Minä tykkään näistä ekoista Mustiksista kovasti. Hiukan kömpelössä vanhahtavassa piirrostyylissä on semmoista aitoa aikakauden fiilistä, että se tekee tuommoiset mielikuvitukselliset naamiosankariseikkailut jotenkin paljon uskottavammiksi, kuin myöhemmät, hiotummat piirrostyylit. (Ks. uusin Sarjainfo, jossa kirjoitan Sy Barrysta ja Mustanaamiosta)
Jossain mielessä Mustanaamio on myös hyvin "kypsä" hahmo alusta alkaen: heti on selvillä, että Mustis ei esim. surmaa ketään vihollisiaan, korkeintaan ampuu vain aseen käsistä. Ja mukavaa asennetta on mielestäni siinä, että vangittunakin Mustis vain itsevarmana heittelee pilkkaavia one-linereita vastustajiaan kohti.
Tykkään tästä Mooren alkuvuosien voimakkaasti varjostetusta tyylistä. Vain muutamaa vuotta myöhemmin, jo 30-luvun lopulla, tapahtuu sarjalle jotain, ja piirroksista tulee hyvin amatöörimäisiä, kuvat ovat suorastaan rumia. Ray Mooren nimi on sarjan piirtäjänä yli toisen maailmansodan - mutta itse esittäisin omana veikkauksenani, että Wilson McCoy otti päävastuun piirtämisestä jo paljon aikaisemmin. Tämä tarkoittaisi, että Ray Moore ei itse asiassa olisi piirtänyt tosiasiallisesti sarjaa kuin pari ensimmäistä vuotta. Mutta mielestäni tuo muutos tyylissä on niin iso, että minusta ainakin se näyttää paljon enemmän aloittelevalta Wilson McCoylta (joka ei koskaan, anteeksi vain nostalgikoille, ollut mikään kummoinen piirtäjä) kuin Ray Moorelta, jolla olisi pitänyt jotenkin pahasti naksahtaa päässä tämän selittämiseksi.
Pacific Comics Club on julkaissut tuon ekan Mustanaamio-tarinan (tai oikeastaan kaksi ekaa tarinaa, jotka eivät juuri katkea välissä) 90-luvun alussa mukavan isossa koossa kahtena albumina (Feature book no. 20 ja 22). Kolmas tarina on julkaistu pienemmässä koossa ja sitten siitä eteenpäin Ray Mooren sarjoja löytyy kahdeksana vaakasuuntaisena vihkosena. Nämä etenevät vuoteen 1942 asti, joskin muutama tarina puuttuu välistä. Ehkä niistä ei ole säilynyt julkaisukelpoisia kopioita ollenkaan?
Mutta, kuten sanoin, noista vihkosista vain pari ensimmäistä on tehty tällä samalla tyylillä kuin tämä mainio ensimmäinen tarina.