Ohjelma löytyi sieltä internetsystä ja useammasta näyttötaulusta. Muiden festarien tapaan osa siitä on informaatiota ja joka pitää hankkia salatieteiden ja ihmisuhrien avulla.
Diginäyttöjä oli kyllä mutta muuten sitten navigoinnin hoitaa kunkin älypuhelin.
Hintoihin vaikuttaa kaikki edellä mainitut asiat ja mistä ostat enkä puhu pärstäkertoimesta. Samalla tuotteella samassa kunnossa on monta eri hintaa. Normaalisti se 2-6€ haitari mutta samalla olen nähnyt niitä+10€ hintaeroja ihan laillisilla toimijoilla.
Yhäkin hankin itselleni mieluummin osaamillani alkukielillä ja suomeksi niitä joihin kielitaito ei riitä tai jotka ovat minusta tuettavia suomalaisia.
Piraattien myyjä sai kyseistä syystä lähtöpassit tapahtumasta, liittymäkauppiaat saivat myös ruotuun palautuksen hekin. Minuakin eräs arvostamani tuttu väitti tänään artistiksi. Osasi mennä siis ihoni alle. Itse uskon että tapahtuma nostaa myyntiä ja kotimaisen kun sarjakuvan näkyvyyttä.
Kuten kaikki, se ei tapahdu kvartaalissa. Ei edes vuodessa parissa.
Vuoden ja viikon päästä Comic Con palaa Pasilaan messukeskuksen, tosin sinne "isolle" puolelle. Jos paikan vakiintumisen ja muutaman vuoden (2030/2031?)jälkeen palataan ja katsotaan kumpi ärisevä keski-iän ylittänyt setä on oikeassa?( Sillä se on tärkeää)
Sillä ihan kuten moni " uusi" tekijä on tehnyt hommia 15 vuotta sama tässä.
Konsepti on uusi, mutta vaikkei paikan päällä ollut kuin ne digitaulut niin tapahtumalla on ollut jo hyvän tovin digitaulumarkkinointia mm Helsingin päärautatieasemalla.
Jos YouTube välinearvo tuo sarjakuvan pariin väkeä, hyvä. Jos Comic Con ,hyvä. Jos se että lapsen/lapset voi jättää sarjakuvaseran pisteelle piirtämään siksi aikaa että joku jonottaa vampyyripäiväkirjojen (?) staralle ja tämä ruokkii tulevaisuudessa sarjakuvaa, hyvä.
Useampi myyjä sai käsittääkseni, ja olen tunnetusti ollut ennenkin väärässä ja arvaillut menemään, vähän huonomman myynnin kuin viime vuonna Tampereella mutta kukaan ei tunnustanut että takkiin tuli ropisten. Vaan että reissu kannatti, tuli muutakin kuin näkyvyyttä.
Itse ehdin viilettää ympäriinsä, diggasin Lady Loki tankotanssia, juttelin tuttujen kanssa, puutarhuroin, nolasin tuttuja ja tuntemattomia itseni lisäksi, ostin lisää sarjakuvaa ja tein pari haastattelua.
Oma kokemus jäi plussalle. Järjestelyissä on tietty parantamista, mutta toistaiseksi vaikuttaa että on se terveempi suhtautuminen: ei tehdä samoja virheitä. Uusia, kyllä, mutta edes yritetään parantaa edellisestä.
Hyvin tänne mahtuu. Ihan kuten musiikin saralla on tilaa RSOlle, oopperalle, Tauskille, Puntalalle, kirkkokuoroille, Hellsinki Metal festille ja lavatansseille on hyvä että sarjakuvalle on erilaisia häppeninkejä. Monelle se on että miten kakkua voi riittää kaikille missaten sen miten osaa kakku kiinnostaa vähemmän kuin intialainen keittiö ja toisilla kakku ei ole laktoosin ja keliakian takia valinta. Nuoruudessa kasvissyöjä sai tyytyä jääsalaatin lehteen ja porkkanaraasteeseen ja osan mielestä siihen olisi hyvä palata siitäs saivat henkisesti. Itse en kantaa jaa vaikken ole millään määreellä muuta kuin sekasyöjä vankalla lihapainotuksella.
Itse en vieraista löytänyt firmojen "brändituella" olevia tekijöitä. Niitä joilla on sivuhinta ja salassapitosopimuksia ja joskus rojaltit kylläkin , mutta jos värittäjä/editoria ei lasketa niin kaikilla on noiden lisäksi ihan omia itse omistettuja ja luotuja sarjakuvia, useimmilla enemmän kuin " brändituettuja".
Eipä silti, kelpo pino luettavaa muutama originaali pitää tämän vänttyrän tyytyväisen puolella.
Jos ulkomaiset sarjisvieraat valitaan yhtä hyvin kuin kahtena edellisenä vuonna valun ensi vuoden tapahtumaan jos henki pihisee. Jos ei niin sama kuin Tampere Kuplii Oulun, Helsingin ja Turun sarjisfestareissa jos siellä on niitä tuttuja/vieraita joiden takia viitsii raahata ruhonsa paikalle, muutoin viettää elämää.