Timo kirjoitti hyvän selventävän kommentin.
Rauhoitu, redman, en väitä, että Sy Barry ei osaisi piirtää Mustanaamiota ja että hän ei olisi suuri taiteilija.
Tölväisyni oli osittain humoristinen, ja panin siihen siksi mukaan ”evil”-hymiön. Minusta on huvittavaa, kuinka korkeissa hinnoissa olevat originaalit eivät edes ole Barryn kädestä - paitsi ehkä niiden tussaus.
Sinä redman korostat Barryn konkreettista osallistumista taiteeseen. Minä olen edelleen käsityksessä, että Sy ei juurikaan konkreettisesti osallistunut Mustiksen piirtämiseen ja tussaamiseen. Tämä käsitys perustuu netin englanninkielisten Mustis-foorumien informaatioon. Kuulemma useilta Syn apulaisilta on kuultu tämä.
Ja todellakin, kuka tahansa voi katsoa esim. tämän vuoden Mustanaamio-spesiaalista, vaihteleeko niiden taide radikaalisti vai ei siten, että kaksi seikkailua vuosilta 75 ja 76 ovat eri tyyliä kuin muut.
Minun oli pakko huomauttaa Mustiksen hääjaksosta ja Sy Barryn originaaleista, koska on dokumentoitu hyvin, että tuohon jaksoon Barry ei paljoa vaikuttanut. Andre LeBlanchan sanoo em. haastattelussa, että hän luonnosteli (pencilled) KOKO (entire) hääseikkailun niin päivä- kuin sunnuntaisarjoihin. Jakson tussaajasta en tiedä, mutta LeBlanc puhuu, että silloin kun hän oli Syn tuuraajana, Joe Giella tussasi Mustista eniten.
LeBlanc mainitsee Syn osallistuneen tussaukseen silloin tällöin seitsemän vuoden aikana. Ja silloin Sy oli kuulemma kehunut hänelle, että LeBlancin luonnoksia oli helpompi tussata kuin George Olesenin tekemiä.
LeBlanc myös lausuu tuossa, että Sy oli perfektionisti. Hän valvoi työtä. Käsitän, että Barry oli siis ikään kuin Mustiksen ”taiteellinen johtaja” ja sen ”sielu”. Minusta on todennäköistä, että Syn kautta kulki myös hääseikkailun kuvat.
En pannut mukaan tuota yhtä LeBlancin haastattelun kohtaa, jonka poisjättämisestä syytit minua, koska halusin tuoda esiin sen, että kaikki Barrylle merkitty ei ole Barryn _piirtämää_. Tuon kohdan voi minusta tulkita vain niin, että Sy vastasi sarjasta; se ei todista Syn runsaan piirtämisen ja tussaamisen puolesta, joita sinä korostat.
Sy Barryn ansiota on Mustiksen piirrostyylin modernisointi ja dynamisointi. Niitä en todellakaan ota häneltä pois. Varmasti hän luonnosteli päähahmoja malliksi haamupiirtäjilleen, antoi ohjeita ja paranteli apulaistensa jälkeä jos vain ennätti. Mutta näyttää vahvasti siltä, että apulaiset tekivät suurimman osan Mustiksen konkreettisesta rutiinityöstä. Käsittääkseni Sylla oli suuri osuus sarjaan, mutta ei siis niinkään konkreettinen, vaan valvova. Todiste Syn suuresta hienosta osuudesta sarjaan näkyy siinä, kuinka taso romahti heti kun Sy jäi eläkkeelle.
Mm. täällä on keskustelua aiheesta ja näyte taiteen romahduksesta Barryn lähdettyä:
http://dara-indrajal.blogspot.com/2007/11/sy-barry-man-behinds-our-modernised-n.htmlTäällä keskustellaan häätarinan taiteilijasta:
http://phorum.thedan.org/viewtopic.php?t=2222