Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Jysäyksestä  (Luettu 166286 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leo

• Jäsen
Re: Keskustelua Jysäyksestä
« Vastaus #570 : 21.08.2005 klo 20:47:07 »
Parasta tarinaa olivat Blacksad ja Risa&Roiskis. Hyviä olivat myös Praedor, Lentopartio ja Olipa kerran. Romanssi oli mielestäni huonoin tarina, edes ensimmäinen sivu ei pelasta sitä. Yksisivuiset tarinat ovat omaa sarjaansa, eikä niitä tulisi arvioida monisivuisten rinnalla. Minusta Roihuvuori ja Petteri ja patteri ovat oikein viihdyttäviä ollakseen vain yksisivuisia.

Minäkin näemmä tuplasin tilaukseni arvon uskomalla Jysäykseen :)

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #571 : 21.08.2005 klo 21:09:31 »
Jes! Uusimmalla numerollaan Jysäys näyttää millainen on hyvä sarjakuvalehti. Tässä on toteututunut niin monta positiivista asiaa, että munkin tekisi mieli pistää tapporyhmä Petterin ja Patterin perään. Sivumäärän kasvu, lehtipistesaatavuus, Blacksad, Risa & Roiskis... Oikeastaan tässä numerossa ei töki yhtään mikään. Sarjat on valittu ja toimitettu todella hyvällä maulla. Tekstaus on kaunista ja kansivalinnankin ymmärrän.

Kympin sarjat: Olipa kerran, Blacksad, Risa & Roiskis.
Ysin sarjat: Romanssi, Lentopartio, Iso Vampyyri.
Kasin sarjat: Henriette, Sillage, Praedor.

Hajahuomioita: Mun mielestä Cazan sarjan tissit hieman pomppasivat yleislinjasta, mutta samapa tuo, saa se linja vähän heiluakin. Lentopartio oli parempi kuin Bioutifoulland, en ensin edes tajunnut että siinä oli samat tekijät. Praedor tuntuu jotensakin tuhnuiselta kun sitä vertaa muihin sarjoihin. Mainitut Aseman velhot Ranta & Lietzen voisivat sopia Jysäykseen paremmin kuin Hiltunen, mutta toisaalta kotimaista sarjakuvaa julkaistaan niin monessa antologiassa muutenkin että mieluummin näkisin Jysäyksen kokonaan ulkomaisemman matskun julkaisijana.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #572 : 21.08.2005 klo 21:56:34 »
. Mainitut Aseman velhot Ranta & Lietzen voisivat sopia Jysäykseen

Aaaaargh! EIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII IIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EDIT:
Tetäväinen olisi mun ehdotukseni, jos tarvii joku kotimainen olla.
Ainoa kiinnostava uusi tekijä (tai vanha).
« Viimeksi muokattu: 21.08.2005 klo 22:02:14 kirjoittanut tertsi »

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #573 : 21.08.2005 klo 22:01:11 »
Aaaaargh! EIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII IIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Älä oksenna. Perustele, hyvä ihminen.  ;D
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #574 : 21.08.2005 klo 22:38:18 »
Tetäväinen olisi mun ehdotukseni, jos tarvii joku kotimainen olla.
Ainoa kiinnostava uusi tekijä (tai vanha).

Minusta Villellä on vielä aikamoisesti treenaamista sarjakuvailmaisun ja -kerronnan kanssa. Hieno piirtäjä toki.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #575 : 22.08.2005 klo 10:30:28 »
Tertsin ja kaikkien riemuksi: Ei ole Lietzenin ja Rannan sarjoja tulossa Jysäykseen, mutta hankkikaapa kaikki juuri ilmestynyt Ville Rannan teos (tai taos, kuten äsken kirjasin) "Isi on vähän väsynyt" (Asema) Se on vallan per.. hanan hyvä tarina siitä mitä oikeasti on olla perheellinen sarjakuvantekijä. www.villeranta.com

Lietzeninkin fanit kokevat täyttymyksen myöhemmin tänä syksynä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #576 : 22.08.2005 klo 15:21:39 »
Voi hyvät hyssykät sentään. Kun kerrankin PALAUTETTA jostain uudesta yritelmästä Suomen markkinoilla tulee niin sitten vinkuu pari inkkaria siitä ettei yritelmää saisi arvostella MYÖS negatiivisesti! Hei haloo! Miten muuten kyseistä lehteä kehitetään kuin innokkaiden sarjakuvan lukijoiden palautteen kautta, eh? Negatiivinenkin palaute kuuluu asiaan.

Ja kuten olemme huomanneet Olipa kerran-tarina iski eniten täällä Kvaakkisessa teihin itsekin sarjakuvia rustaaviin kun minulla se meni hieman sellaiseksi pikkunäppäräksi leikkimiseksi ja alkoi puuduttaa aika äkkiä. Kun minen piirtele mitään muuta kuin fraktaaleja ja lentäviä sota-aluksia tylsien puhelinkeskustelujen aikana tai vieläkin tylsemmissä kokouksissa  ;D

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #577 : 22.08.2005 klo 18:08:57 »
Joo, muhun ei kans kaikki sarjat iskeny, mut se ois nii väsyttävää käydä erittelee niit ku ne o makuasioit kumminki. Kamoon, ketä kiinnostaa mitä mieltä mä oon joka ikisestä lehden sarjasta, kouluarvosanoin? Ei ees mua itteeni.

Mä uskon (edelleen, oon jo joskus maininnu tän) koirankoulutusmetodeihin: pitää kiittää hyvästä ja jättää virheet huomiotta. No okei, liioittelen nyt vähän, mutta ei musta kritiikkiä oo sekään että viiskyt ihmistä vuoronperään luettelee mitkä NIIDEN mielestä oli ja olisi lehden parhaita sarjoja. Tässä keskustelussa on käynyt ilmi, kuinka jopa taitto on makuasia. Jotenkin rakentava kritiikki menee mun mielestä vähän pidemmälle. On vähän erittelevämpää kuin "me likes, me not like". 

Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #578 : 22.08.2005 klo 19:55:27 »
Ihan hyvä lehti taas. Jos taso säilyy, tulen muistelemaan sitä kaiholla sitten myöhemmin.

Ainoa kehitysehdotus olisi, että jonkinlaista jatkuvuutta sisällössä olisi suotavaa olla. Ei nyt siis välttämättä jatkosarjoja. Mutta vähintäänkin puolet sisällöstä samoilta tekijöiltä kuin edellisessäkin lehdessä. Ei sellaista sillisalaattia jaksa, missä sisältö vaihtelee radikaalisti numerosta toiseen.

Varmasti kiinnostavaa ja vaihtelevaa jne. mutta kuitenkin...

PS. Harmillista sinäänsä, jos Praedori katoaa. On tuonut juuri sellaista jatkuvuutta ja tasalaatuisuutta mitä kaipailenkin.

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Vastaus #579 : 22.08.2005 klo 21:30:20 »
Kaikesta huolimatta, totean oman mielipiteeni uudesta numerosta.

Yleisvaikutelma oli jollain lailla tilkkutäkkimäinen, yllättäväkin: Sarjakuvat seurasivat toisiaan ja tyylit vaihtelivat, eikä lehdestä jäänyt ainakaan tylsä olo. Eniten pidin itse "Olipa Kerran"-tarinasta, muuten sarjat olivat lähinnä tasalaatuisen mukavia. Mainostettu Sillage ei iskenyt erityisemmin, ollen "vain" kevyen humoristinen pläjäys. Viihdyin kuitenkin lehden parissa hyvin, vaikkei mitään tajunnanräjäyttävää tullutkaan eteen. Kotimaisia sarjoja tietysti voisi olla myös mukana lisää, nyt Praedor taisi olla ainut suomalainen sarja. Mutta sarjakuvat saavat olla vaikka Huippuvuorilta, kunhan ovat hyviä...

Asiajuttuja, sivun-puolen mittaisia lyhyitä, voisi myös jatkossa tulla lisää (tämän vuoden ykkösnumeron tyyliin), jos mahdollista. Ne rytmittävät lehden lukemista sopivasti, eivätkä edes viene paljon sivuja pois sarjoilta. Isompia juttuja varten on sitten muut kanavat, mutta lyhyt, hyvinkirjoitettu teksti antaa edes auttavaa informaatiota, ja herättää lisä-uteliaisuutta aihettansa kohtaan.

Kaiken kaikkiaan: Onnistunut lehti, hyvä hyvä!
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #580 : 22.08.2005 klo 21:52:58 »
Olenko ainoa jolle se ei ole vielä tullu? Siis olen tilaaja...

Johnny Badhair

• Vieras
« Vastaus #581 : 23.08.2005 klo 01:55:36 »
Kiva antologialehti (liekö täsmälleen oikea termi?). Ei vielä aivan pärjää Epic Illustratedille, mutta lisää tätä otan mielelläni (ja Epic on kuallu).

Erityisesti ihailin Arthur de Pinsin todella kaunista digitaalipiirräntää. Käsikirjoitus ei järäyttänyt maailmaani, mutta on hauskaa nähdä eurooppalaista supersankarisarjakuvaakin.

Praedor alkoi mukavasti lomittaa aiempia juonia ja sai niin aikaan hykertävää tuntemusta edellisten numeroiden hankinnasta. Yhdessä nämä tarinat ovat minulle parempia kuin yksikään erikseen. Ei siis samassa lehdessä, vaan juuri näin, tarkasti annosteltuina kuten terveydenhoidossa kuuluukin.

Pidin myös Cazan jutusta. Ne olivat minulle aina yksiä kohokohtia Heavy Metalissa, enkä muista nähneeni tätä aiemmin. Toimi hienosti irrallaan, kuten minusta muutkin ei-jatkojutut.

Minulle ranskaa/espanjaa/italiaa taitamattomalle nämä vaihtelevat keskieurooppalaiset sarjat ovat hyvin mieluisia suomennoksia. Tämä lehti ja numero on ilo omistaa, kiitos paljon vaivannäöstä! Myyvän näköinen paketti. Tosi kiva myös nähdä eläväisesti mainoksia lehdessä. Sekin on osa aitoa lehtikokemusta ja antaa arkistoissa aikanaan ajankuvaa.

En kiinnittänyt lukiessani tekstaukseen mitään huomiota. Mielestäni se on toimivan tukifunktion merkki. Ken Bruzenak / Dave Sim -tyyppiset revitykset ovat sitten erikseen.

Olipa kerran...  Metasarjakuva on kiva kerran. Toista en kaipaa. Kirjailijan ei minusta pitäisi kirjoittaa kirjoittamisesta eikä laulajan laulaa laulamisesta -- muuta kuin alojensa ammattijulkaisuissa. Saan nimittäin silloin sen vaikutelman, että tähdellisempi sanominen loppui.

D.R. & Quinch on paljon parempi kuin Risa & Roiskis. Mutta olen voimakkaasti sen kannalla, että englanniksi saatavaa kamaa ei tässä lehdessä kannata pukata suomeksi kuin pakollisissa poikkeustapauksissa. Oikein hyvä sikäli, että esim. Sillagen kohdalla tätä linjaa on noudatettu.

Iso vampyyri oli ihana.

Lehdessä on mukavasti kaikenlaista. Näin sen pitää minusta ollakin.

PITKÄÄ IKÄÄ ja voimia lehdentekoon!
« Viimeksi muokattu: 23.08.2005 klo 01:58:14 kirjoittanut Johnny Badhair »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #582 : 23.08.2005 klo 06:48:35 »
Pitää Roju ja Junko kuitenkin muistaa että tämä on ensisijaisesti foorumin jäsenten välistä kommunikaatiota. Minua ainakin kiinnosti heti mistäköhän sarjoista Tolppis oli pitänyt, kun oli kuitenkin Olipa kerran-jutun kokenut samalla tavalla kuin minä.

Ratian ahkera osallistuminen on saanut tämän säikeen näyttämään Jysäyksen viralliselta palautelaatikolta, eikä siinä sinänsä mitään. Yritetään vain pitää perspektiivit mielessä. Tähän keskusteluun osallistuu murto-osa lehden lukijoista ja meistäkin hyvin harva on kykeneväinen tahi jaksavainen kirjoittelemaan kovinkaan syvällisiä analyyseja Jysäyksen tasosta tai mistään.

« Viimeksi muokattu: 23.08.2005 klo 07:28:13 kirjoittanut kaltsu »

Johnny Badhair

• Vieras
« Vastaus #583 : 23.08.2005 klo 09:47:19 »
Ai niin, pari juttua vielä.

Roju ja Toni Jerrman ovat oikealla linjalla, komppaan positiivisuutta.

Sitten pieni, mutta vaivaava asia. Miksi tilaajat saivat taas lehden lehtipisteitä myöhemmin? En tiedä muita lehtiä, joissa näin olisi. Miksi juuri Jysäyksen! pitäisi olla pekkaa pahempi tässä asiassa? En kaipaa vastauksia enkä selityksiä ja mitäpä se minulle kuuluukaan. Haluaisin vain asiaan korjauksen. (Paitsi jos tämä onkin yleinen käytäntö monissa lehdissä, jota en vain satu tietämään, sitten ei mitään.)

Nykytilassa tilaajasta tuntuu siltä, että on menettänyt saavutetun edun (vrt. muut lehdet). Se hiertää aina. Kyseessä on selkeä laatupoikkeama.

Eihän sillä tietenkään ole aikuiselle, työssäkäyvälle ihmiselle paljon mitään merkitystä, ei lehteä yleensä sillä sekunnilla lukemaan ennätä kuitenkaan. Eikä asia ole niin suuri merkitykseltään, kuin mitä siihen nyt käyttämäni sanamäärä saattaa näyttää. Halusin vain perustellakin vähän kantaani. Tuskin palaan enää tähän aiheeseen, vaan keskityn tulevien numeroiden kanssa nauttimaan viihdyttävästä sarjakuvasta.

Harva ja epäsäännöllinen ilmestyminen on muuten käsittääkseni myrkkyä lehdelle, varsinkin irtonumeromyynnille. Näin ainakin mainstream-jenkkijulkaisijoiden mukaan. Toivottavasti tämäkin puoli vakiintuu.

Joka tapauksessa, minulla ei ole mitään syytä epäillä tekijöiden arvostelukykyä näissäkään asioissa. Päin vastoin, sarjakuvavalintanne ovat ansainneet luottamukseni.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #584 : 23.08.2005 klo 09:54:48 »
Niinpä. Roju nyt (anteeksi) tuntuu olevan tuollainen "vihainen nuori(?) nainen"-tyyppinen öööh...nainen. Hehheh. Eihän me mitään perhanan kriitikoita ollakaan, en minä ainakaan! Ihan tavallinen sarjakuvan harrastaja, lue Sarjainfoa jos haluat rakentavaa kritiikkiä. Minulle tämä Kvaakismi on vain silkkaa hubaa ja viihdettä eikä tätä oikein vakavasti viitsi ottaa - ehkäpä juuri toisten vakavuus on se mikä minua hieman nyppii ja alankin sitten itse ottaa vakavasti vakavuuden. Uh. Sehän nyt meni taas vaikeaselkoiseksi, hhehhehköh...

Se oli vain hubaa arvostella kouluarvosanoin koska harvoin sitä opettajaa pääsee leikkimään. Nuttura olis kyllä kiva...