Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Jysäyksestä  (Luettu 166316 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
Re: Keskustelua Jysäyksestä
« Vastaus #630 : 27.08.2005 klo 02:45:03 »
Et kritisoinut, heitit puolihuolimattoman vittuilun jonka osoite oli vähän vaan sinnepäin.

Vanhaan hyvään tapaan valitukset ensin:Luulin että se sarjakuva joka on kannessa olisi jollain lailla hyvä. Ei ollut kovinkaan, miten tuo voi olla manner-Euroopassa niin iso?  Vaikka se kauniisti tehty lintusarjakuva oli aika daiju oli se silti fiksumpi kuin tämä Naispuolinen Obelix avaruudessa.

Olisin maksanut ilomielin  ne 4e pelkästään niistä kahdesta sivusta Blacksadia

"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Vastaus #631 : 27.08.2005 klo 12:41:52 »
Et kritisoinut, heitit puolihuolimattoman vittuilun jonka osoite oli vähän vaan sinnepäin.

Katso ensimmäinen viestini. En vittuillut vaan kritisoin asiallisesti lehteä.
Ellet sitten tarkoita loppukommenttia lehden tilauksesta, joka oli tarkoitettu viattomasti vain loppukommentiksi, ja olen pahoillani, jos joku sai siitä vittuilun kuvan. Hyvää menestystä silti lehdelle toivon vaikka se ei itselleni kolahdakkaan.
Itse ainoa vittuilu minkä täältä löydän tuli Kataistolta liittyen älykkyyteeni. Mutta ei se mitään olen tottunut siihen, kun työskentelee ongelmallisten varhaisteinien kanssa.

Mutta en häiritse tätä keskustelua enempää, että se palaa taas hyville linjoille.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2005 klo 12:54:52 kirjoittanut kespa »

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #632 : 28.08.2005 klo 23:44:16 »
Ok. Henkilökohtaisesti kannatan vittuilua aina ja kaikissa tilanteissa. Ruotsalaiset pyrkivät aina yhteisymmärrykseen ja se tekee siitä maasta tylsän verrattuna Suomeen ja Balttian maihin.  Riitaa kannattaa haastaa silloinkin kun on samaa mieltä, aika kuluu rattoisammin
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

JV

• Jäsen
« Vastaus #633 : 28.08.2005 klo 23:50:33 »
Joups, hankin lehden kun siitä niin kiivaasti on täällä intoiltu, vaikka se pikaisella selailulla olikin vaikuttanut hmm.. sellaiselta sarjakuvalta, joka ei minua niin kiinnosta. Ja eipä se tarinoiden lukeminen miksikään mielipidettäni muuttanut, muutama ihan kelvollinen pätkä, mutta silti suurimmasta osasta juttuja jää jotenkin vähän tekemällä tehdyn fiilis, mitään suuria ideoita ei suurimmassa osassa sarjoja ole - Pikku vampyyri kyllä sai marginaalisen kiinnostuksen heräämään Sfaria kohtaan. Jälkimmäinen Risa ja roiskis nyt oli ihan viihdyttävää sen neljä sivua, vaikka kliseetyyppeihin ja ankeaan huumoriin rakentuukin. Sillage oli huonointa scifiä mitä mistään tuutista kuunaan olen todistanut, ahdistavan tietokonegrafiikan keinoin kuvitettu lentopartio taasen kuin huonosti onnistunut supersankaristartti, Roihuvuorta tyhjänpäiväisempää tai kankeampaa on vaikea löytää mistään Pirkka-lehdistäkään.

henriette oli aika hyvä lyhykäisyydessään, siinä on selvästi osaava ja mediansa hallitseva tekijä - tuon tyypin sarjakuvia pitänee kirjastosta etsiskellä.

Mutta uskoisin että lehti löytää linjansa ja hieno hommahan se on että se on tyytyväisiä lukijoita löytänyt, ja tietysti on hienoa että hinta on onnistuttu pitää noin alhaalla, vaikka jotenki ounastelen että se jo kolmen numeron päästä on kaksinkertaistunut, mutta toivomma ett' ei.

Ja se joka avantgardea on jysäyksestä löytävinään, voisi hieman perehtyä taiteen historiaan ja sanakirjaansa. Populistista sarjakuvaahan tuo on, joka ei sarjakuvan muotokieleen tuo mitään uutta.

Ei ihan minun kauraani, mutta pitää pysyä ajan tasalla ja seurata mitä tuleman pitää.

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #634 : 29.08.2005 klo 09:04:26 »
Lehden ostin jo vähän aikaa sittten, mutta nyt vasta jaksan kommentoida. (jos mun kommenteilla mitään tekee.)
Lehden tilaus on nyt ajankohtainen myös minulle, siis heti kun palkka tulee.
Suurimman vaikutuksen tekivät ehdottomasti Iso Vamppyyri ja Blacksad.
Valitettavasti en ole millään lämmennyt väritetylle Preadorille. Hiltuselle sopii paremmin MV mun mielestä...
Roihuvuori oli jopa mulle laimea tapaus.Petteri ja Patteri roskiin kiitos! Sillage ja varsinkin Lentopartio suuri pettymys.
Risa ja Roiskis  iloinen yllätys. Nyt tajuan vasta jotenkin, miksi veli on kyllästymiseen asti kehunut Trondheimia. Loput sarjakuvat olivat" ihan kiva" tavaraa.

Minulle Jysäyksen linja (sillisalaatti) sopii, koska olen aika kaikki ruokainen. Vaikka sarjakuva olisi huono, niin uuteet sarjakuvaan tutustuminen on yleensä elämys.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #635 : 29.08.2005 klo 10:02:37 »
<snip>
Ja se joka avantgardea on jysäyksestä löytävinään, voisi hieman perehtyä taiteen historiaan ja sanakirjaansa. Populistista sarjakuvaahan tuo on, joka ei sarjakuvan muotokieleen tuo mitään uutta.<snip>

Mutta kuinka sattuikaan. Aloitin tässä taannoin keskusteluhaaran Taide ja arkkitehtuuri sarjakuvissa.

Edustaako Jysäys mielestäsi todellakin taantumuksellista sarjakuvaa? Kyllä minun mielestäni Jysäys kulkee etujoukoissa, mitä hyvän sarjakuvan julkaisuun Suomessa tulee.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #636 : 29.08.2005 klo 10:38:59 »
Minusta Blacksad oli lehden paras sarjakuva mutta aika konservatiivista tyyliähän se edustaa. Iso vampyyri oli miellyttävä yllätys, se oli hauska ja kaikista omaperäisin

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #637 : 29.08.2005 klo 15:46:14 »
Edustaako Jysäys mielestäsi todellakin taantumuksellista sarjakuvaa? Kyllä minun mielestäni Jysäys kulkee etujoukoissa, mitä hyvän sarjakuvan julkaisuun Suomessa tulee.

Jysäys ei ole avantgardea. Jysäys ei ole taantumuksellista (ainakaan täysin).
Jysäys on (pääsosin) hyvää valtavirtasarjakuvaa. Juuri sellaisesta Suomessa on ollut puutetta. Olen porttiteorian kannattaja: mainstreamia tarvitaan, jotta edes joku joskus kiinnostuisi myös "vaikeammista" sarjakuvista ja alkaisi myös niitä lukea/tehdä. Eiköhän se sieltä Akkari/Asterix-akselilta lähde se ihan ensimmäinen kipinä. Tai nykyään tietty Witch/manga-osastolta.

Avantgardea Jysäys ei ole, ei edes Suomen oloissa. Suomi ei ole sarjakuvan takapajula vaan etujoukkoa. Mutta valtavirta täältä puuttuu, taloudellisista syistä, uskoisin (ja niitä on vatkattu eri ketjuissa jo riittämiin). Kokeellista sarjakuvaa täällä tehdään, koska mainstream ei kannata = sarjakuva ei ole bisnestä vaan pakosti kai sitten amatöörien puhastelua /taidetta, jota tehdään sitten omaehtoisesti eikä rahanansaitsemismielessä. Ja tämä näkyy lopputuloksessa, mistä taas toiset tykkää, toiset ei.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #638 : 29.08.2005 klo 18:29:10 »
<snip> Jysäys ei ole taantumuksellista (ainakaan täysin).<snip>

Ei siis ainakaan täysin taantumuksellista. Tähän tyydyn.  ;)

Suomessa sarjakuvan valtavirtaa ovat Naisen kanssa ja Viivi ja Wagner upeilla myyntiluvuillaan.  Niihin (disclaimer: pidän kyllä molemmista) verrattuna Jysäyksen väitetty "populismi" tuntuu suorastaan avant-gardelta, ja erilaiselta.

Avant-garde ei välttämättä tarkoita taiteellista tai vaikeaselkoista...

JV

• Jäsen
« Vastaus #639 : 29.08.2005 klo 20:53:48 »
Ei siis ainakaan täysin taantumuksellista. Tähän tyydyn.  ;)

Suomessa sarjakuvan valtavirtaa ovat Naisen kanssa ja Viivi ja Wagner upeilla myyntiluvuillaan.  Niihin (disclaimer: pidän kyllä molemmista) verrattuna Jysäyksen väitetty "populismi" tuntuu suorastaan avant-gardelta, ja erilaiselta.

Avant-garde ei välttämättä tarkoita taiteellista tai vaikeaselkoista...

Minähän en Jysäksen sarjoja taantumuksellisiksi väittänyt, enkä väitä - enkä edes populismi-sanaa käyttäessäni tarkoittanut sillä halveerata. Olen paljolti Rojun kanssa samaa mieltä, että totta kai tarvitsee olla "helppoa" sarjakuvaa, jotta kukaan alkujaan kiinnostuu ja oppii lukemaan sarjakuvia, eikä sarjakuvan tietenkään mitään itsearvoisen hankalaa tarvitse ollakaan. Sen myönnän että minulla on aika vahvaakin kiinnostusta "avantgarden" mahdollisuuksista sarjakuvassa, mutta silloin tarkoitan sitä, että kerronnassa on varaa kokeilla ja tutkia erilaisia kerronnan metodeja. Silloin ei edes tarvitse puhua avantgardesta vaan postmodernista, tai jopa modernista - sarjakuvista suurin osa kuitenkin pohjaa hyvin simmpeleihin kerronnan ja rakenteen tasoihin, ja eivät välttämättä edes tarinan tasolla kompensoi muodollista yksinkertaisuuttaan.

Naisen kanssahan on omassa tyylissään popularisoitua postmodernismia, tai jotain, ja sellaisena kuitenkin aika omalaatuista ja lisäksi siinä on ihan hyviä huomioita ihmisten käytöksestä, ja se ei mielestäni siinä mielessä ole populismia eikä ole Viivi ja Wagnerkaan - sekin on saavuttanut suosionsa omalakisena strippisarjakuvana, joka ei ole pyrkinyt tekemään täysin harmitonta ja mautonta kolmen sekunnin viihdettä, vaan se on saavuttanut suosionsa sillä, että se on oikeasti ilahduttanut ihmisiä - mitä joku Pulteri tai mitä ikinä sanomalehdissä onkaan ei tee, minä en ole vuosiin lukenut muita strippejä kuin Wagnerin ja joskus B.Virtasen ( joka onkyllä saman toistoa), en niitäkään kuin ihan satunnaisesti.

En nyt sano, että Jysäyksen sarjat siihen pahimpaan populismin suoneen osusivat, paitsi Sillage ja Roihuvuori ja se pitteri patteri, mutt jotenkin niistä jää uupumaan semmoinen eletyn tuntu ja henkilökohtaisuus, minusta ne on väkerretty keskinkertaisten ideoiden pohjalta, ilman että ideoista olisi edes yditetty tislata sen ydintä.

(Off-topic. avantgarde-termistä:

Avantgarde-sanahan napattiin armeijasanastosta, ja se tarkoittaa etujoukkoa, korkeataiteen piirissä ei voi varsinaisesti enää avantgardesta puhuakaan, koska avantgarde on jo mennyt loogisiin ja äärimmäisiin päätepisteisiinsä, mutta tavallaan aina jotkut taiteilijat ovat tulevan raivaajia, etujoukkoa, ja mielestäni tämä voi tarkoittaa sitä, että esim. pyritään ymmärrettävämpään ilmaisuun ja taideleikistä irtautumista omassa tekemisessä.

Sarjakuvan kaltainen media on kuitenkin ihan erilaisessa kehitysvaiheessa kuin vaikka kuvataide tai moderni musiikki, ja minun ideani on että selvitäkseen aikain kurimuksesta ja typeryyden aikakaudesta sarjakuvan pitäisi seistä suoraselkäisenä, omanarvontuntoisena, eikä hapertua nöyristelevään populismiin ja helpoimman toistoon.
Ja onhan joku Persepoliskin myynyt ilmeisesti aika hyvin Suomessa, että sitä laatuakin osataan arvostaa!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #640 : 30.08.2005 klo 09:58:08 »
Ja onhan joku Persepoliskin myynyt ilmeisesti aika hyvin Suomessa, että sitä laatuakin osataan arvostaa!

Jotakin 3000 - 4000 kappaleen väliltä... mikä kyllä on, totta puhuen, aika hyvä saavutus. Harva kirjakirjakaan yltää moiseen. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
« Vastaus #641 : 30.08.2005 klo 11:21:26 »
Muutot on tehty ja aika palata normaaliin päiväjärjestykseen.

Mattipekka on saanut hyvää jälkeä aikaan Jysäyksellään. Mittarina käyttäisin tätä keskusteluketjua.

Hienoa, että jakelu on yltänyt marketteihin viimeisemmän numeron myötä. Ehkäpä se tarttuu useamman lukijan käteen sitä myötä.

Uusinta lehteä ja sen sarjoja en lähde sen kummemmin arvostelemaan vaan odotan ns. 1st seasonin loppuun ja arvioin sitten kokonaisuuden. Tämä maistiaistyyppinen tarjonta sopii minulle hyvin.

ISO kiitos Mattipekalle ynnä muille
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #642 : 30.08.2005 klo 13:36:34 »

Kyse lienee asioista joihin olet tottunut. Jos mitään näistä lukemattomalle pistää käteen NK- ja V&W-albumit ja Jysäyksen, niin kuvittelisin että Jysäys on tarinoidensa puolesta kaikkein selvin ja muutenkin helpoin valinta. Jos Jysäykseen laittaisi yhden NK-sarjiksen, se olisi Jysäyksen "taiteellisin" osa. Tämä ei siis ole häpeäksi kummallekaan osapuolelle. Eipähän ole vain Suomen suurin sanomalehti adoptoinut Petteriä ja Patteria vaan paremman ja kokeellisemman (osittain) suomalaisen sarjan.

Onkohan avantgardea ollut olemassa ylipäätään 50 vuoteen? Siis muualla kuin Wattersonin piirtämän pojan nokkelissa kommenteissa lumitaideteoksista.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #643 : 05.09.2005 klo 12:19:27 »
Pistetääs omakin lusikka soppaan, kun kerran viime viikolla mökillä lukaisin uuden Jysäyksen. Yleisarviona sanoisin, että tämä on paras tähänastisista. Mukana ei ollut yhtäkään sarjaa, josta en olisi tykännyt. Mutta vaihtelua oli silti. Katsotaanpa.

Roihuvuori ja Petteri & Patteri jatkoivat entisellä hyvällä linjallaan. Tässä yhteydessä kuitenkin olivat vähän heikommilla kuin aikaisemmin. Selvä merkki siis siitä, että rima on nousemassa.
Blacksad oli yksi huippunelikosta. Tätä lukee mielellään lisääkin.
Sillage oli mukava ja leppoisa viihdepläjäys. Ei valtavasti sykäyttänyt, mutta vastaisuudessa lukisin mieluummin tätä kuin vaikka viime numeron Zombeja.
Iso Vampyyri ei kovin suuresti kolahtanut, mutta oli ihan kiva tunnelmapala.
Praedor jatkaa samaa hyvää linjaa kuin aikaisemminkin. Mielestäni värit sopivat oikein hyvin ja jaksojako on onnistunut hyvin.
Risa & Roiskis pääsee sinne huippunelikkoon. Tykkäsin molemmista tarinoista. Jos on pakko heivata Roihuvuori tai Petteri & Patteri, niin tilalle sitten R&R:n yksisivuisia, jos löytyy.
Romanssi oli samalla tasolla Ison Vampyyrin kanssa. No, ehkä hyvä kuvitus teki tästä hitusen paremman. Tarinan sisältö oli kuitenkin aika ohkainen. Mutta ihan hyvä täytetarina.
Lentopartio oli huippunelikon huippua. Parempi kuin edellisen numeron Bioutifoulland. Jos tätä (siis saman tekijän juttuja) vaan löytyy lisää, niin antaa tulla vain kaikki.
Olipa kerran pääsi myös huippunelikkoon. Hyvä kuvitus ja ihan kiva tarina.
Henriette oli sitten oikeastaan ainoa, joka ei iskenyt. Ei sekään huono ollut, mutta en taida vaan olla oikein kohdeyleisöä.
Kuten jo sanoin, niin kokonaisuus oli oikein erinomainen. Heikoimmat lenkit olivat Iso Vampyyri ja Henriette, mutta eivät nekään hirveän heikkoja olleet.
Samaan malliin vaan jatkatte!
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #644 : 06.09.2005 klo 13:36:39 »
Roju said:

"Suomi ei ole sarjakuvan takapajula vaan etujoukkoa. Mutta valtavirta täältä puuttuu, taloudellisista syistä, uskoisin (ja niitä on vatkattu eri ketjuissa jo riittämiin). Kokeellista sarjakuvaa täällä tehdään, koska mainstream ei kannata = sarjakuva ei ole bisnestä vaan pakosti kai sitten amatöörien puhastelua /taidetta, jota tehdään sitten omaehtoisesti eikä rahanansaitsemismielessä. Ja tämä näkyy lopputuloksessa, mistä taas toiset tykkää, toiset ei."

Tähän oli aivan loistavasti kiteytetty Suomen sarjakuvaharrastustilanne. Tai whatsmäcallit. Kun olen ITSE nk. mainstreamsarjakuvaa - vaikka eksynkin joskus kiintoisalta vaikuttavan nk. erikoisemman sarjakuvan ääreenkin - harrastava immeinen niin en aina oikein jaksa ymmärtää mielestäni silkkaa omituista töhrykuvitusta ja tajunnanvirtatekniikkastooreja sisältäviä suomalaisia sarjakuvia.

Jysäys on kyllä ihan selvästi nk. mainstreamia - paitsi ehkäpä tuo "Olipa kerran"-stoori  (joka oli vallan hienosti kyllä piirretty) jonka "tarina" oli hieman sellaista sarjakuvataiteilijoille suunnattua sisäpiirivitsailua luomisprosessista. Tai jotain.