Author Topic: Nanna - kettutyttö  (Read 1269 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tertsi

• Guest
Vs: Nanna - kettutyttö
« Reply #165 on: 12.08.2013 klo 10:11:31 »
Nyt se ei kuitenkaan vaikuttanut siltä, että se esitettiin mielipiteenä, vaan se vaikutti siltä, että se esitettiin faktana.

Jos huumorisarjakuvaa arvioi "tämä ei naurata" lähes fakta-argumenttimaisella äänenpainolla,
Mielestäni:
Arvostelijan tulee välttää viimeiseen asti sanaparia "Minun mielestäni". Sitä tai vastaavia sanontoja kannattaa viljellä todella harvoin, vain äärimmäisen tulkinnanvaraisissa tilanteissa. Arvostelua on tosi raskasta ja kiusallista lukea jos noita epävarmuuden osoittajia on joka välissä. Ainakin minulle on selvää, että arvostelu on jonkun yksittäisen ihmisen mielipide, vaikka se toki saa ja pitääkin olla puettu objektiivisuusen valeasuun.

Kyllä lukija oppii sangen nopeastikin ymmärtämään, että tietyn arvostelijan "ei naurata" tarkoittaakin itse asiassa "helvetin hauska".

Miha

• Guest
« Reply #166 on: 12.08.2013 klo 10:23:32 »
Mielestäni:
Arvostelijan tulee välttää viimeiseen asti sanaparia "Minun mielestäni". Sitä tai vastaavia sanontoja kannattaa viljellä todella harvoin, vain äärimmäisen tulkinnanvaraisissa tilanteissa.

Aivan, kuten esimerkiksi huumorista puhuessa.

JJalonen

• Jäsen
« Reply #167 on: 12.08.2013 klo 10:48:04 »
Tässä tapauksessa arvostelu on kylläkin verrannollisesti ihan oikeassa.

Itse tekijähän on sanonut, että Nanna-strippien tarkoitus ei ole "fingerporilainen" naurattaminen.

Omasta mielestäni Nanna on positiivinen ja visuaalisesti miellyttävä "hyvänolon" strippisarja. Sarja saa hymyn naamaan.

Vastapallona on joku Rauta-Reetta, josta tulee lähes aina ärtynyt olo.

Tottakai jokainen on vapaa kokemaan sarjan "hervottoman" hauskana. ???

OM

• Jäsen
« Reply #168 on: 12.08.2013 klo 11:02:08 »
Minusta jonkin sarjakuva albumin arvostelu yleisesti on hyvin haasteellista ja vaikeaa. Minusta on hieman hassua sanoa, että jokin sarjakuva-albumi ei "naurata". Kysymys on lopultakin siitä, kuinka kukin kokee ja tulkitsee lukemansa. Siksi minusta tuollaista ei pitäisi laittaa lainkaan arvosteluihin, sillä jotakuta saattaa albumin tarina myös naurattaa.  Kysymys on puhtaasta kokemuksellisesta informaatiosta mitä luettu aineisto välittää mieleen ja se on täysin yksilöllistä.
Varmasti joku saa Nannasta irti enemmän ja joku vähemmän. Siksi jonkin sarjakuva-albumin arvostelu ei koskaan anna teoksesta oikeaa kuvaa. Kysymys on puhtaasta kokemuksesta ja siinä me kaikki olemme erilaisia.

Kuten totesin albumien arvostelu on helkkarin vaikeaa ja se pitäisi tehdä hyvällä maulla, johon  sisältyy myös kritisointi. Mutta se pitäisi esittää tavalla, joka on hyvän maun mukainen. Jokaisessa juliaistussa albumissa on hyvät ja huonot puolensa. Mutta siltikin kokemus on henkilökohtainen joka tekee arvostelusta äärettömän haastavan ja usein albumin sisin olemus jää piiloon.
Nanna sarjakuvalla on oma statuksensa markkinoilla ja tälläistä sarjakuvaa julkaistaan nykyään Suomessa melko paljon. Tämä vain yleisesti ilmauksena eikä liity Nannaan millään tavalla.

Väreistä sanoisin senverran. Aivan samanlaista värimaailmaa edustaa Juban ja Jaarlan väritetyt sarjakuvat + useimpien muiden tekijöiden. Tässä suhteessa Nanna sarjakuva ei poikkea juurikaan väriensä puolesta.

Olen sitä mieltä, että Nannan tekijä hallitsee piirtämisen hyvin mitä ei voi sanoa kaikista samaa linjaa tällä hetkellä Suomessa edustavasta sarjakuvasta. Mutta tämäkin on siis vain makuasia. Jonkun tyylistä pitää jonkun taas ei. Makuasioita nämä lopultakin minusta ovat. Kauneus on aina katsojan silmissä.
Jokainen voi kehittyä paremmaksi ja se vaatii harjoittelua ja kovaa duunii.

Nanna on asiallista, humoristista hyvin tehtyä sarjakuvaa, jolle varmasti löytyy oma lukija kuntansa. Kokonaisuutena se ei ole mitään uutta jota ei olisi nähty ja koettu.
« Last Edit: 12.08.2013 klo 14:59:53 by Orjan May »

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Reply #169 on: 12.08.2013 klo 11:05:02 »
Minä olen jo aiemmin ilmaissut, kuinka vahvasti strippisarjakuva eroaa muusta sarjakuvasta. Kyse ei ole siitä, että ne ovat huumoria. Esimerkiksi Tenavat, Helmiä sioille, Lassi ja Leevi yms. ovat osoittaneet, kuinka ns. "huumorisarjassa" voi olla myös vakavuutta aivan uudella tasolla. Siis että ne saavat jopa samaan aikaan itkemään myötätunnon vuoksi tuntemastaan surusta, että nauramaan.

Lisäksi huomionarvoinen on myös tämä jatkosarjojen muutaman ruudun järjestelmä, jossa jokaisen stripin tulee päättyä ns. käänteeseen, jotta tarina pysyy sanomalehdissä kiinnostavana päivästä toiseen. Samalla sen pitää olla kykeneväinen ottamaan uusia lukijoita joka päivä mukaan sopivalla yksinkertaisuudella ja esittelyllä.

Haasteet ovat strippisarjakuvissa hyvin erilaiset.
Siksi vältänkin sen arvostelua, ja keskityn keskustelemaan siitä muulla tavalla jolla voin tehdä sille paremmin oikeutta. Ellei kyseessä ole joku Maakiesin kaltainen yhden hyvän vitsin pökäle.

MUTTA:

Minusta yleensä ottaenkin sarjakuvasta pitää poikkeuksetta kertoa mielummin, että minkälaiset tunnelmat se jätti sen sijaan että kertoisi sen hauskuudesta.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Reply #170 on: 12.08.2013 klo 11:42:49 »
Olen aina kokenut olevani vähän puun ja kuoren välissä kun ryhdyin piirtämään sarjakuvia tuosta vain sen sijaan, että olisin aina harrastanut sarjakuvia ja piirtänyt kokonaisia tarinoita lapsesta asti. Paineet ovat välillä vähän kovat, koska ihmisillä tuntuu olevan sarjan suhteen suuria odotuksia. Ja hauskaa pitäisi olla, huh. Olen yrittänyt olla välittämättä siitä, oppinut tekemällä ja hinkannut ruutuja siitä huolimatta, että jollain pitäisi elääkin.

En halua tässä yhteydessä ryhtyä väittelemään siitä, mikä on sanomalehtistripin tarkoitus. Kirjan pystyformaattiin taas en voinut vaikuttaa, ellen olisi julkaissut albumia omakustanteena. Kokonaisuudesta tuli kuitenkin paljon toimivampi kuin aluksi pelkäsin. En myöskään itke itseäni uneen, vaikka kriitikko ei naura. Maailma on arvonsa tuntevaa kuluttajaa varten täynnä kaikenlaisia hersyviä ja timangeja sarjakuvia, jotka naurattavat ja koskettavat ja ovat ikimuistoisia ja hyviä aina vaan.

Olen ilokseni saanut viimeisten vuosien aikana paljon fanipostia. Ainoastaan positiivista sellaista - ja enimmäkseen nuorilta ihmisiltä, jotka ovat sanoneet, että Nanna on parantanut heidän oloaan hankalissa elämäntilanteissa, jopa sairaalassa. Kun masentunut teini saa piristystä ja kelan kanssa oikeasti sotkussa oleva kaveri vähän vertaistukea, olen mielestäni onnistunut siinä, mitä lähdin tekemään. Eli mitään ei siis sittenkään ole mennyt hukkaan eikä viivaakaan piirretty turhaan.

Edit: Ou jea, unohdin mainita että nämä sunnuntaistribet ovat aina olleet minulle ikään kuin extramaterialia arkisarjaan. Näin ollen uusimman albumin järjestysnumero ei ole 4, koska se ei suoranaisesti jatka siitä mihin nro. 3 jäi.
« Last Edit: 12.08.2013 klo 11:54:59 by Nanna »

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Reply #171 on: 12.08.2013 klo 16:25:05 »
Olen siinä samaa mieltä Tertsin kanssa (ja hän asiasta ekojen arvostelujeni kohdalla huomauttikin), että "minun mielestä" -höpöttäminen on tällaisessa arvostelussa melko turhaa - eihän näistä asioista mitään taivasfaktaa olekaan. Se oli minun mielipiteeni, ja seison sen takana.

Siksi minusta tuollaista ei pitäisi laittaa lainkaan arvosteluihin, sillä jotakuta saattaa albumin tarina myös naurattaa.  Kysymys on puhtaasta kokemuksellisesta informaatiosta mitä luettu aineisto välittää mieleen ja se on täysin yksilöllistä.
Varmasti joku saa Nannasta irti enemmän ja joku vähemmän.

Niinpä. Aivan kuten arvosteluni lopussa totesinkin. Eli ongelma on taas missä...?

Väreistä sanoisin senverran. Aivan samanlaista värimaailmaa edustaa Juban ja Jaarlan väritetyt sarjakuvat + useimpien muiden tekijöiden. Tässä suhteessa Nanna sarjakuva ei poikkea juurikaan väriensä puolesta.

Tämä on totta. Minun on vain sanottava, että se on sama vaikka kaikki sarjakuvat kautta aikain ja koskaan olisi väritetty samalla tavalla; kun en tykkää en tykkää. Yritin perustella näkökantani niin taitavasti kuin osasin, ja jos se ei miellytä, enpä oikein sille enää mitään mahda.

Olen sitä mieltä, että Nannan tekijä hallitsee piirtämisen hyvin mitä ei voi sanoa kaikista samaa linjaa tällä hetkellä Suomessa edustavasta sarjakuvasta.

Tässä olen itse asiassa samaa mieltä. Kritisoinkin lähinnä taiteen tietynlaista yksityiskohdattomuutta ja kiireellä tehdyn tuntua - jos sitä vertaa esimerkiksi Fingerporiin, puhutaan kuin yöstä ja päivästä, joten ei kaikkea voi vain formaatin viaksi laskea. Kuvallisia lahjoja tekijällä ilmiselvästi on pilvin pimein, sen huomaa jo hahmojen ilmeistä ja kehokielestä.

Nanna

• Jäsen
« Reply #172 on: 12.08.2013 klo 17:32:19 »
Kritisoinkin lähinnä taiteen tietynlaista yksityiskohdattomuutta ja kiireellä tehdyn tuntua.

Aika pahuksenmoisessa kiireessä tämä albumi kieltämättä on piirretty. Kuten kaikki muutkin Nannat. Toivottavasti vielä joskus on aikaa harrastaa ajan kanssa. Jos vaikka saisin töitä ruumishuoneen valvojana... :D

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Reply #173 on: 12.08.2013 klo 18:04:48 »
Aika pahuksenmoisessa kiireessä tämä albumi kieltämättä on piirretty. Kuten kaikki muutkin Nannat. Toivottavasti vielä joskus on aikaa harrastaa ajan kanssa. Jos vaikka saisin töitä ruumishuoneen valvojana... :D

Äläpä sure, ei näitä meikäläisen(kään) kritiikkejä tarvitse mitenkään sydämeen ottaa. Ja kansi (samoin kun nuo pinupit ja muut) oli todella komeita.

Nanna

• Jäsen
« Reply #174 on: 12.08.2013 klo 18:20:22 »
Ei hätää, ruusut ja risut ovat huomiota yhtä kaikki, mikä on aina plussaa! (Tosin meikäläisellä ei ole juuri ollut edes tapana lukea kritiikkejä. Joskus henkilöhaastattelutkin hirvittävät. Niin, ja baareissahan saan niin paljon neuvoja, että niissä riittää sulateltavaa ensi vuosisadalle asti).  :-[

Taru Leutokalma

• Guest
« Reply #175 on: 21.09.2014 klo 20:59:06 »
Minä puolestani pidin tuosta alpparista! Hyväntuulinen, pirtsakka, omaperäinen ja mukava. Sitä luki varsin mielellään. Eikä piirrokset olleet omaan silmääni mitenkään pahan näköisiä, päinvastoin näytti hyvältä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #176 on: 21.09.2014 klo 22:21:41 »
Tuli Veikka.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #177 on: 08.04.2016 klo 00:58:53 »
Syksyllä lisää Veikkaa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #178 on: 16.09.2018 klo 22:04:37 »
Julkaisualusta on kyseinen albumi.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Reply #179 on: 18.09.2018 klo 14:12:42 »
Täytyy hankkia tämäkin opus. Jarlahan minulle piirsi yhteen kirjaan Vileniuksen lukemassa Nannaa  :laugh: