Se että Kuopiossa järjestetään muutamia (jonkun mielestä) korkeatasoisia kulttuuritapahtumia pari kertaa vuodessa ei vielä poista sitä kulttuurivihamielisyyttä joka ilmenee mm. keskustan kaikkien vanhojen puurakennusten lanaamisena ja yrityksenä saada jopa Kuopion kauppahalli purettua. Laitisen kommentti on mielestäni ihan perusteltu. Samanlaisen kommentin voisi kyllä esittää mistä tahansa samankokoisesta kaupungista.
Kulttuuritapahtumien korkeatasoisuudesta en osaa sanoa, sillä en kuulu kohderyhmään, mutta pitää kuitenkin oikaista tuota kauppahalliasiaa. Minun käsitykseni mukaan kukaan ei ole missään vaiheessa esittänyt kauppahallin purkua, keskustelua on vain käyty kalahallin kohtalosta. Kalahallihan rakennettiin kauppahallin kupeeseen jälkeen päin, joten sen purkaminenhan olisi vain palauttanut kauppahallin alkuperäiseen loistoonsa. Siitä kuitenkin luovuttiin ja kalahalli saa säilyttää ulkokuorensa.
Mitä tulee sitten keskustan puutalojen lanaamiseen, niin olen samoilla linjoilla, että olisihan niistä voinut isomman osan säilyttää. Etenkin Anttilan talon paikalle kuvittelisi mielellään tyylikkään puutalon. Mutta tässäkin syytä muistaa, että keskustan kaikkia puutaloja ei kuitenkaan ole purettu, niitä on jokunen jäljellä ja osa jopa museoituna. Purkaminen myös tapahtui kymmeniä vuosia sitten, joten siitä oli päättämässä aivan eri tahot kuin ne, jotka sotkevat asioita tänä päivänä. Näin ainakin uskoisin ilman sen parempaa tietoa.
Se, että 85 000 (tai kuntaliitosten myötä useamman) asukkaan kaupungista löytyy kaupunginteatteri, ei vielä kauheasti kerro mitään kulttuurin arvostamisesta
Näinhän se on, mutta näkisin, että on täällä tarjolla vähän jotain muutakin. Pitää myös muistaa, että alle 100 000 asukkaan kaupungeissa ei ole samalla tavalla kulttuurin kuluttajia kuin esimerkiksi puolen miljoonan hengen "metropolissa". Eihän ne kulttuurintekijätkään leivättä elä, joten heidän tuotteilleen pitää olla riittävää kysyntää, ennen kuin toiminta on mielekästä.
Kuvaavaa, että kuopiolaiset antavat ilomielin rouvan kotitalon rapistua purkukuntoon, kunhan vain yliopistolta löytyy Canthia-niminen rakennus... Vaikka humanistisia tieteitähän kaupungissa ei voi muutenkaan opiskella.
Tähän väliin pitää sen verran selvittää, että päädyin Kuopioon vasta muutama vuosi sitten, joten en laskisi itseäni vielä kuopiolaiseksi. Mielipiteitäni ei siis kannata yleistää koskemaan kaikkia kuopiolaisia. Onhan se surullista, että historiallisten rakennusten annetaan rapistua, mutta mielestäni rakennusten "arvo" riippuu enemmänkin niiden käytöstä kuin siitä kuka siellä on aikoinaan asunut. Aiemman viestini esimerkeillä halusin vain tuoda julki, ettei Minnaa ole täysin unohdettu täällä, vaikka arvostelussasi niin annoit ymmärtää.
Tieto siitä, että olet täällä nuorena asunut selvitti huomattavasti kantaasi. Olin jo sitä epäillytkin. Selvästikin sinulla on suuremmat tunnesiteet tähän ympäristöön kuin minulla.
En kuitenkaan vielä ole vakuuttunut, että Kuopion kultturielämän mitätöinti on oikeutettua pelkästään sen takia, että yhden talon kunnospitoon ei ole löytynyt rahaa eikä halua. En sano, että täällä asiat olisivat kiitettävällä tolalla, mutta olen asunut kunnissa, joiden tarjonta saa Kuopion tuntumaan runsauden sarvelta. Niinhän se menee, että asioiden hyvyys riippuu siitä mihin niitä vertaa.