Kirjoittaja Aihe: Mustanaamio  (Luettu 735830 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kahkonen

• Jäsen
Vs: Mustanaamio
« Vastaus #2355 : 24.01.2016 klo 23:52:47 »
Niin, jos mitään ei tapahtunut. Toisaalta Sandalin sanat: "Ole huoleti. Olin jo raskaana." viittaavat vahvasti siihen, että tapahtui.

Jos makaa myrkytystilasta sekaisen, niin raiskaushan se on.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2016 klo 20:38:36 kirjoittanut Kahkonen »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2356 : 01.02.2016 klo 17:49:23 »
Sanoo KTL, eikun Mustanaamio-  :P

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2357 : 01.02.2016 klo 22:46:25 »
Huuliveikkohan se...

Itse olen välillä hankkinut Fantomen lehteä, joskin vain ruotsalaisten jatko kakkosarjojen ja satunnaisten jenkkien Kingwatchin osalta.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #2358 : 13.02.2016 klo 19:16:59 »
Onko kellään muistissa oliko ne mustiksen "kirjat" hyviä. Suomessakin niitä taisi muutama ilmestyä.

Hermes aloittanee kesällä jenkeissä noiden kirjojen uuslntajulkaisut. Yksi kirja joka toinen kuukausi 30 kuukauden ajan. Plus lopuksi kotelo johon nuo kaikki mahtuvat.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #2359 : 13.02.2016 klo 20:03:49 »
Onko kellään muistissa oliko ne mustiksen "kirjat" hyviä. Suomessakin niitä taisi muutama ilmestyä.

Egmontin mv pahvikantiset?
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2360 : 13.02.2016 klo 20:19:21 »
MTT tarkoittaa varmaan Mustiksen tekstiromaaneja eli taskupokkareita. Niitä tuli suomeksi neljä kappaletta. Heikkoja tekeleitä ovat, ja kaikki eivät edes ole Lee Falkin itse kirjoittamia. Minusta ainoa hyvä näistä suomennetuista on Vampyyrien yö, joka on Falkin itsensä rustaama (perustuu Mustis-sarjakuvien Hanta-noita-tarinaan) ja jossa on myös mukava esipuhe ja jälkikirjoitus. Olen myös lukenut joitakin suomentamattomia pokkareita ruotsiksi, eivätkä nekään olleet hyviä. Englanniksi noita löytyy paljon enemmän.

Sanoisin, että George Wilsonin kansitaiteen takia nuo romaanit kannattaa hommata.

X-men

• Jäsen
« Vastaus #2361 : 14.02.2016 klo 19:38:02 »
Jaa nuo, Vampyyyrit näin kerran vuosia sitten kirpparilla. Oli ihan kohtuuhyvässä kunnossa.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #2362 : 14.02.2016 klo 20:17:16 »
MTT tarkoittaa varmaan Mustiksen tekstiromaaneja eli taskupokkareita. Niitä tuli suomeksi neljä kappaletta. Heikkoja tekeleitä ovat, ja kaikki eivät edes ole Lee Falkin itse kirjoittamia. Minusta ainoa hyvä näistä suomennetuista on Vampyyrien yö, joka on Falkin itsensä rustaama (perustuu Mustis-sarjakuvien Hanta-noita-tarinaan) ja jossa on myös mukava esipuhe ja jälkikirjoitus. Olen myös lukenut joitakin suomentamattomia pokkareita ruotsiksi, eivätkä nekään olleet hyviä. Englanniksi noita löytyy paljon enemmän.

Sanoisin, että George Wilsonin kansitaiteen takia nuo romaanit kannattaa hommata.

Juuri noita tekstimuotoisia tarkoitin. Tartteekin pistää harkintaan nuo hermeksen kirjat vaikkei se itse tekstiosuuden laatu olisikaan kovin ihmeellinen.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #2363 : 14.02.2016 klo 21:07:13 »
Mustiksen tekstiromaaneja eli taskupokkareita. Niitä tuli suomeksi neljä kappaletta.

En muista enää, minkä näistä merkkiteoksista varasin lapsena junamatkalle. Tuolta matkalta on ikuisesti mieleen painunut "Mutanaamio" ja "Musanaamio". Oli siinä pokkarissa varmaan kerran tai kahdesti lyöty s- ja t-kirjaimet Mustanaamioon, todennäköisesti ihan vahingossa.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2364 : 16.02.2016 klo 22:02:48 »
”Mutanaamio” tuntuu tutulta.

Mustis-romaanit ovat erikoisia kuriositeetteja sikäli, että niissä mennään sankarin mielen sisälle toisin kuin sarjakuvissa. Niissä saattaa lukea esim. tällä tavoin: ”Mustanaamio puntaroi hetken ajan eri vaihtoehtojen riskejä”, ”Mustanaamio huomasi huoneessa puoliavonaisen ikkunan ja heiluvat verhot” tai ”Mustanaamio pani merkille nuoren naisen minihameen ja pitkävartiset saappaat”. Sama poikkeavuushan on toki esim. Modesty Blaise -romaaneissakin.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2365 : 17.02.2016 klo 09:05:49 »
Onnittelut tänään 80 vuotta täyttävälle Mustanaamio-sarjakuvalle!

Kaikkein ensimmäinen Mustanaamio-strippi ilmestyi siis Yhdysvalloissa 17.2.1936. Sarjan luojan Lee Falkin mukaan tuleva ensimmäinen Mustanaamio ajautui Bengalin rannikolle samana päivänä tasan 400 vuotta aiemmin eli 17.2.1536. Siitä alkoi suvun poikien pitkä perinne.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2366 : 17.02.2016 klo 11:15:32 »
PhantomWikin mukaan Mustanaamio-strippi ilmestyy Suomessa nykyään ainakin Aamulehdessä, Demokraatissa, Etelä-Saimaassa, Ilkassa, Ilta-Sanomissa, Kainuun Sanomissa, Kalevassa, Karjalaisessa, Keskipohjanmaassa, Kouvolan Sanomissa, Kymen Sanomissa, Lapin Kansassa, Pohjolan Sanomissa, Satakunnan Kansassa ja Åbo Underrättelserissä. Pari, kolme lehteä saattaa puuttua listasta, samoin jossakin noista on sarja ehkä jo saatettu lopettaakin. Osa noista lehdistä on sisällöltään lähes identtisiä samojen omistajien vuoksi.

King-syndikaatin syntymäpäiväuutisessa lukee, että Mustanaamio ilmestyy yhä yli 500 eri sanomalehdessä noin 40 maassa. Sanomalehtisarjaa ei varmasti olla noilla luvuilla lakkauttamassa. 70-luvulla Mustanaamiota julkaisevia lehtiä oli yli 1000.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2367 : 17.02.2016 klo 17:15:48 »
Tämmönen 80v. -kuva Phantom phanien phacebook -sivulla. Taustalla eri vuosien sunnuntaisarjoja.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2368 : 20.02.2016 klo 12:44:54 »
Jos muuten joku ihmettelee Mustanaamion erästä lempinimeä ”Itäisen pimeyden vartija”: ”Itäinen pimeys” on pahan Dakk-kaupungin vanha nimi.

Amerikassa Kings Watch -minisarja ja eri lehdistä koostunut King-crossover näemmä saavat jatkoa neliosaisessa Kings Quest -minisarjassa. Kvaakin Twitterissäkin oli tästä.

Sarjan hahmot ovat Mustanaamio (itse asiassa kaksi Mustanaamiota), Taika-Jim, Flash Gordon, Viidakko-Jim ja Prinssi Rohkea. He seikkailevat avaruudessa. Erikoista, mutta en lähde näkemättä lyttäämään. Kings Watch oli minusta pirteä ja hyvä, vaikka en pitänyt siinä ihan kaikesta.

Kari Leppänen ei pidä Fantomen-lehden nykysuuntauksesta. Olen sarjoista muutoin lähes samaa mieltä, mutta en Kings Watchin suhteen.

X-men

• Jäsen
« Vastaus #2369 : 22.02.2016 klo 19:51:33 »
Sanoiko Leppänen aikoinaan mitään Marvelin Mustiksesta?