Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Jysäyksestä  (Luettu 166257 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toivo

• Jäsen
Re: Keskustelua Jysäyksestä
« Vastaus #450 : 01.06.2005 klo 20:32:23 »
Olisihan se tietysti mukavaa jos lehden sivumäärää saataisiin kasvatettua ilman hinnan nostoa, mutta täytyy pitää realiteetit mielessä. Jysäyksen hinta on mielestäni naurettavan halpa sisältöön nähden. Mitä sarjakuvaa saa Suomessa 2€/lehti? Aku Ankan? En mitenkään halua väheksyä Akua ja kumppaneita, mutta onhan Jysäys hieman monipuolisempaa tavaraa.

Zombie-tarina oli oikein mielenkiintoinen, Bioutifoullandiakin luki mielellään vaikka tarina olikin melko turha. Jopa Roihuvuori oli tällä kertaa ihan hupaisa.

Tilaan mitä todennäköisimmin.

EDIT: Jaaha, Aku-vertaus olikin jo aika kulunut juttu...
« Viimeksi muokattu: 01.06.2005 klo 20:42:26 kirjoittanut Toivo »
Jos et voi olla supersankari, käy ainakin parturissa.

thepanu

• Jäsen
« Vastaus #451 : 02.06.2005 klo 13:37:40 »
Olen lehden lukenut jo jokin aika sitten, mutta en oikein ole keksinyt mitään sanottavaa.

Mutta Zombie-tarina oli ihan loistava, ehdottomasti lehde parasta antia. Pidin myös Bioutifullandista.

Myös eräs tuttavani jonka sarjakuvien lukeminen rajoittuu käytännössä Viiviin ja Wagneriin piti lehdestä. Myös hänen mielestään nuo kaksi sarjaa olivat lehden parhaimmistoa, mistä olin kyllä hieaman yllättynyt.

Ainiin, mielelläni Praedoria lisää, tai ei välttämättä Praedoria, mutta jos Hiltusta niin jatkoa Ontoille Kukkuloille :)

huuto.net kohteeni

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #452 : 02.06.2005 klo 18:01:54 »
Tänään tuli Jysäys ostettua & luettua. Bioutifoullandista ja Zombeista pidin kuin hullu puurosta. Roihuvuori oli kohtalainen, mutta varmasti parempiakin Roihuvuori-juttuja on tulossa. Henriettekin menetteli, Minun Pihani oli tämän Jysäyksen heikoin lenkki, lisäksi sen tekstityksestä oli vaikea saada selvää. Praedor ei näissä lyhyissä jutuissa toimi yjhtä hyvin kuin pitkinä pätkinä.
Petteri ja Patteri oli lyhyistä jutuista paras.

Lehden fyysinen toteutus olikin sitten ensiluokkaista ja uusi koko toimii huomattavasti paremmin. Bioutifoulland kansi on tyylikäs. Paperin laatu on lähellä täydellistä. Zombie-jutun tekijäesittely oli mukava bonus, näitä lisää.

Taitaa siinä niin käydä, että pakko tuo Jysäys on tilata, sen verran pahasti jäin Zombeihin koukkuun. 8]

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #453 : 03.06.2005 klo 12:27:18 »
Mun keski-ikäisyydessäkään ei ole noita, paitsi Lone Wolf & Cub on kai mangaa?

Juu. Ja siitä tulikin miäleen että kum me oltii nuaria oli viideolaki eikä DOOMia ollenkaan ja Lone suteen ja kakaraan perustuva Shogun Assasin ja Tom ja Jerry oli kielletty, piti kattella vaan värillisillä pahviquvilla toteutettua Nelimarkka-Seeckin 7 veljestä mustavalkotelkasta...     
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #454 : 03.06.2005 klo 13:09:20 »
Juu. Ja siitä tulikin miäleen että kum me oltii nuaria oli viideolaki eikä DOOMia ollenkaan ja Lone suteen ja kakaraan perustuva Shogun Assasin ja Tom ja Jerry oli kielletty, piti kattella vaan värillisillä pahviquvilla toteutettua Nelimarkka-Seeckin 7 veljestä mustavalkotelkasta...     

Toisaalta muistan että 70-luvun alussa mua imetettiin, sain paskantaa vaippoihin ja mulle ostettiin asioita ja ruokaa. Siinä suhteessa Suomi on muuttunut tylymmäksi ja vaikeammaksi paikaksi.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

tertsi

• Vieras
« Vastaus #455 : 03.06.2005 klo 23:17:15 »

Selailin Akateemisessa kolmatta osaa, näytti erinomaiselta. Verrattuna ensimmäiseen albumiin, graafisen ilmeen kehitys on hämmästyttävää.
Siis Maalarin ja merirosvon kolmas osa on Akateemisessa RANSKALAISENA VERSIONA. Ei suomeksi, vielä.

Lurker

• Vieras
« Vastaus #456 : 04.06.2005 klo 10:25:38 »
Toisaalta muistan että 70-luvun alussa mua imetettiin, sain paskantaa vaippoihin ja mulle ostettiin asioita ja ruokaa. <znip>

Kyllä nuo vanhat hyvät ajat vielä palaavat - sitten vanhana vanhainkodissa.

sanni

• Jäsen
« Vastaus #457 : 05.06.2005 klo 21:07:24 »
(olen vain hämmästynyt siitä, että kukaan ei tunnu osaavan lukea kaunokirjoitusta, eikö koulussa ole opetettu?)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #458 : 07.06.2005 klo 10:32:52 »
Kyllähän sitä opetetaan, mutta toi Minun pihani oli kirjoitettu vanhalla kaunolla, mitä ei ole enää varmaan yli kymmeneen vuoteen opetettu.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #459 : 07.06.2005 klo 15:50:21 »
Kyllähän sitä opetetaan, mutta toi Minun pihani oli kirjoitettu vanhalla kaunolla, mitä ei ole enää varmaan yli kymmeneen vuoteen opetettu.

Ei olekaan. Kuitenkin lähes kaikki Kvaakin muutaman vuoden yli parikymppiset (ja toki kaikki sitä vanhemmat) ovat oppineet koulussa juuri tuon vanhan kaunon, joten luulisi sen lukeminen sujuvan edelleen. Itse en ainakaan oikein tahdo aina saada selvää tuosta uudesta kaunosta (joka muistuttaa paljon enemmän tekstausta eikä mitään kaunokirjoitusta ;) ), mutta vanhat koukerot aukeavat yleensä aina jos ovat vain siististi kirjoitettu. Olen myös käyttänyt sarjiksissani toisinaan juuri vanhaa kaunoa tyyliseikkojen vuoksi.
Klik klik --> Sarjisblogini

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #460 : 07.06.2005 klo 17:51:10 »
Kuitenkin lähes kaikki Kvaakin muutaman vuoden yli parikymppiset (ja toki kaikki sitä vanhemmat) ovat oppineet koulussa juuri tuon vanhan kaunon
No toi on kyllä totta. Ehkäpä tässä on se, että koulun jälkeen, kun kaunoa ei ole enää tarvinnut, se taito on ruostunut. Mulla ei ole vaikeuksia lukea tuolla lailla selvästi kirjoitettua kaunoa, mutta en ole varma osaisinko itse kirjoittaa sitä enää. Osa kirjaimista on ainakin jo unohtunut...

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #461 : 07.06.2005 klo 18:15:32 »
Ehkä tämä kuuluisi sinne "kääntäminen ja tekstaus" -puolelle, mutta ihan vähän vain osallistun taas:

"Minun pihani" tekstaajan kädenjälki on uskollisesti toistanut sitä muotoa, mikä oli alkuperäisessäkin sarjakuvassa. Sitä on harkitusti harkittu, kaipa tulevaisuudessakin ratkaistaan tämmöiset fonttikysymykset tilanteen vaatimusten mukaan.

Aikoinaan meillä nähty Claire Bretécherin Turha Joukko oli ranskaksi kirjoitettu tekijänsä nurjahtelevalla kaunokirjoituksella. Suomalaiskustantaja päätti tekstauttaa sarjan siisteillä suuraakkosilla (tekstaajan nimi on nyt päässyt unohtumaan). Vaikuttiko se lukunautintoon? Tuskin. Lukukokemukseen? Mahdollisesti. Joann Sfarin vampyyrejä en ole nähnytkään suomeksi, enkä tiedä niiden linjaa tekstauksissa, mutta niidenkin alkukielinen teksti on tekijänsä käsialaa.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #462 : 07.06.2005 klo 18:18:32 »
No jotta saadaan tämä hairahdus takaisin raiteille, niin pitää nostaa hattua Ratialle tekstauksista. Ennen kaikkea siitä, että kaikki taitaa olla ihan kynällä tehtyjä eikä suinkaan tietokonefontteja.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #463 : 02.07.2005 klo 19:25:58 »
Tuolla aikaisemmin puhuttiin Jysäyksen Juhannusnumerosta?

Missä viipyy Jysäys?

Mattipekka

• Jäsen
« Vastaus #464 : 02.07.2005 klo 20:37:55 »
Tuolla aikaisemmin puhuttiin Jysäyksen Juhannusnumerosta? Missä viipyy Jysäys?

Toimituksen puolesta lehti on valmis, mutta mainososasto hioo vielä omaa osiotaan. Ei paniikkia, ehkä ensi viikolla saadaan jo painoon, toivottavasti ainakin. Sitten minäkin otan osaa tuohon kauno- vs. rumakirjoituskeskusteluun. On tikkukirjaimia, tekstausta ja ainakin kahden eri tyylin kaunoa, eli pohjaa väittelylle löytyy.

Mutta koska toimitus jakaa lukijoiden odotuspaineet, pistetään niitä helpottamaan vähän infoa tulevasta: Tekijöinä mm. Hiltunen, Sfar, Trondheim ja Caza... Kielitaitoiset kryptaavat auki sarjojen nimiäkin, kun kerron, että kansitarina olisi suomeksi Vanavesi, minkä lisäksi meillä on yksi söpö pieni eläinsarjakin... jos sen nimen kääntäisi se olisi suomeksi suunnilleen "Mustamurhe".

Mutta nyt ei muuta kuin mennään kaikki ulos nauttimaan kesästä kun vihdoinkin aurinko paistaa. Jysäys tippuu sitten jonain sadepäivänä postiluukusta.
Hemmetti, tässähän menee koko työpäivä, en enää ikinä kirjoita Kvaakkiin:(