HUOM! Suurin osa tästä viestistä koskee Paolo Motturaa, joka ansaitsisi oman ketjunsa, mutta minulla ei ole valtuuksia aloittaa sitä. Jos joku muu haluaa sen tehdä, kumarran syvään ja siirrän Paoloa koskevat jutut sinne.
Myös Paolo Mottura, minulle täysin tuntematon taiteilija, on pistänyt parastaan tämän Castyn tarinan suhteen
Mottura, kuten todettua, on yksi ehdottomista suosikkipiirtäjistäni. Pidän Motturan sulavasta piirrostyylistä ja hänen hahmojensa ulkonäöstä paljon, mutta selkeästi muiden yläpuolelle hän yltää juuri mahtavana tunnelmanluojana ja upeiden maisemien ja taustojen piirtäjänä. Värien käyttö on aivan huikeaa.
Muita todisteita Motturan mestarillisuudesta ovat esimerkiksi Tito Faracin käsikirjoittama
Lohikäärmeen varjo (Teemataskari 11), niin ikään Faracin
Lain eri puolilla (AATK 234) sekä Giorgio Pezzinin käsikirjoittamat
Mikki Hiiri ja suuri pyramidi (AATK 293) ja
Mullistava keksintö (AATK 341). Loistavia tarinoita jokainen, ja Motturan taide tekee niistä oikeastaan täydellisiä lukukokemuksia. Muitakin huipputarinoita Motturalta on Suomessa julkaistu (vaikkei hän kovin tuottelias olekaan), mutta nuo tulivat heti mieleen.
Lohikäärmeen varjo ylittää kauneudessa ja tunnelmassa ehkä jopa
Operaatio Jättinakuttajan, vaikkei niitä verrata kannatakaan. Mottura on nero, ja hänen piirroksensa yhdistettynä vaikkapa juuri Faracin tai Castyn tarinaan tekevät lukukokemuksesta järisyttävän upean.
Mahtoiko olla viime vuoden paras Disney-tarina Suomessa? No oli.
Taidan olla samaa mieltä.