Leffan innoittamana ostin juuri ilmestyneen Guardians of the Galaxy by Abnett and Lanning vol.1- alpparin, joka pitää sisällään vuoden 2008 GotG lehden 12 ekaa numeroa. Tämän julkaiseminen näin pian leffan ensi-illan jälkeen tuskin oli sattumaa, vaan täysin tietoinen veto saada leffan ystävät sarjisten kimpuun. Enpä voi väittää, että olisi ollut onnistunut veto, kun lähes kaikki hahmot vain leffan kautta tuntevana olin itse aika usein hukassa.
Sen tiesin ja osasin varautua, että luonteenpiirteisesti lähes kaikki hahmot oli leffassa pistetty uusiksi, joten se ei ollut kummempi kulttuurishokki. Enemmän häiritsi se kuinka jatkuvasti viitataan aiempien tarinoitten tapahtumiin. Koko tarina oikeastaan saa alkunsa joidenkin aiempien tapahtumien seurauksena. Muutenkin jatkuvasti hahmot puhuvat aiemmista edesottamuksistaan ja/tai ihmissuhteistaan eivätkä sillatti hienovaraisen "Hei! Nämä hahmot ovat olleet jo vuosia olemassa!" - tyylisesti, vaan lukijan olisi oikeasti hyvä olla tietoinen niistä, jos haluaa tietää mikä saa hahmon tikittämään ja mihin tämän motivaatiot perustuvat. Hahmoista yhtäkään ei lukijalle esitellä, joten jos leffahahmoja tai Marvelversumin peruskauraa (tyyliin Blastaar) ei lasketa, niin ei mitään kumemmpaa hajua kuka kukin on ihmisinä (tai alieneina). Ei sekään auta, että säännöllisesti esiin hyppää jokin uusi hahmo, jonka esittely tyyvistyy "Tuo on se supertärkeä tyyppi, jonka kanssa minulla oli supertärkeitä vastoinkäymisiä."- tyyliseen dialogiin. Olin jatkuvasti hukassa siitä missä mentiin ja miksi pitäisi välittää.
Olihan tuo kuitenkin perushauskaa avaruusrymistely ja ihan kivasti ajan sai sen kanssa kulumaan. Luultavasti toinenkin osa tulee joskus hommattua. En kyllä uskaltaisi suositella tätä kenenkään täysin ensimmäiseksi kosketukseksi Marvelin universumiin, kun kaikki sen selittämättömän ja keltanokkaa hämmentävän jatkumon määrä vain säikäyttäisi tiehensä.