Herätänpä hiljentyneet keskustelun valittaakseni kuinka tv-sarja tekee jotain huonosti sarjakuvaan verrattuna. Selvennättäköön, että minua ei haittaa
yhtään, että tv-sarja ei ole orjallinen tulkinta sarjakuvasta. Ongelma ei ole se, että sarja tekee jotain
eritavalla kuin sarjakuva vaan se, että se tekee sen
huonommin.
Ensinnäkin yhteenotto Kuvernöörin kanssa tapahtui liian myöhään. Rickin ja Kuvernöörin joukkojen olisi pitänyt ottaa yhteen viime kauden lopussa. Kolmoskausi pohjusti ja nostatti jännitettä kohti tätä suurta yhteenottoa, mutta sitten kaikki lösähti, kun mitään ei tapahtunut. Nyt tämä yhteenotto ei tuntunut yhtä palkitsevalta, kun sitä ei oltu alustettu samalla tavalla.
Toiseksi Judithin henkiinjäänti. Kutsukaa minua tunteettomaksi hirviöksi, mutta tämän olisi pitänyt kuolla. Judithin kuolema oli
se - hetki, jolloin sarjakuvassa tajusin, että kukaan ei ole turvassa ja etten lukenut laskelmoitua tusinakauhua massoille. Tämä uusi käänne ei ole yllättävä tai kiinnostava, vaan merkki siitä, että sarjan tekijöillä (tai luultavammin tuottajilla) ei riitä rohkeutta oikeasti järkyttää. Miten hahmot edes realistisesti pitävät Judithin hiljaisena, jotteivat zombiet tule, saatika ruokkittuna ja lämpimänä?
Sitten nämä siskokset. Näitten on selvästi tarkoitus olla tv - versio sarjakuvan poikakaksosista, joten voidaan olettaa, että vanhempi sisko
tappaa nuoremman ja Carl tappaa tämän suojellakseen ryhmää.
Tällä ei vain tule olemaan millään samanlaista potkua, kuin sarjiksessa. Sarjiksessa Ben tunnettiin melkein tarinan alusta lähtien, mutta tämän teko tuli rehellisenä yllätyksenä, koska hahmo ei koskaan ollut varsinaisesti huomion keskipisteenä. Se kuitenkin kävi järkeen, koska on ymmärrettävää miten lapsi voisi zombie maailmanlopussa kieroutua sellaiseen suuntaan, eikä lukija koe oloaan huijatuksi. Tämä Lizzie on alusta lähtien esitelty hieman sekopäisenä, joten jos/kun yllämainittu tapahtuu, niin se ei ole shokkeeraavaa tai surullista, vaan ennalta-arvattavaa.
Lisäksi minä pelkään, että nuo kaksi jälkimmäistä yksityiskohtaa yhdistyvät ja luovat vielä kolmannenkin typerän muutoksen lähdemateriaalista. Voi olla, että olen väärässä ja olen valmis syömään sanani, mutta en ihmettelisi vaikka...
Lizzie tappaisi siskonsa lisäksi/sijaan Judithin ja tällöin Carlin murha olisi "oikeutettu" kosto - motivaation valossa. Tällöin studio jälleen pelaisisi varman päälle ja poistaisi lähdemateriaalin hyytävän moraalisen harmaan alueen.
Voin olla väärässä, mutta pelkään pahinta.
Muutenkin tästä sarjasta alkaa kadota maku. Eka kausi oli erittäin hyvä, kakkonen sai heikot hetkensä anteeksi hyvillä hetkillään ja loistavalla finaalilla, ja kolmonen oli lähellä maalia, mutta sitten lösähti pohja mutiin viimeisten jaksojen aikana. Neljännessä kaudessa ei ole ollut vielä yhtäkään jaksoa, joka olisi jättänyt kummempaa vaikutusta. Suurin syy tähän on varmasti se, että showrunneri (ei mitään hajua suomenkielisestä termistä) on vaihtunut jo kolmesti, mikä viestii siitä, että kulissien takana on tapahtunut kädenvääntö jos toinenkin. Eivätkä minun ongelmani ole pelkästään käsikirjoituksessa vaan moni muukin yksityiskohta on alkunut nyrppimään. Sarjassa ei ole lainkaan maailmanlopun ja toivottoman selviytymisen tunnelmaan, kun paikasta toiseen ajetaan ainakin kolmella autolla ja yhdellä mopolla (miksei säästetä bensaa ja ahtauduta yhteen? Miksei bensa ylipäätään ole koskaan ongelma?), joista yksikään ei ole edes kurainen (Product placement!). Kaikki talot ovat pullollaan ruokaa, talvi hypätään yli, Michonen uudet zombie - lemmikit käyttäytyvät heti kesysti ja... tajuatte kyllä. Jatkan edelleen katsomista, sillä on tämä edelleen ihan viihdyttävä ja haluaisin uskoa, että meno lähtisi taas nousuun. En vain pidätä hengitystäni uutta jaksoa odotellessa.