Kirjoittaja Aihe: Mustanaamio  (Luettu 741962 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Mustanaamio
« Vastaus #210 : 14.11.2006 klo 09:50:36 »
Lindahl on ok. Minusta Kari Leppänen taas on yliarvostetuimpia piirtäjiä. Keskinkertainen taiteilija, joka valitettavan usein vielä hutaisee työnsä. Yksityiskohdat ovat vähissä, ihmisten asennot ja ilmeet ovat hyvin kaavamaisia ja naisten kasvoja hän ei osaa piirtää lainkaan. En ostaisi häntä kovissa kansissa.

En ymmärrä mitä erikoista suomalaiset ja ruotsalaiset Mustiksen lukijat näkevät hänessä. Hänestä ei perusteta niin paljon muualla. Felmang pesee hänet 6-0. Mainittu Mustiksen kakkossarja Tuhon tietokone noin vuodelta 1996 on kamalan nopeasti sutaistu. Uudet Mustis-seikkailut näyttävät ihan vasemmalla kädellä piirretyiltä (heh, en tiedä onko hän vasuri). 80-luvun alussa Leppänen jaksoi vielä panostaa kuvakerrontaan ja tussaukseen ja ne ovat välttäviä. Tussaus pääsikin paremmin oikeuksiin mv-lehdissä.

Mielestäni Leppänen on tarinankertojana paljon parempi. Hän tietää miten seikkailuhenki luodaan.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #211 : 14.11.2006 klo 09:55:49 »
Uudet Mustis-seikkailut näyttävät ihan vasemmalla kädellä piirretyiltä (heh, en tiedä onko hän vasuri). 80-luvun alussa Leppänen jaksoi vielä panostaa kuvakerrontaan ja tussaukseen ja ne ovat välttäviä. Tussaus pääsikin paremmin oikeuksiin mv-lehdissä.
Olen jossain määrin samaa mieltä. Omasta mielestä alamäki alkoi värimustiksen alkaessa. Aluksi Leppäsen jutut olivat entistäkin hienompia, kun väritys oli vanhaa akryyliä (esim. alkuaikojen värillisessä Achilles Wiggenissä). Nykyisin tuntuu, että Leppänen jättää liikaa tilaa väritykselle, josta tulee sitten vähän semmoinen ontto olo.
Mutta Felmang on tosiaan huippu. Mullakin tällä hetkellä oma Mustanaamio-kokoelma koostuu lähes yksinomaan Felmangin kuvittamista Mustiksista (mukana on pari vanhaa Leppästäkin ja tietenkin se, missä on mun tekemiä strippejä :D ).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #212 : 17.11.2006 klo 09:17:02 »
Ehdottomasti parhaimat Mustanaamio seikkaulut olivat niitä joissa Mustanaamiolla oli se luoti siellä niskassa.Hän luuli silloin,että hänen perheensä oli tapettu.

Että ne oli vakavia ja hyviä Mustanaamioita,luin ihan järkyttyneenä niiden jatkuvasti kiristyvää tunnelmaa.Vau! :o

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #213 : 17.11.2006 klo 14:28:57 »
Näköjään olen aika wanha kun en ole edes huomannut että Kari Leppäsen sarjakuvia on väritettykään.
Niin siis et ole viiteentoista vuoteen lukenut Mustanaamiota tai Porttia, vai?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

sarja

• Jäsen
« Vastaus #214 : 13.12.2006 klo 18:04:33 »
Uusimmassa Mustanaamiossa no:26.2006 julkaistaan  ensimmäinen Mustanaamioseikkailu Singh-Merirosvot vuodelta 1936. Tuosta ajasta sarja on muuttunut melkoisesti lukuisien piirtäjien ja kirjoittajien toimesta.
Mielenkiintoista lukea juuri vahnaa Mustanaamiota.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #215 : 13.12.2006 klo 19:23:52 »
Mustavalkoista pulp-seikkailua on peräti 75-sivua, leikkaamattomana koko stripin leveydellä! Seikkailua edeltää mukava sivun mittainen asia-artikkeli vuoden 1936 maailmasta....

Bonuksena on Johnny Hazardin sunnuntaiseikkailuja väreissä (kuten kuuluukin).

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #216 : 13.12.2006 klo 21:18:26 »

Minä tykkään näistä ekoista Mustiksista kovasti. Hiukan kömpelössä vanhahtavassa piirrostyylissä on semmoista aitoa aikakauden fiilistä, että se tekee tuommoiset mielikuvitukselliset naamiosankariseikkailut jotenkin paljon uskottavammiksi, kuin myöhemmät, hiotummat piirrostyylit. (Ks. uusin Sarjainfo, jossa kirjoitan Sy Barrysta ja Mustanaamiosta)
Jossain mielessä Mustanaamio on myös hyvin "kypsä" hahmo alusta alkaen: heti on selvillä, että Mustis ei esim. surmaa ketään vihollisiaan, korkeintaan ampuu vain aseen käsistä. Ja mukavaa asennetta on mielestäni siinä, että vangittunakin Mustis vain itsevarmana heittelee pilkkaavia one-linereita vastustajiaan kohti.

Tykkään tästä Mooren alkuvuosien voimakkaasti varjostetusta tyylistä. Vain muutamaa vuotta myöhemmin, jo 30-luvun lopulla, tapahtuu sarjalle jotain, ja piirroksista tulee hyvin amatöörimäisiä, kuvat ovat suorastaan rumia. Ray Mooren nimi on sarjan piirtäjänä yli toisen maailmansodan - mutta itse esittäisin omana veikkauksenani, että Wilson McCoy otti päävastuun piirtämisestä jo paljon aikaisemmin. Tämä tarkoittaisi, että Ray Moore ei itse asiassa olisi piirtänyt tosiasiallisesti sarjaa kuin pari ensimmäistä vuotta. Mutta mielestäni tuo muutos tyylissä on niin iso, että minusta ainakin se näyttää paljon enemmän aloittelevalta Wilson McCoylta (joka ei koskaan, anteeksi vain nostalgikoille, ollut mikään kummoinen piirtäjä) kuin Ray Moorelta, jolla olisi pitänyt jotenkin pahasti naksahtaa päässä tämän selittämiseksi.

Pacific Comics Club on julkaissut tuon ekan Mustanaamio-tarinan (tai oikeastaan kaksi ekaa tarinaa, jotka eivät juuri katkea välissä) 90-luvun alussa mukavan isossa koossa kahtena albumina (Feature book no. 20 ja 22). Kolmas tarina on julkaistu pienemmässä koossa ja sitten siitä eteenpäin Ray Mooren sarjoja löytyy kahdeksana vaakasuuntaisena vihkosena. Nämä etenevät vuoteen 1942 asti, joskin muutama tarina puuttuu välistä. Ehkä niistä ei ole säilynyt julkaisukelpoisia kopioita ollenkaan?
Mutta, kuten sanoin, noista vihkosista vain pari ensimmäistä on tehty tällä samalla tyylillä kuin tämä mainio ensimmäinen tarina.

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #217 : 14.12.2006 klo 11:21:47 »
Minä tykkään näistä ekoista Mustiksista kovasti. Hiukan kömpelössä vanhahtavassa piirrostyylissä on semmoista aitoa aikakauden fiilistä, että se tekee tuommoiset mielikuvitukselliset naamiosankariseikkailut jotenkin paljon uskottavammiksi, kuin myöhemmät, hiotummat piirrostyylit. (Ks. uusin Sarjainfo, jossa kirjoitan Sy Barrysta ja Mustanaamiosta)
Sama täällä. Olen ollut Mustis-fani koko ikäni. Suosikkini ovat kuitenkin Lee falk-Sy Barry -tarinat. Olin muutaman vuoden lukematta Mustista ja kun tänä syksynä aloin lukemaan uusia numeroita, oli yllätys että ne tehdäänkin väreissä! Uusimmissa Mustiksissa oli kiva yllätys lukea
kolkyt-nelkyt -lukujen ekoja Mustistarinoita; kuinka Mustis tutustuu Dianaan jne. Toki piirrosjäki on kömpelöä, hahmojen kasvonpiirteet ovat välillä vähän vinksallaan ja aika puolihuolimattomasti piirretyt, mutta luulen sen johtuvan myös siitä, että tarinat oli tosiaan tehty päivittäisstripeiksi ja tehtiin ehkä kiireellä. Mustis-tarinoissa asia ei kuitenkaan häiritse, päinvastoin, kömpelö viiva toimii jotenkin hyvin.
Uusimmissa Singh-merirosvotarinoissa minua jää vaivaamaan se, että tarina jää aina kesken olematta varsinainen jatkosarja. Tarkoitan juuri näitä tarinoita, joissa Mustiksen perhe (Diana ja lapset) on tapettu ja Mustis kostaa asiaa.  Mulla on tosin jäänyt muutama numero väliin, mutta korjaan asian hetimiten hankkimalla väliin jääneet numerot TÄNÄÄN. Mustis on piirretty uusimpiin tarinohin "supersankarityylillä", joka ei mielestäni toimi kovin hyvin...

Sarjainfosta luen kyllä mielenkiinnolla Jykän Mustis-jutun.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #218 : 14.12.2006 klo 11:23:26 »
J. Vallve oli kakaran yksi suosikkipirrtäjistäni.

Hienoa valoa ja varjoa!
« Viimeksi muokattu: 14.12.2006 klo 13:01:31 kirjoittanut Tertsi »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #219 : 14.12.2006 klo 11:30:56 »
Billy Zanen tähdittämä The Phantom -elokuva on aivan liian aliarvostettu, vaikka vähän liiaksi lipsuukin halpaan indianajoneseiluun. Vielä parempi se tietenkin olisi, jos purppuratrikoissa loikkisi Bruce Campbell, kuten oli vähällä käydä...

Äläkä Jyrki enää yhtään aliarvostele mestarillista Wilson McCoyta, tai P. A. Manninen lähettää Tonkka Gorillan uniisi!
Keskity kirjoittamaan seuraavaa juttuasi, kiire oli jo eilen! Chop chop!
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #220 : 14.12.2006 klo 11:38:58 »
Millonkas voimme odotella uuden sarjainfon saapuvan lehtipisteisiin?

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #221 : 14.12.2006 klo 11:43:18 »
Millonkas voimme odotella uuden sarjainfon saapuvan lehtipisteisiin?

Kunhan avustajat saavat juttunsa valmiiksi... no joo, ei kuulu tähän säikeeseen sinänsä, mutta perinteitä vaalien tammikuussa 2007 tulee 4/06. Luvassa jälleen järisyttäviä uutisia mm. Sarjakuvaseuran "salatusta" menneisyydestä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #222 : 14.12.2006 klo 12:30:09 »
Minäpä ostin jokin aika sitten molemmat suomennetut Johan Vilde -albumit (Villi Jonne). Kirjoittanut Janne Lundström. Jaime Vallvé on nuo kait itse värittänyt vesiväreillä. Upeaa jälkeä.
Jep! Tuohan on se ruotsalainen laivapoika tai vastaava. Olen joskus lukenut nuo albut.
Jos Vallven Mustanaamiota  tulis mustavalkoalbumina, ostaisin.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2006 klo 13:00:23 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #223 : 14.12.2006 klo 12:47:13 »
On totuuden nimessä sanottava että Vallvé ei Mustanaamiota piirtänyt aina ihan huipusti. Taso vaihteli.

Mä luin noita Vallven Mustanaamioita silloin 70-luvulla. Kuinkahan kauan se oikein piirsikään Vaeltavaa aavetta? Mieleeni on jäänyt semmoinen historiallinen Venetsia-seikkailu.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2006 klo 12:59:38 kirjoittanut Tertsi »

wilpå

• Jäsen
« Vastaus #224 : 14.12.2006 klo 20:02:26 »
Tarkoitan juuri näitä tarinoita, joissa Mustiksen perhe (Diana ja lapset) on tapettu ja Mustis kostaa asiaa. 

Mitä vittiä!! Onko Diana kuollut? Ja Heloise? Ja Kit? Ei perkele, en uso.