Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Jysäyksestä  (Luettu 166309 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
Re: Keskustelua Jysäyksestä
« Vastaus #645 : 06.09.2005 klo 13:44:59 »
Jos avant garde tarkoittaa tuota niin "suunnannäyttäjiä" ja "uudistajia" on aikojen saatossa ollut (tietysti) mm. Dark Knight Returns sekä Maus? noinniinku tuli vaan mieleen olenko ollenkaan jäljillä...

Mimmoinenkas se Persepolis oikeastaan on? Kun en sitä ole VOINUT lainat kirjastosta kun se "taide" on niin kovin kovin luotaantyöntävää.

Otataanpa joku Saccon Palestiina sen sijaan. Kyseesähän on MYÖS hieman erikoista piirrostekniikkaa käyttävästä (kun ottaa huomioon että kyse on "dokumentista") asiasarjakuvasta jonka mahdolliset kuvitukselliset puuteet loistavasti kerrotut tapahtumakuvaukset ja tarinaniskentä enemmän kuin korvaavat.

Minneköhän minä taas olen menossa tämän juttuni kanssa...?

Koska en tiedä niin lopetantähän.

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #646 : 06.09.2005 klo 14:13:35 »
Jos avant garde tarkoittaa tuota niin "suunnannäyttäjiä" ja "uudistajia" on aikojen saatossa ollut (tietysti) mm. Dark Knight Returns sekä Maus?

Ei avantgarde minusta tarkoita uudistamista, on se kuitenkin aika eri asia. Siksi eivät nuo mainitsemasi olisi minusta avantgardea (vaan loistavia sarjiksia). Minusta AG:ssa pitää luoda jotain ihan uutta mihinkään vanhaan tukeutumatta, ja sellaistahan ei ole tehty tai voitu tehdä enää pitkiin aikoihin. Tai sitten on. Mainittakoon nyt vielä että olen noin keskimäärin mainstreamin ystävä, vaikka on hyvä antaa tilaa myös artsummille kokemuksille aina satunnaisesti.

Mimmoinenkas se Persepolis oikeastaan on? Kun en sitä ole VOINUT lainat kirjastosta kun se "taide" on niin kovin kovin luotaantyöntävää.

Parempi kuin Sacco minusta. Tosin johtuu osittain siitä että Iran kiinnostaa Palestiinaa enemmän, mutta myös kerronta on minusta jotenkin jouhevampaa (siitä ei-suomennetusta Saccon Jugoslavia-tarinasta tykkäsin enemmän). Taide on minusta kummassakin aika keskinkertaista.

Yritin pari minuuttia keksiä jotain liittymäkohtaa tai muuta sanottavaa Jysäykseen, mutta ei onnistunut. Ensi kerralla sitten.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #647 : 06.09.2005 klo 15:37:22 »
Ahaaa...selvensiköhän tuo yhtään vai meninköhän ag:sta ja sen määrittelystä lopullisesti sekaisin...

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #648 : 06.09.2005 klo 21:06:22 »
Avantgardismi. Kokeileva, yleisesti joillekin uusille realismia hylkiville ilmaisumuodoille tietä raivaava taidevirtaus, kertoo Facta 2001 -tietosanakirja. Uudentyylisyyttä ja kokeellisuutta korostetaan.

Esimerkkeinä avantgardisteista mainitaan mm. Bunuel (elokuva), Legér (kuvataide), Beckett ja Ionesco (kirjallisuus).

Minä tykkäsin Persepoliksesta. Kesti kauan aikaa, ennen kuin sain tartuttua kirjastosta lainaamaani kappaleeseen, mutta kyllä kannatti. Se oli tyyppiesimerkki sarjakuvasta, jossa tarina kantaa kertomusta niin sulavasti, ettei vähän naivistinen kuvitus häirinnyt lainkaan(riippuu varmaan lukijasta, pidän itse tekstiä kuvaa tärkeämpänä elementtinä).

Satrapi kertoi realistisen oloisesti elämästä Iranissa, ja antoi ainakin hieman toisenlaista näkökulmaa islamilaiseen maahan ja sen historiaan. Vähän yksipuolisen kuvanhan Iranista on saanut uutislähetysten perusteella. Mielestäni Persepolista voisi ihan kivuttomasti käyttää yläasteella kansainvälisyyskasvatuksen tai muun sellaisen materiaalina.

(Olisiko tässä muuten uuden viestiketjun paikka?)

Saccon Palestiina pitäisi joskus lukea.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #649 : 07.09.2005 klo 11:09:28 »
Ahaaaaaaaaaaa...KOKEELLINEN ja REALISMITON ("realismiton"? Kielipoliisi apuun!)...sehän on jo aivan selevää kauraa sitten.

Kaipa se Pertsapolis pitäisi kuitenkin uskaltautua lukaisemaan. Minun periaatteeni on että SARJAKUVISSA sekä tarina että kuvitus ovat yhtä tärkeitä ja niiden pitää tukea toisiaan eikiä olla pahassa ristiriidassa keskenään niin syntyy erinomainen sarjakuva. Kirjahan on sitten ihan eri juttu...osa tehdyistä sarjakuvista voisi olla yhtä hyvin ihan tavallisia kirjojakin esim. juuri Palestiina ja ilmeisesti myös tuo Päärsepooliis...

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #650 : 07.09.2005 klo 15:08:26 »
Luin uuden Jysäyksen tuossa pari päivää sitten. Lisääntynyt sivumäärä oli mukava homma, yleisilme on yhä miellyttävä ja mukavan pirteä. Se on hienoa, että lehdessä on aina uusia tuttavuuksia, odotan seuraavaltakin lehdeltä näitä "kertatuttavuuksia".

Yksikään sarjakuva ei ollut sellainen jota en olisi jaksanut lukea, mutta lehden sarjoista ostaisin alpparina ainoastaan Ison Vampyyrin. (Suomenkielinen Pikku Vampyyri löytyy jo hyllystä, muitakin olen selaillut mutta kun ei osaa ranskaa...)

Sillage ei juonen puolesta (vielä)  oikein napannut, liekö syy juuri siinä, että kyse on jostain muusta kuin siitä alkuperäisestä sarjakuvasta? Sillageen en ole tätä ennen törmännyt, ja en oikein saanut otetta jutusta. Koko ajan oli sellainen olo, että hahmoista pitäisi tietää enemmän. Heti vilkaistuani ensimmäistä sivua alkoi piirrosjälki vaikuttaa kummasti tutulta, mietin että onko piirtäjä sama heppu joka oli mukana Lilo & Stitch:ssä.

Lentopartio oli ihan silmäkarkkia, ehkä liiankin karkkista että sitä jaksaisi isompina annoksina.

Joka tapauksessa erittäin tilattavan arvoinen lehti. :) Jatkosarja voisi olla mukava, ja sen ohella sitten vähän vaihtuvampaa matskua.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #651 : 10.09.2005 klo 01:26:53 »
Ranskankieleni rajoittuu ilmaukseen merde mutta avant garde on kai sotatermi, se tarkoittaa porukkaa joka hyökkää uhkarohkeasti  kärjessä. Jos vaaditaan maltillista avantgardea niin se kuulostaa  yhtä uskottavalta kuin urbaanit kepulaiset
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

JV

• Jäsen
« Vastaus #652 : 10.09.2005 klo 13:48:02 »
Niin, minä olen tuota avantgarde -juttua miettinyt niin että se etujoukon rooli ei enää olisi mikään äärimmäinen kikkailu vaan taiteilijoiden etujoukkoa ovat tyypit, jotka pystyvät tavoitamaan eettistä juurta juttuihinsa, jotain rakentavaa. Minä ihan oikeasti uskon siihen, että taiteilija ( siinä missä kyllä kaikki muutkin) voivat toimia edelläkävijöinä, siinä missä Baudelairet aikanaan kuvasivat jo ennakkoon yhteiskunnan  moraalista rappiota, voi taiteilijat nykypäivänä pyrkiä johonkin "parantavaan", mikäli se enää on mahdollista, mutta kyynisyyteen ei pidä lannistua.

Minä peräänkuulutan taiteelta ja "viihteeltäkin" substanssia, mitä ei ihan hirveästi Jysäksestä ole vielä löytynyt...

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #653 : 10.09.2005 klo 18:52:32 »
<snip>Cazaa mulla on paksu ruotsalainen albumi, ja kaikki suomeksi ikinä tulleet ovat siinä. <snip>

Onko albumi Mardrömmarnas stad? Sama opus on minunkin hyllyssäni ollut jo ties kuinka kauan.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #654 : 10.09.2005 klo 19:33:02 »
Samahan se on minullakin, ruotsalainen kaveri sanoi että se on peräti harvinainen sielläpäin. Paskasti tehty albumi, minulla sivut irtoaa vaikka kohtelen sarjakuviani hellästi. Cazan scifijutut on minusta kauniisti piirrettyä hippipaskaa mutta Painajaisten kaupunki on hyvä
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

tertsi

• Vieras
« Vastaus #655 : 10.09.2005 klo 21:00:20 »
Ranskankielellä on saatavana suht uusi kokoelma-albumi "Scènes de la vie de banlieue (Integrale)" -albumi. Siinä on kaikki Cazan lähiövisiot. Eli siis "Marddrömmarnas stadissa" ei ole kaikkia tarinoita.

En ole vielä saanut albbaria luettua. On tuo ranska sen verran hankala kieli.

Surfin Joen kanssa aika samoilla linjoilla olen mielipiteessäni Jysäyksestä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #656 : 11.09.2005 klo 12:55:09 »
Yritän parantaa tapani.

Vieraalija

• Vieras
« Vastaus #657 : 11.09.2005 klo 22:53:27 »
Irtonumerona tuli ostettua tämäki. Enkä oikeen tiä tilaasko, tairan orottaa ens numerohon, joka tuleepi lähiaikoona.
    Isos vamppyyris oli mielestäni paljo hyviä kohtia, kuten "Oletteko hullu" ja kohtelias teitittelevä vamppyyri kopeloimassa naisen rintoja.
    Mielestäni Romanssi oli aika huonosti piirretty (toki moni muuki) Anatomias oli vikaa ja iho kiilsi näyttäen, joltaki ihme stuffilta.
    Roihuvuoren lohikäärmehet eivät oo yhtää lohikäärmemäisiä, turha ja älytön.
Praedorin henkilöistä lukisin miluusti lisää.

No eihän täs ollu päätä eikä häntää, lehteähän mun piti kommentoira. Ihan hyvä kokonaisuus verrattuna aijjempiin.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #658 : 11.09.2005 klo 23:49:19 »
Joose Tammelin lukee Kvaakkia ja Jysähystä!  ;)
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #659 : 12.09.2005 klo 17:41:50 »
Joose Tammelin?

Tuosta iipeestä on kirjoittanut kolme rekisteröityä nimimerkkiä ja kaksi vierasta.

Taitaa olla Joose Tammelin Rehupiiklesin sanoittaja. Kielestä huolimatta tuskin tuo kirjoittaja kuitenkaan.

Mikäs tämä into on ilmoitella kuka kirjoittaa mistäkin koneesta? Onko tuo sitten jotenkin paha ip?