Mukavaa, kun Mustista pidetään esillä Lurkerin kirjoittamassa etusivun arvostelussa. Teksti on pirteää.
http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=1102En ole lukenut tätä Mustista. Huomioni kiinnittyi kahteen arvostelun kuvaan. Lehden kannessa lukee ”Aranin noidat” mutta arvostelun sisältötiedoissa ”Aranin taikurit”. Onko virhe itse Mustiksessa? Okkulttisesti nämä ovat aivan eri asioita: noidat elävät harmoniassa luonnon kanssa ja heidän magiansa on reagoimista yhteisönsä käytännön ongelmiin, kun taas taikurit edustavat kaupungistunutta ja lukutaitoista kulttuuria ja harjoittavat magiaa, jolla voi olla hyvin abstrakteja tarkoituksia (vaikkapa tietoisuuden kohottaminen).
”Rämekansan kosto” ei voi olla sunnuntaisarja, koska Mustiksella on kuvassa rasteroitu puku. Tarkistin, että se on päivälehtisarja vuodelta 1987.
Minä yleensä tykkään amerikkalaisista päivälehti-ja sunnuntaisarjoista, jos niitä tarkoitettiin (amerikkalaisia Mustanaamio-sarjakuvalehtiä en tunne). Minulla on tämä suoseikkailu Mustiksessa 19/88 ja täytyy sanoa, että Sy Barry ei ole voinut tussata kaikkea. Paikoitellen tussausjälki on tosi huonoa. 80-luvun tarinat ovat jo selvästi huonompia kuin 70-luvun.
EDIT: Huomasin nyt, että arvostelussa kyllä kerrotaan, että lehdessä on kaksi Sy Barryn seikkailua. Jälkimmäisen eli sunnuntaisarjan nimeä vain ei lue arvostelussa, eikä siitä kerrota muutenkaan. Siksi luulin, että ”Rämekansan kosto” on tuo mainittu sunnuntaiklassikko.