Kirjoittaja Aihe: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju  (Luettu 2459 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lottorivi

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #300 : 05.07.2020 klo 11:06:29 »
Tässä graafinen kuvaus äskeisestä pitkästä viestistäni. Ensimmäisessä kaaviossa saksalaisten taskukirjojen järjestysnumerot suomalaisiin verrattuna. Kuvaajassa näkyy kuinka meillä otettiin numeroiden 19-27 aikana kiinni Saksassa aiemmin julkaistut numerot. Yksittäinen poikkeama on Wuorion saksasta kääntämä Perhonen sentään.

Toisessa kuviossa italialaisen I classici di Walt Disney -taskukirjojen ensimmäisen sarjan järjestysnumerot suomalaisiin verrattuna. Huomaa, että saksalainen julkaisu kuitenkin seurasi hieman soveltaen italialaista. Tarkemmin katsoen näytti siltä, että välistä oli jätetty olympialaisiin tms. keskittyneitä julkaisuaikanaan vanhentuneita teemanumeroita.

Italialaisessa kuvaajassa erottuu muutamia järjestysnumeroltaan huomattavasti muita vanhempia kirjoja. Ne ovat numero 5 eli Mikki ja Hessu timanttien jäljillä, numero 26 eli Aku ei anna periksi ja sen vieressä Mikki on suurin sekä numero 36 eli Aku kuumilla jäljillä.

Vuonna 1977 alettiin Italiassa julkaista I classicin toista sarjaa, jossa oli sekaisin uusia kirjoja ja ensimmäisen sarjan uudelleenjulkaisuja. Niiden mukana tuli myös suomennettavaksi vanhimman pään taskukirjoja kuten meikäläiset numerot 50, 55, 57, 63, 64, 66 ja 73.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2020 klo 11:17:14 kirjoittanut Lottorivi »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 498
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #301 : 05.07.2020 klo 13:49:11 »
Italiankielisen kuplan suora suomennos: "seuraa luoteja: hänen talonsa on ensimmäinen aidan takana!"

Vasemmalla saksalainen sensuuri ja oik italialainen alkuperäinen ruutu. Samassa tarinassa runsaasti erilaisia sensurointeja. Jännä keksintö tuo vesiletku. Tyyppi kastelee kukkia letkulla sisällä?!

Timo

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 498
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #302 : 12.07.2020 klo 11:14:35 »
Urakka sen kun etenee! Taskari-juttusarjan viides osa, taas ollaan viidakossa.
Mikki ja Hessu pimeyden ytimessä.

Timo

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #303 : 13.07.2020 klo 10:01:38 »
Etkä edes maininnut Gottfredsonin Taikakenkää, jossa siinäkin on aika painajaismainen meno...

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 498
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #304 : 13.07.2020 klo 12:41:32 »
Etkä edes maininnut Gottfredsonin Taikakenkää, jossa siinäkin on aika painajaismainen meno...

Arvasin, että tähän puututaan. Sepustus oli aika pitkä noinkin.
Kaikkiko ne pitää mainita?  ;)

Timo

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #305 : 13.07.2020 klo 23:08:34 »
Tottakai. Joka tarinasta oma postaus   ;D

Lottorivi

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #306 : 14.07.2020 klo 23:13:39 »
Ikävää, ettei nykyään voi kirjottaa tästäkään saarnaamatta rotuoppeja. Afrikan villit symboloivat tässä tietenkin hallitsematonta ja väkivaltaista alitajuntaa.

Ei ihme, että tämä taskukirja on niin arvostettu. Se koskettaa melko suoralla symboliikalla elämän tärkeimpiä asioita, päinvastoin kuin useimmat populaariksi tarkoitetut ja lapsille suunnatut sarjakuvateokset.

Kaikki alkaa kauniina aamuna. Niin kauniina, että otsikkokin on pitänyt kirjoittaa kaunokirjoituksella. Mikki on nukkunut hyvin hienossa talossaan ja Minni ajaa sen eteen arvatenkin melko kalliilla autollaan. Tästä poroporvarillisesta ideaalista syöksytään sitten kohti tuhoa.

Minni edustaa naista nalkuttavana vaimona. Seuraavan tarinan kohtalokas nainen Blonda Lauranen tekee miehistä toisiaan raatelevia petoja. Jopa Sisu käyttäytyy tavallista tylymmin. Tarinan lopussa kalan ainoa toive on muuttua lokiksi. Kukaan ei haaveile muusta kuin siitä, että pääsisi edes hetkeksi niskan päälle ja saisi voitettua kilpailijansa. Hakematta tulee mieleen film noir -klassikko "Laura".

Seuraavassa tarinassa Hopeainen edustaa tavoittamatonta neitseellistä naista. Tarina on täynnä seksuaalisen heräämisen symboliikkaa. Hessu perii talon ja matkustaa sinne lapsuudenmuistojaan uusimaan, mutta talo onkin huonossa kunnossa ja lähde kuivunut. Lapsuus on loppunut. Rantakäärme Matti muuttuu yön aikana kauniiksi tytöksi ja ilmakin on lämmennyt. hän tarvitsee myös matkan läpi tulen ja veden, jolla matkalla Mikki ja Hessu uhraavat itsensä, mutta eivät saa muuta palkkaa kuin että Hopeainen lentää pois heidän luotaan. Samalla hyökkäävät psyyken syövereistä Afrikan villit.

Mikki edustaa tässä persoonan älyllistä ja tunteellista puolta. Hessu taas tämänpuoleista ja vaistonvaraista. Hessu ei tunnu tajuavan mitään Mikin tunteellisuuksista, mutta lopussa kun Mikki kuulee Hopeaisen äänen, Hessu myös näkee hänet.

Kolmannessa tarinassa on kyse isyydestä, perinteen ja elämänkokemusten välittämisestä. Jokainen Hessun tarina epäonnistuu ja lopulta Hessun pitää tunnustaa olevansa edelleen pelkurimaisempi ja kypsymättömämpi kuin Pelle. Tässäkin tarina safarista, jossa Hessu kuvaa sukulaistaan (itseään) kykeneväksi hallitsemaan alitajuntaansa, joka sekin johtaa sarvikuonon (fallos) pakenemiseen paniikissa.

Neljännessä tarinassa on kyse hulluudesta. Afrikan alitajuiset villit kiduttavat Hessun sedän mielisairauteen saakka. Mutta mikä hänessä on hulluinta? Hessu Kettu on rikollinen, jonka syyllisyys (villit) on ajanut pakenemaan eristyksiin. Siellä hän yrittää luoda elollista elottomasta, valaisevia kasvia kiiltomatojen siemenistä (timanteista) joille on haudattu lamppu viereen malliksi. Aidon neurootikon tavoin hän odottaa vielä kolmenkymmenen vuodenkin jälkeen siemeniä itäväksi. Hän ei myönnä syyllisyyttään vaan yrittää torjua oireitaan vuosikymmenestä toiseen ja näköjään mitenkään tajuamatta, miten toivotonta se on.

Viidennessä tarinassa Mikki on kuollut. Minni ja Hessu ovat kadonneet kuin heitä ei olisi koskaan ollut. Tarina on täynnä synnytyskanavan symboliikkaa: aseman pimeä rappukäytävä, rautatietunneli, jatkuvasti madaltuva käytävä kääpiöiden linnassa... On vaikea kuvitella ilmeisempää kuvaa kuin matkustaa junalla, jonka ainoa matkustaja on. Junalla, jolla ei ole kiire minnekään. Tyhjään kylään, jossa asuu vain kuolleita (linnuksi, kukiksi tai jalokiviksi "muuttuneina")

Nyt tietenkin nousee kysymys, miksi näin synkkäaiheinen kirja on niin suosittu. Vastaus löytyy kehystarinasta ja heti esinäytöksen ensimmäisestä kohtauksesta. Tarinoissa koetaan vuorollaan ensin väkivaltaista intohimoa ja sosiaalisista konventioista piittaamatonta kilpailua, sitten tavoittamatonta rakkautta, isyyttä, seikkailua ja lopuksi vapautuminen arkielämästä ja sen rajoituksista. Kaikki sellaista, mitä Mikin ja Minnin päämäärätön aikuisiän deittailu porvarillisessa mukavuudessa sulkee pois, mutta jotka tekevät elämästä kokonaisen ja täyden, hankaluuksistaan huolimatta.

Kirjan lukija tekee fantasiamatkan, muttei mihinkään toiveiden täyttymisen paratiisiin vaan johonkin, mitä hän ei helppoa elämää kaivatessaan edes muista toivoneensa.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2020 klo 23:31:22 kirjoittanut Lottorivi »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 498
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #307 : 27.07.2020 klo 02:44:27 »
Pamauksen blogin juttusarjan kuudes osa tulee vasta nyt, mutta pitäähän sitä vähän lomaillakin.
Roope muistelee kullankaivuuaikojaan. Tavanomaista. Aku muistaa muistaa kahdekymmenen vuoden takaisia tapahtumia. Todella erikoista. Miksi?
Kun ikuinen nykyhetki murtui.

Timo

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #308 : 27.07.2020 klo 12:59:19 »
Jännä nosto kyllä.

Mieleen tuli että ehkä sensuuriinkin vaikuttaa tuo ajattelu, että ammuskelu jossain nykyhetkestä irrallaan olevassa historiassa on okei, mutta nykyhetkessä tapahtuva on ongelmallista. Mites se menikään noissa vanhemmissa selvään länkkärimiljööseen sijoittuvissa tarinoissa, aseita ainakin heilutellaan...

Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 355
  • Me likes prairie dogs!
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #309 : 27.07.2020 klo 18:38:44 »
Tuore näkökulma tuttuun tarinaan, kiitos Timo. Disney-seikkailujen historiattomuus on yhä pääsääntö, vaikka suhteellisen tuoreisiin vanhoihin (itse laatimiinsa) tarinoihin viittaavat jo Gottfredsonia paljon käsikirjoittanut Bill Walsh ja itse Barkskin (esimerkiksi Kulta-Into Piin toisessa esiintymisessä). Ihan tästä Timon kuvailemassa historiattomuudessa ei ole kyse, mutta sukulaisilmiöstä kuitenkin. Vaan mikä lienee ensimmäinen italialaisjuttu, jossa viitataan toiseen varhaisempaan italialaisjuttuun?

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #310 : 27.07.2020 klo 21:15:22 »
Vaan mikä lienee ensimmäinen italialaisjuttu, jossa viitataan toiseen varhaisempaan italialaisjuttuun?

Ainakin Taikaviittoihin tuli nopeasti viitteellistä jatkumoa, ihan alkupään tarinoissa jo oli puhetta Ruusulinnasta ja käytiin myös sen raunioilla...mahtaako niitä vanhemmissa olla.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 498
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #311 : 28.07.2020 klo 00:51:41 »
Barksin tarinoissa tämä oli ehkä ainoa viittaus aiemmin tapahtuneeseen tarinaan. Edellisessä numerossa (WDC 61) ankanpojat olivat napanneet pankkiryöstäjän, ja kuukautta myöhemmin (WDC 62) Tupu, Hupu ja Lupu rypevät palkkiorahoissa. Kuplassa viitataan siis edelliskuukauden tarinaan.

Timo

Lottorivi

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 6
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #312 : 28.07.2020 klo 10:49:20 »
Italiassa Taikaviittaa vanhempi tarinoiden välinen jatkumo on ainakin vuonna 1968 alkanut Zantaf / tohtori Hoto. Vuonna 1973 alkoi sitten Reginella -sarja.

J4N1

  • Jäsen
  • Viestejä: 208
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #313 : 28.07.2020 klo 15:24:36 »
Olikos se juuri tuo tohtori Hoto, joka jossain jutussa huijasi Akun ja Roopen johonkin autiosaarelle ja lähetti aikakoneella merirosvojen aikaan?

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: 1970-luvun suuri taskarikeskusteluketju
« Vastaus #314 : 28.07.2020 klo 17:09:24 »
Barksin tarinoissa tämä oli ehkä ainoa viittaus aiemmin tapahtuneeseen tarinaan.

Huomattavan tarkka viittaus kyllä! Kuitenkin Darzee mainitsi juuri, että ainakin Kulta-Into Piin paluussa viitattiin hänen ensiesiintymiseensä.

Mikäs taskari se nyt olikaan jossa Robert Ankka lähti kotikonnuile Akun kanssa paikalla oli autiokylässä sussu odottamassa sikari suussa ja toinenkin kilpailija tuli.

Ei sopinut Don  Rosan kanssa yhteen.

En tiedä tai ainakaan muista tuota tarinaa, mutta taskukirjassa 90, Kullan mahti, esiintyy 1800-luvun lopun takautumassa Roopen isä Roopertti ja Roopertin kihlattu, Roopen tuleva äiti Piritta. Roopen isänisäksi mainitaan Robert. Samassa tarinassa Roope lähtee Klondikeen kaivamaan kultaa jo 12-vuotiaana. "Hieman" menee eri lailla kuin Rosalla.