä ihan hyviäkin tarinoita. Nämä Verta ja Väristyksiä sarjakuvat aika lailla liittyy avaruuteen ja Alieneihin. Tykkäsin enemmän maapallolla tapahtuvista tarinoista. Ostinkin tämän silloin mesenaattina ihan kannatuksen vuoksi ja kyllähän tätä luki.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2024 klo 21:37:44 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Onnea Vesa Heinolle ja Sauli Santikolle sekä Zum Teufelille ja KVAAK Kirjalle!

Kiitos myös Reijolle, joka veti äänestyksen ja julkaisi etusivun uutisen.

Omakin ääneni meni Charleyn sodalle, vaikka toki listalla oli erinomaisia teoksia.