Miksi ihmeessä VHS? On olemassa parempikin formaatti. 4K Ultra HD, Dolby Vision & Dolby Atmos. Ylivoimaista laatua.
Koska olen analogiamies. Olen elänyt aikaa kun ei edes tiedetty, että semmoinen kun VHS-soitin on ja sillä voi katso elokuvia. Kun olin ihan kakara, niin ainoa laite, jolla pystyi katsomaan kotona leffoja oli kaitafilmiprojektori ja sen 8 mm filmi. Sitten tuli VHS-laitteet...ekat videovuokraamot...sai ostaa elokuvan ihan itselle VHS-nauhana. Aloin kerämään leffoja kirjahyllyyni. Myöhemmin tuli Laserdisc-leffat (ei kylläkään Suomessa...paremminkin Jenkeissä ja Japanissa), jotka on mielestäni formaatina paras mahdollinen.
Vaikka VHS on resulaatiolta kovin huono ja se nauha kuluu joka kerta kun sitä katsot, niin silti se on hyvin nostalginen fiilis katsoa elokuva VHS:ltä. Ja jos joku tänä päivänä tekee elokuvan VHS:lle, niin onhan se nyt ihan eri juttu...omistaa semmoinen kuin joku DVD, Bluray tai 4K-leffa...joka on ihan arkipäiväistä.
Kyllähän musiikki-ihmisetkin ostaa vielä LP-levyjä...miksi me 70-luvun lapset ei saisi nauttia VHS:stä tai Betamax-videoista, jos tyhmyyksissään oli valinnut sen aikanaan soittimeksi.
Vanhat formaatit on mahtavia esim CED, joka on kuin LP-levy ja sitä katsellaan kun neula lukee kuvalevyä (täysin analoginen)...ei siis laser niin kuin laserdiscillä.
Myös nykyaikaisissa formaateissa on myös eräs kuollut formaatti...meinaa HD-DVD, joka hävisi formaattisodan Bluraylle aikanaan. Sitäkin ihailen.
Kannattaa tutustua noihin eri formaatteihin, varsinkin analogisiin. Ne on jotenkin lämminhenkisimpiä kuin nykyajan bluerayt ja 4K-leffat. Toivoisin itse, että laserdiscit tulisi takaisin...ainakin ne isot LP-kokoiset kannet. Disneyhän yritti niitä tuoda esim Big Sleeve-formaatilla. Eli oli iso kansi (kuin LP:llä), mutta sisällä Bluray-levyt. Minulla on yksi tommoinen ja siellä on myös 4 kpl pahvisia isoja keräilykuvia...ovat mahtavia. Suomeen niitä ei tullut...omani ostin UK:sta. Niiden valmistus lopetettin jo aikoja sitten.
Aina se paras resulaatio, kiltävä kotelo, pienuus, mahtavat digitaaliset äänet ei ole se juttu...pientä rosoa, isot ja painavat kotelot, paljon oheismateriaalia, formaatin vanhuus...se on se juttu.
Kai tiesit että laserdiscille lanseerattin aikanaan Muse-soittimet...se oli analoginen HD-formaatti, jonka tarkkuus oli siis 1035i eli hyvin lähellä 1080i-standaria ja tämä tapahtui Japanissa vuonna 1993. Bluray ja sen 1080p tarkkus tuli vasta kesäkuussa 2006, joten laserdisc oli tiennäyttäjä nykyaikaiselle leffa-formaatille. Ja ne äänet oli ihan huippua laserdisceissä aikanaan...melkein pystyi aistimaan että olit elokuvasalissa. Leffoja ei oltu sensuroitu, vaan jotkut näytettiin vieläkin alkuperäisempinä kuin mitä ne tuli itse leffateattereihin. Siksi pidän laserdiscestä ja nostalgisista VHS:stä. Tässä vastaus kysymykseesi.