Kirjoittaja Aihe: Ohukainen ja Paksukainen  (Luettu 374 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
Ohukainen ja Paksukainen
« : 21.12.2022 klo 13:17:29 »
Vessalukemistonani oli Akujen ohessa wanha Ohukainen ja Paksukainen sarjakuvalehti v. 1971. Aluksi epäilytti että jaksaakohan moista edes lukea mutta sehän oli yllättävän hupaisa. Ilmeisesti suomalaiset lehdet on suomennettu Thorpe & Porterin (brittikustantamo) sarjakuvalehdistä? Oli hiukan hankala internetinkään viidakosta löytää kunnolla tietoa kys. sarjakuvasta. Kukakohan/ketkäköhän piirsivät tuota sarjaa? Onko tietoa? Mulla muuta. Voisin tänne kaikenlaista skrivata ja tsekata pitkästä aikaa Kvaakia muutenkin nyt FB-tauollani kun olen mutta pahus kun olen töissä... XD

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Ohukainen ja Paksukainen
« Vastaus #1 : 21.12.2022 klo 13:54:43 »
Oivoe... minä keräsin tästä(kin) jotain jonnekin, mutta minne... Palaan asiaan, ehkä. Kaikkein vanhimmat (1960-luku) olivat amerikkalaisia (Western-Dell akselilta) mutta uudemmat tuotettiin espanjalaisissa studioissa, taustalla oli se Bozo-klovni, vai mikä Larry Harmon se oli, joka oli ostanut oikeudet hahmoihin.

Timo

tahkonpolku

• Jäsen
« Vastaus #2 : 22.12.2022 klo 23:17:37 »
Ohukainen & Paksukainen -lehtiä tuli muutamia ostettua, mutta jostain syystä minua houkuttelivat tenavana vielä enemmän O & P:n Suuret naurukirjat, jotka olivat taskukirjan kokoisia "paksukaisia". Niitä julkaistiin 70-luvun alussa ainakin neljä ja minulla taisi olla niistä kolme. Piirrosjälki vaihteli kovasti muistaakseni jopa saman lehden ja kirjan sisällä. Oli ihan tyylikästä ja sitten hutiloidummin piirrettyä sarjakuvaa, ja myös tarinoiden taso vaihteli sen mukana.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3 : 23.12.2022 klo 01:11:46 »
Ja nämä sarjakuvathan liittyivät siis Larry Harmonin halvalla tekemiin tv-animaatioihin. Wikipediassa vähäsen tietoa myös sarjakuvista. Tuolla puhutaan vain tosta Thorpe & Porterin tuottamasta sarjakuvasta, mutta joku tieto jossain mulla oli että Dell teki noita myös ihan USA:ssa.
Larry Harmon alias Lawrence Weiss alias Bozo the Clown oli vissiin Krusty the Clownin esikuvana Matt Groeningin suunnitellessa Simpsoneita.

Edit: Kuvassa Dellin (Western) julkaisema "Larry Harmon's Laurel and Hardy".

Timo
« Viimeksi muokattu: 23.12.2022 klo 01:15:18 kirjoittanut Timo Ronkainen »