Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Jysäyksestä  (Luettu 166253 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

simson

• Vieras
Re: Keskustelua Jysäyksestä
« Vastaus #375 : 13.05.2005 klo 09:39:05 »
Sääli että Jysäyksestä näyttää tulevan suutari jakeluongelmien takia. Olin toivonut kerrankin kunnolla jysähtävän niin että tuntuu. 2 euron hinta tuntuu epäilyttävän halvalta. Ei ilmesty kauan tämä lehti.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #376 : 13.05.2005 klo 09:42:43 »
Noh, eikös toi nyt - pienellä viiveellä - leviä pitkin Suomea..
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Lurker

• Vieras
« Vastaus #377 : 13.05.2005 klo 11:56:26 »
<snip>Miksei voi vaan tehdä hyvää sarjakuvajulkaisua joka näyttää sarjakuvajulkaisulta, tuntuu sarjakuvajulkaisulta ja haisee sarjakuvajulkaisulta. Miksi on aina lähdettävä tavoittelemaan jotain olematonta?
<snip>

Vaikka en kaikkiin Nissenin esittämiin mielipiteisiin yhdykään, niin tästä olen samaa mieltä. Jysäyksen ei kannata tavoitella sellaista lukijakuntaa, joka ei yleensäkään sarjakuvia lue. Mission impossible!

Toiveeni on: viekää lehteä vielä enemmän Spiroun suuntaan, ilman jatkosarjoja. Pitäisin myös siitä, että lehden voisi antaa nuorten lukijoiden käsiin (mutta se on ilmeisesti turha toive).

Toki, besserwissereitähän me kaikki olemme. Te teette, me emme.

EDIT: Muuten, My Little Pony ilmestyy yhä.
>>http://www.egmont-kustannus.fi/nayta_uutinen.phtml?id=1227
« Viimeksi muokattu: 13.05.2005 klo 12:10:09 kirjoittanut Lurker »

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #378 : 13.05.2005 klo 14:04:00 »
Kirottu Arktinen Banaani! En viitsinyt sijoittaa ensimmäiseen numeroon viime vuonna

Ehkäpä jos sinäkin olisit viitsinyt sijoittaa ykkösnumeroon ei Mattipekka olisi tarvinnut suurempaa kustantajaa avukseen.

Mattipekka

• Jäsen
« Vastaus #379 : 13.05.2005 klo 17:45:05 »
Lupasin olla kommentoimatta, ennen kuin joku saa lehden postissa, mutta ei voi mitään. Herra Nissen on niin armoitettu kynänkäyttäjä, että on pakko kiittää. Raskaan työpäivän jälkeen Nissen toi taas kerran hymyn huulille, Kiitos.

Miksei voi vaan tehdä hyvää sarjakuvajulkaisua joka näyttää sarjakuvajulkaisulta, tuntuu sarjakuvajulkaisulta ja haisee sarjakuvajulkaisulta.

Se, minkälainen on oikea sarjakuvalehti on mielenkiintoinen kysymys. Vanha Jysäyshän oli perinteistä mustanaamioformaattia, kun taas uusi versio on Spiroun kokoinen.

B5-formaatissa on tietysti nostalgia-arvonsa ja bulkkipaperilla oma tuoksunsa. Esineenä se on kompaktimpi ja kenties hennommille kourille hyvinkin käteen sopiva. 36-sivuisena siitä saa rullattua tanakamman kärpäslätkän kuin A4:stä. Happopaperin ja painomusteen tuoksu on vahvasti addiktoiva. Ne, jotka antikvariaatissa työskennellessään tai sarjakuvakuvakokoelmiensa alle pusertuneena ovat altistuneet liian pitkään tälle kemikaaliyhdisteelle, saattavat toisenlaisen lehden kohdatessaan kokea saman pettymyksen tunteen kuin Subutexin käyttäjät heroiinin jälkeen.

Asiaa voi kuitenkin tarkastella myös lukukokemuksen kannalta. Kun sarjakuvat on hienosti piirretty, niille suo mielellään vähän isomman esityskoon, jotta viivat ja kuvan syvyys pääsevät oikeuksiinsa. Ero on sama kuin televisiolla ja valkokankaalla. A3-aukeamaan on helpompi sukeltaa. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että monet RuutuZoomNonstop-polven lukijat ovat jo saaneet ikänäön riesakseen. Zombien puhekuplia olisi todella vaikea lukea B5-julkaisusta.

Yritetäänkö tällä formaatti-"kohennuksella" kosiskella ostajia sarjakuvaharrastajien ulkopuolelta? Onko inhoittavan tuntuisen paperin tarkoitus houkutella samoja lukijoita kuin vaikka Imagella ja Trendillä?

YkkösJysäyksen ongelma lehtipisteissä oli selkeästi se, että se ei erottunut joukosta. Tai vaikka erottui, hintatietoinen hypistelijä jätti lehden hyllyyn ja valitsi vierestä samaan hintaan 100-sivuisen supersankarieepoksen. Siinä formaatissa ainoa tapa erottua on painaa 150-sivuisia lehtiä. Huokeampaa on painaa A4-lehti lakatulla kansipaperilla. Ja kyllä, erottumalla on tarkoitus vetää muitakin mukaan lukijoiksi kuin vain meitä Kvaakkilaisia. Jopa Imagen ja Trendin lukijat ovat tervetulleita.

Miksi on aina lähdettävä tavoittelemaan jotain olematonta?

Tuota vaimonikin aina minulta kysyy. Itsekin kysyn sitä aina, kun olen tärvännyt rahani johonkin typerään unelmaan yhteisen hyvän eteen. Miksi ei vain ottaisi rauhoittavia ja tyytyisiä lukemaan olemassa olevia sarjakuvalehtiä: Hämähäkkimiestä, Aku Ankkaa ja Nalle Puhia.

Kyllä minä ykkösJysäyksen jälkeen vannoin, että ei koskaan enää, mutta tässä sitä taas ollaan.

lehden typografiat yms. yksityiskohdat paljastavat että tässä puuhataan sarjakuvakerholehteä asiaankuuluvalla näkemyksettömällä osaamisella.

Typografia on aina ollut akilleen kantapääni. Siitähän pääsee helposti eroon julkaisemalla vain sarjakuvia. Kukaan ei muuten ole kommentoinut haastattelua. Haluatteko jatkossa taustatietoa tekijöistä tai muuta tekstiainesta vai enemmän sarjakuvaa?

Tuntuu siltä että hävetään sitä että tehdään sarjakuvalehteä.

Ei jumalauta. Tiedän, että pitäisi hävetä tällaista ajankäyttöä, mutta ei kyllä vielä kertaakaan tuollainen ajatus ole tullut mieleen.

Voisiko kyse olla tästä: Kuten aiemmin kerroin, pari ensimmäistä numeroa ovat tarkoituksella helposti lähestyttäviä. Syy: että lehti myisi ja pahaa-aavistamaton lukija tarttuisi siihen toisenkin kerran. Laadukasta sarjakuvaa, joka näyttää tavallisesta kuolevaisestakin hyvin piirretyltä.

Sitten linja salakavalasti muuttuu. Jo seuraavasta numerosta tulee ensimmäiset valitukset yhden tekijän olemattomasta piirustustaidosta. Samasta sarjasta muuten tulemme saamaan Nissenin ensimmäiset kiitokset. Se on kyllä sinänsä hassua, koska tämä juuri ilmestynyt numero on todennäköisesti lähempänä Nissenin peräänkuuluttamaa "oikeaa sarjakuvalehteä" kuin mikään tulevista numeroista.

Toiveeni on: viekää lehteä vielä enemmän Spiroun suuntaan, ilman jatkosarjoja.

Tuoreessa numerossahan on aika paljon Spirou-sarjoja. Kaikki paitsi Roihuvuori, Zombie ja Praedor. Jatkossa vähemmän, koska en pidä Spiroun sarjoja keskimäärin kauhean potentiaalisina uppoamaan suomalaiseen makuun.

Pitäisin myös siitä, että lehden voisi antaa nuorten lukijoiden käsiin (mutta se on ilmeisesti turha toive).

Katsotaan nyt. Olen siinä käsityksessä, että esim. huumorin on oltava aika rankkaa, että se menee nykyään läpi. Melkein kaikki muut sarjakuvalehdethän ovat nuorisolle, joten ehkä aikuisempi materiaali on aika luonnollinen tapa yrittää löytää markkinarako. Mutta palautteestahan se riippuu ja kuten olen sanonut, kyllä sitä lastensarjakuvaakin vielä tulee.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2005 klo 17:48:04 kirjoittanut Mattipekka »
Hemmetti, tässähän menee koko työpäivä, en enää ikinä kirjoita Kvaakkiin:(

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #380 : 13.05.2005 klo 17:52:26 »
Kukaan ei muuten ole kommentoinut haastattelua. Haluatteko jatkossa taustatietoa tekijöistä tai muuta tekstiainesta vai enemmän sarjakuvaa?
Kun kerran vaadit, niin...Haastattelut ja taustatiedot ovat kivoja, mutta tämä jätti vähän tyhjäksi. Tuntui ainakin minusta lähinnä täytteeksi pistetyltä jutulta. Ehkä syynä on se, että en ikuna ollut kuullut näistä tekijöistä yhtään mitään ja yhtäkkiä oltiinkin jo haastattelemassa heitä nykyisestä ja tulevasta.
Ehkä parasta olisi jos lehti pysyisi täysin sarjakuvien vallassa...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

• Vieras
« Vastaus #381 : 13.05.2005 klo 17:59:42 »
Sarjakuvia haluan näin aluksi. Sitten kun tekijät ovat teostensa kautta meille pikku lukijoille tuttuja, me haluamme tietää heistä enemmän  ihmisinä. Eli haastatteluja vuoden päästä aikaisintaan ja vain hittisarjojen tekijöistä.

Matti-Pekka: Kirjoita vaan tänne, elä luovuta!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #382 : 13.05.2005 klo 18:44:52 »
Minusta taas haastattelu oli vallan tarpeellinen ja kiintoisa. Eikä varmasti yksisivuisena liian pitkä. Hyvä tekijöitä on esitellä.
Ja miltä sarjakuvajulkaisun pitää näyttää? Tintti-albumilta? Mustanaamiolta? Aku Ankalta? Ubulta? Glömpiltä?  ::)

Timo

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #383 : 13.05.2005 klo 19:06:43 »
(kitinää)

Täältä pakkilaatikon perältä vain totean että ei tullut Jysäystä postissa tällä viikolla. Aion kyllä siirtää patjani eteiseen suoraan postiluukun alle.

(vikinää)
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #384 : 13.05.2005 klo 20:52:22 »
Mä kuvittelin että se Praetor seikkailu 1/04:stä oli jatkostoori joka olisi jatkunut. olen varma että sitä voisi kirjoittaa siten että tuo numero ei olisi välttämätön omistaa. Vaikutti paljon mielenkiintoisemmalta propsilta kuin tuo viimeisin.

Paperi oli hauskaa. Tämmöistä lisää. Tarinoissa ei ollut mitään ongelmaa; kyllä tähän kaksi euroa käyttää, ja jos ensi numero on samanlainen, niin kirjoitan tilauksen.

Yksi asia mitä voisi kaivata olisi "päätoimittajan palsta" tjms, jossa Mattipekka voisi kommentoida julkaistua materiaalia ja antaa omia kommentteja. Mielestäni esim. puoli sivua tälläistä ensimmäisellä sisäkannella lisäisi paljon itse sarjakuvaan. Haluamatta kuulostaa kornilta niin Marvel-lehdistä tuttu "Blaablaa tämä tarina blaablaa piirtänyt blaablaaa mitä piditte? blaa blaa ensi numerossa jotain uutta blaablaa... ja sitten kirjeisiin" voisi olla hauska, ilman tuota "sitten kirjeisiin" osuutta. Minusta nämä luovat lehteen todellisuutta. Tuollainen aineisto tekee itselle lehdestä todellisuutta; että se ei vain ilmesty tyhjästä sinne kauppaan, vaan se on jonkun valintojen tulos.
Mutta voi olla että se on vain mä.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #385 : 13.05.2005 klo 21:06:21 »
Yksi asia mitä voisi kaivata olisi "päätoimittajan palsta" tjms, jossa Mattipekka voisi kommentoida julkaistua materiaalia ja antaa omia kommentteja. Mielestäni esim. puoli sivua tälläistä ensimmäisellä sisäkannella lisäisi paljon itse sarjakuvaan. Haluamatta kuulostaa kornilta niin Marvel-lehdistä tuttu "Blaablaa tämä tarina blaablaa piirtänyt blaablaaa mitä piditte? blaa blaa ensi numerossa jotain uutta blaablaa... ja sitten kirjeisiin" voisi olla hauska, ilman tuota "sitten kirjeisiin" osuutta. Minusta nämä luovat lehteen todellisuutta. Tuollainen aineisto tekee itselle lehdestä todellisuutta; että se ei vain ilmesty tyhjästä sinne kauppaan, vaan se on jonkun valintojen tulos.
Mutta voi olla että se on vain mä.

Kyl se on myös mä. Tämmöinen palsta on tosiaan aina lehdissä iso plussa.

Johnny Badhair

• Vieras
« Vastaus #386 : 13.05.2005 klo 21:34:31 »
Kiitos hyvästä lehdestä!

Pidin kokonaisuudesta ja sen eri osista. Haastattelut ovat Hyvä Asia. De Pinsin taiteesta pidin kovasti, kiitos uuden nimen tajuntaani nostamisesta! Sliipattu, Kyle Bakermäinen jälki oli jäntevässä vuoropuhelussa rupisen Davisin kanssa. Päässä muljahti mukavasti tarinan vaihtuessa.

Lehden ainoa minua häirinnyt asia oli Praedorin väritys. Se oli minulle liian valju Hiltusen vahvan mustan kanssa. Varsinkin hennon pinkki tunika söi eläytymistä. Pulp-paperille tämä olisi voinut sopia, nyt tuli alilyönti. Vimmaa myös väreihin!

Hinta oli uskomattoman halpa. Koko, kansi ja paperi olivat hienoja. Kaunis lehti, ilo omistaa.

Kysymyksiä:
Pitääkö vanhojen tilaajien tilata uudestaan? Vai tuleeko minulle nyt kaksi lehteä, kun tilasin sen taas? Toisaalta tuohon hintaan ei kyllä purista yhtään.

Onko siitä jo huolehdittu, että tilaajat saavat jatkossa lehtensä viimeistään samana päivänä kuin myyntipisteet? Mikään ei ole sarjakuvanhimoiselle turhauttavampaa kuin nähdä lehti myynnissä ennen sen kotiinkantoa. Muutkin lehdet toimivat näin, miksi poiketa epäedukseen hyväksi havaitusta käytännöstä?

Loppuun ei-maksettu mainos: Oulun Uudessa ja Vanhassa on lehteä roima pino. Ei kun tilaamaan! Eivätköhän he postitakin mielellään. En ole kyllä kysynyt.
Antikvaarinen Kirjakauppa Uusi ja Vanha
Hallituskatu 13 (Valkealinnan talo)
90100 OULU
Puh: (08) 311 8861
« Viimeksi muokattu: 17.05.2005 klo 10:56:40 kirjoittanut Johnny Badhair »

kitani

• Vieras
« Vastaus #387 : 13.05.2005 klo 22:01:24 »
Mä kuvittelin että se Praetor seikkailu 1/04:stä oli jatkostoori joka olisi jatkunut. olen varma että sitä voisi kirjoittaa siten että tuo numero ei olisi välttämätön omistaa. Vaikutti paljon mielenkiintoisemmalta propsilta kuin tuo viimeisin.

Minäkin harmittelin sen Praedorin muuttumista. Olihan tuokin ihan kiva pikku stoori (ja siinä oltiin Borvariassa), mutta se aikaisempi vaikutti paljon kiinnostavammalta. Onkohan se jossain vaiheessa tulossa Jysäykseen tai johonkin muuhun formaattiin?

Muuten lehti vaikutti sellaiselta ihan ok-tasoiselta kun sitä äkkiseltään kirjakaupassa selasin. Mutta tuohon 2 euron hintaan minulle riittää että edes yksi tarina on mielestäni hyvä.

Mattipekka

• Jäsen
« Vastaus #388 : 14.05.2005 klo 20:56:02 »
Minäkin harmittelin sen Praedorin muuttumista. Olihan tuokin ihan kiva pikku stoori (ja siinä oltiin Borvariassa), mutta se aikaisempi vaikutti paljon kiinnostavammalta.

Älkää nyt vielä heittäkö kirvestä kaivoon. Tämä on yhä sitä samaa Praedor-stooria. Yksittäisiä episodeja, joista muodostuu kokonaisuus.

Ihka ensimmäisessä numerossa kun luki perässä "jatkuu", niin kukaan ei tuntunut osaavan lukea sitä episodina, vaan kaikki kokivat sen loppuvan kesken. Kaikki jaksot on tarkoitus pystyä lukemaan myös ilman aiempien tai tulevien numeroiden omistamista. Siksi lehdessä ei enää tekstiviittein viitata jatkumoon suuntaan tai toiseen.

Ensi numerossa kokonaisuus alkanee vähän hahmottua...
Hemmetti, tässähän menee koko työpäivä, en enää ikinä kirjoita Kvaakkiin:(

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #389 : 14.05.2005 klo 21:10:48 »
Ah, oki. Entä "päätoimittaja puhuu" palsta? Saisko semmoista lehteen?

Muuten, sarjoista vielä. Kaikki olivat enemmän tai vähemmän hyviä. Tosin se tarina jossa tyyppi näki unta oli kenties musta kaikkein ei-hauskin. Vaikka seki oli iha kiva. Jos seuraava numero on yhtä hyvä, ni tilaan lehden.

BTW, missä vaiheessa sivunumeroiden määrä on harkinnassa? Lehti voisi toimia paremmin jos niitä olisi siinä puolisataa. Sivuja siis.