Mainoksessaan Moonstone antaa ymmärtää, että sen The Phantom Annual 2 on kaksikon ensimmäinen yhteisseikkailu. Täydestä meni minulle. En muistanut Defenders of the Earthia, joka toki myös pitää laskea mukaan, vaikka niin erilainen onkin ja on paljon kuuluisampi animaatiosarjana.
Strippisarjoissa en ollut tiennyt vuoden 2002 yhteisestä tarinasta. Kiehtovaa, kiitos infosta. Se on näköjään Mandraken eli Taika-Jimin vihoviimeinen sunnuntaisarja (S 187) ja on julkaistu suomeksi Mustanaamiossa 12/05. Onpa Fredericksin piirrosjälki heikkoa. Seikkailun voi lukea alkuperäisinä strippeinä täältä:
http://dara-indrajal.blogspot.com/2007/07/comic-3-mandrake-shadows-on-devil-road.htmlStrippipuolella on muutamia vilahduksia, joita ei voi katsoa yhteisiksi seikkailuiksi. Tunnetuin tapaus on Taika-Jimin käynti Mustiksen häissä Pääkalloluolassa 1977 – hääjakso on nytkin uusintana Mustis-lehdissä. Ehkä niin moni ei tiedä, että Mustis kävi Mandraken häissä Xanadussa 1998. Molemmat häät nähtiin sekä päivälehtisarjoissa että sunnuntaisarjoissa, mutta Mandraken häitä ei ole näytetty Mustiksissa. Mandrake meni itse asiassa kolmessa eri paikassa (Cockaigne eli Nardan kotimaa, Tiibet ja Xanadu) naimisiin, ja häiden päivälehtiversio matkustamisineen ja seikkailuineen kesti peräti puolitoista vuotta.
Näitä en ole itse nähnyt, mutta kuulemma näiden Lee Falkin sankarien ensimmäinen kohtaaminen (en jaksanut selvittää millainen) kerrotaan muisteluna Taika-Jimin häiden päiväsarjassa D 228. Ja kuulemma päiväsarjassa syyskuussa 2006 (D 251) Lothar käy Mustiksen luona hakemassa bandarien vastalääkettä, koska Taika-Jim makaa kotonaan myrkyttyneenä koomassa. Tätäkään ei ole esitetty meillä Mustis-lehdissä.
Kuvan stripissä Mustanaamio saapuu Taika-Jimin Xanaduun kesäkuussa 1998 ja tapaa Nardan ensimmäisen kerran.
EDIT: Claudius, olen samaa mieltä kanssasi. Viidakon pitäisi olla Mustiksen pääpaikka ja hänen pitäisi vain vierailla kaupungissa.