Kirjoittaja Aihe: John Buscema  (Luettu 745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
John Buscema
« : 05.07.2009 klo 17:39:40 »
Jes. Buscema on huippu. Taannoin ostamaani Savage Sword of Conan -mvkokoelmaa en ole lukenut kuin puoliväliin saakka, mutta ehdottomasti parasta ovat olleet juuri Johnin piirtämät tarinat. Conanissa mies oli mielestäni parhaimmillaan (etenkin Alcalan kanssa), mutta myös Kostajissa toimi. Jostain syystä en sitten tykännytkään hirveästi miehen Wolverine-tarinoista, joita nähtiin viimeisimmässä Ihmesarjassakin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Gothicus

• Jäsen
Vs: John Buscema
« Vastaus #1 : 05.07.2009 klo 18:02:55 »
Mä olen lukenut noita Busceman Wolverine-juttuja ensimmäisestä Essential Wolverine -kirjasta ja paikoin niistä ihan tykkäsinkin. Se outo harsonaamio Wolvien kasvoilla oli hämmentävä! Eivät nuo tosiaan olleet aivan Conanien tasoa.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #2 : 05.07.2009 klo 21:01:01 »
Buscemaa otti nuppiin piirtää trikoopellejä ja olisi mieluiten tehnyt pelkkää Conanin tyyppistä miekkaa ja magiaa.

Kuten Joe aloitti niin kelpo matskua teki kumminkin mm. Kostajissa. Conanithan ovat ihan timangia!

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #3 : 05.07.2009 klo 21:16:33 »
Nyt sotket veljekset toisiinsa. Se oli Sal Buscema, joka niitä Hämiksiä teki. Varmaan Johnkin on jonkun tehnyt, mutta Sal piirsi parisataa numeroa.

No jopas, niin teinkin.
Syytän väsymystä, meinaan kun huomioi, mihin aikaan olin tuon kirjoittanut.
Toisaalta, eipä mitään, lähtipähän tuosta keskustelu liikkeelle...
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #4 : 06.07.2009 klo 08:15:04 »
Sal Buscema, joka niitä Hämiksiä teki. Varmaan Johnkin on jonkun tehnyt, mutta Sal piirsi parisataa numeroa.
Johnin velipojasta lyhyesti sen verran, että Salin kunniaksi täytyy mainita se, että hän piirsi Hämiksen normaalin miehen raameihin. Nykyään näkee Spider-Manissa aina silloin tällöin näitä anorektisia nulikoita hämispuvussa (Ramos). Salin Hämis on rautaa. Iso plussa Salille myös niistä normaalin kokoisista silmäaukoista Hämiksen maskissa, mutta tuo nyt taisi olla muutenkin ihan yleinen trendi vielä noihin aikoihin.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2009 klo 08:16:45 kirjoittanut Claudius Gothicus »

hatinufer

• Jäsen
« Vastaus #5 : 06.07.2009 klo 09:27:25 »
Ja sitä paitsi John Buscema ei nimenomaan pitänyt koko Spider-Man - hahmosta:  paljasti tämän seikan joko Black and White ( tms. mustavalkoisen julkaisun)-lehden numerossa 2 tai 3....
Mulle nimenomaan John oli Piirtäjä ja Sal pelkkä piirtäjä....Mutta makunsa kullakin.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #6 : 06.07.2009 klo 09:40:44 »
Mulle nimenomaan John oli Piirtäjä ja Sal pelkkä piirtäjä....Mutta makunsa kullakin.
Joo, kyllä isovelu John oli heistä se varsinainen tekijämies, jos heitä nyt täytyy jotenkin toisiinsa verrata. Salin ansiot Hämiksen puolella ovat kuitenkin myös arvostuksensa ansainneet.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #7 : 08.07.2009 klo 10:55:58 »
Buscema jatkoi vielä pitkään. Kun hän palasi Kostajiin 80-luvulla, tussaajana oli Tom Palmer, joka onnistui aina näyttämään enimmäkseen Tom Palmerilta töidensä puolesta.

Tom Palmer onnistui kyllä jättämään jälkensä Busceman taiteeseen, mutta kyllä se Buscema sieltä puskee läpi ihan tunnistettavasti ja nautittavasti, esim. Avengers: Under Siege-tarinakokonaisuudessa. Lieneekö mies koskaan itse tussannut itseään?

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #8 : 08.07.2009 klo 14:04:57 »
Lieneekö mies koskaan itse tussannut itseään?
Tietääkseni hän on tussannut itse töitään varsinkin uransa alkuaikoina. Marvelilla ilmeisesti sitten vähemmän.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #9 : 31.05.2010 klo 19:09:59 »
Etsin aivan muuta kaivaessani esiin vanhat Tarzan-lehdet komeron perukoilta ja niinpä vain sieltä osui Tarzan 8/1978 ja niin kansi kuin avaustarina "Tarzan ja Oparin aarteet osa 5: Lan vankina" olivat selvästi Busceman jälkeä.

Seuraavaa numeroa minulla ei olekaan, mutta 10/1978 "Tarzan ja Oparin aarteet: Jane hengenvaarassa" on ilmoitettu Roy Thomasin kirjoittamaksi ja Busceman kuvittamaksi.

Nämä täytyykin lukea myöhemmin tarkemmin ja samalla koluta divarin pimeät nurkat, koska tarina näyttää varsin Conan-henkiseltä. Kuten Kvaakin aktiivit toki tietävät, kaksikon Conan-seikkailuja on suomennettu varsin mittava pino.

Pikaisesti silmäillen, Kubertin kuvittamat Tarzan- ja Korak-tarinat ovat siis DC:n kaudelta 1972–1977 kun taas nämä Busceman tarinat ovat puolestaan Marvelin kaudelta 1977–1979.

Tarkemmin Busceman Wikipedia-sivu tietää, että Tarzanit ovat numeroissa 1–18 ja Annual 1 siihen päälle. Näin alkuperäisnumeroiden selvittäminenlienee myöhemmin helppoa, jos siihen joskus itse palaan, mutta jos asia kiinnostaa muita niin jaoin huomioni nyt samantien.

EDIT: Numero 8/1978 on indeksoitu GCD:n sivulla, joten ei tarvitse luottaa vain minun silmiini, kyllä se on Busceman työtä.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2010 klo 22:21:39 kirjoittanut Jiksi »

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #10 : 31.05.2010 klo 19:32:48 »
Hyvä että JB:llekin on oma ketju. Pidän miestä "sinä oikeana" Conan piirtäjänä, jälki on rikasta ja yksityiskohtaista.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #11 : 16.06.2010 klo 08:55:39 »
Suomessa julkaistiin Intiaanipäällikkölehteä 1950- ja 60-lukujen vaihteessa. Sarjan alkupään numeroissa oli juurikin Indian Chief -tarioita (myöhemmissä Tontoa). Netistä löytyi tietoa, että John Buscema olisi piirtänyt joitakin Indian Chief -juttuja. Onkohan mahtanut osua hänen tarinoitaan Suomessa julkaistuihin lehtiin?
"Tex-tieteen yli-morisco"

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #12 : 16.06.2010 klo 11:39:26 »
Hienoa tutkimustyötä. Harmin paikka, että Buscemaa ei näistä löydy.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #13 : 02.05.2021 klo 13:38:55 »
Etsin aivan muuta kaivaessani esiin vanhat Tarzan-lehdet komeron perukoilta ja niinpä vain sieltä osui Tarzan 8/1978 ja niin kansi kuin avaustarina "Tarzan ja Oparin aarteet osa 5: Lan vankina" olivat selvästi Busceman jälkeä.

Seuraavaa numeroa minulla ei olekaan, mutta 10/1978 "Tarzan ja Oparin aarteet: Jane hengenvaarassa" on ilmoitettu Roy Thomasin kirjoittamaksi ja Busceman kuvittamaksi.

Nämä täytyykin lukea myöhemmin tarkemmin ja samalla koluta divarin pimeät nurkat, koska tarina näyttää varsin Conan-henkiseltä. Kuten Kvaakin aktiivit toki tietävät, kaksikon Conan-seikkailuja on suomennettu varsin mittava pino.

Pikaisesti silmäillen, Kubertin kuvittamat Tarzan- ja Korak-tarinat ovat siis DC:n kaudelta 1972–1977 kun taas nämä Busceman tarinat ovat puolestaan Marvelin kaudelta 1977–1979.
Kappas, löytyi Facesta tämmöinen ja mietin että onkohan näitä tullut suomeksi...

« Viimeksi muokattu: 04.05.2021 klo 18:50:06 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #14 : 02.05.2021 klo 15:08:27 »
Kappas, löytyi Facesta tämmöinen ja mietin että onkohan näitä tullut suomeksi...

Tarzanin numeroista 6–9/1978 löytyy Oparin aarteet.

Tieto tulee  Tarzan-indeksointiin ja kyseiseen työhön liittyvässä omassa ketjussaan pidän ajan tasalla työn edistymisen suhteen. Tällä hetkellä indeksi on vuosikerran 1971 loppuun saakka "täydellinen".