Saga ostettu ja luettu. Ehdottomasti hankinnan arvoinen sarjakuva. Lurkerin arvostelu summasi kaiken oleellisen erinomaisesti. Itse pidin siitä, että tarina tapahtuu maailmassa, jossa kaikki tuntuu olevan mahdollista, joten ennalta ei voi arvata mitä tapahtuu seuraavaksi. Juoneen oli saatu myös riittävästi yllättäviä käänteitä, joten mielenkiinto pysyi yllä ja nyt haluaisinkin vain tietää mitä tapahtuu seuraavaksi. Tällä kirjalla on todella hyvät mahdollisuudet pärjätä Koipeliini-kisassa, joka lähestyy taas väjäämättömästi.
Pari kauneusvirhettä tästäkin teoksestä löytyi. Ensinnäkin kertojan henkilöllisyys selvisi (ainakin minulle) vasta muutaman sivun lukemisen jälkeen, mikä aiheutti hieman virhetulkintoja, joten piti lukea alkusivut uusiksi. Tämä voi tietenkin olla vain minun huolimattoman lukemisen syytä. Sitten isompi juttu oli hento fontti kertojan tekstilaatikoissa. Huonommassa valaistuksessa lukiessa siitä ei meinannut saada selvää, etenkään silloin jos laatikon taustaväri ei ollut tasainen.
Suomennoksesta minulla ei ole valittamista, mutta myönnän etten ole alkukielisenä tätä lukenut. Valhetassu kuulostaa lastenkirjasta repäistyltä nimeltä ja minusta se sopii vallan mainiosti tähän tarinaan. Kekseliäämpi nimi se on kuin alkuperäinen Lying cat. Valehteleva kissa olisi kuulostanut suomiversiossa kohtuu pahalta. Vai leikitäänkö tuossa alkuperäisessä homonymialla? Kyllähän se kissa taisi joissain kuvissa maatakin.
Hauska sivuhuomio vielä lopuksi. Sarjan roboteilla on samanlaiset telkkaripäät kuin Heikki Paakkasen hahmoilla The Last Kanava (1987), josta oli puhetta tuoreimmassa Sarjainfossa. Selvästi ihmisten mielikuvituksella on rajoitteensa tai sitten ne vain tykkäävät hiihdellä samoilla laduilla.