Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Jysäyksestä  (Luettu 166513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

xml

• Jäsen
Re:Keskustelua Jysäyksestä
« Vastaus #255 : 05.12.2004 klo 18:36:06 »
Nyt tehdään irtonumerolehteä. Se vaatii sisällön ajattelemista täysin uusiksi ja siinä menee vielä jonkin verran aikaa.

Onko siis yhdessä lehdessä yksi albuminmittainen sarja ja lisäksi joitakin lyhyitä sarjoja? Eikö tuolloin yksittäisen numeron myyntiä ole vaikea ennustaa ja myynti vaihtelee paljonkin.  Tuo aiheuttanee, että kunkin numeron pääsarjaksi pitää valita ns. varmoja tuttuja valintoja, uuden kokeileminen on aina riski.
Lehden sisältö tulee kai kuitenkin olemaan Suomeksi ennen julkaisematonta?

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #256 : 05.12.2004 klo 19:56:01 »
Kyllä, ennenjulkaisematonta onpi. Siinähän se pointti on, esitellä meillä aiemmin julkaisemattomia sarjoja/tekijöitä laajemmin.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Mattipekka

• Jäsen
« Vastaus #257 : 05.12.2004 klo 20:00:56 »
Mua häiritsi Praedorissa väriskaala ja etenkin taivaan väritys, joka oli tunkkaista, mielestäni.

Taivas saisi olla enemmän cyaaniin päin vaalea ja heleä. Ei ultramariini(?). (en koskaan muista näitä hienoja värien nimiä!!!)

Kyllä värit ihan oikein meni. Ja kritiikki on aiheellista. Itseänikin vähän harmitti se valitsemani taivaan sävy.

Länkkäritarinassa olin käyttänyt heleää taivaansinistä ja halusin Praedorin eri näköiseksi. Mutta kun molemmat sarjat tummenivat rajusti painossa, ei niissä taivaissa niin kauhean suurta eroa ole. Ja seuraavassa numerossa vaihtuu taas painopaperi, joten katsotaan mitä silloin tulee ulos.

Petrin antama briifaus Praedorin väritykseen oli: "Hiekanväriseen pukuun pukeutunut nainen kävelee hiekkaerämaassa. Kohtaa hiekanväriseen pukuun pukeutuneen velhon, jolla on pähkinänruskea iho."

Luojan kiitos, että se haarniskaheppu oli mukana :)

Noin niinkuin yleisesti ottaen - miten montaa tilaajaa pidetään sarjakuvalehden kannattavuusrajana?

Ei semmoista yleispätevää vastausta ole. Riippuu mm. siitä millä hinnalla on saanut sarjat ostettua ja millä katteella myy itse eteenpäin ja paljonko painaa makkelia. Liikesalaisuuksia.

Onko siis yhdessä lehdessä yksi albuminmittainen sarja ja lisäksi joitakin lyhyitä sarjoja?

Yleisesti ottaen albumimittaisia tarinoita ei saa julkaista kokonaisina lehden sisällä, vaan ne on pilkottava vähintään kahteen osaan. Tarkempaa vastausta joudutte odottamaan siihen saakka, kunnes lehti ilmestyy :)

Lehden sisältö tulee kai kuitenkin olemaan Suomeksi ennen julkaisematonta?

Kaikki tällä hetkellä työn alla olevat sarjat ovat aiemmin suomeksi julkaisemattomia ja näin on tarkoitus olla jatkossakin.

Toisinaan voi olla perusteltua uudelleenjulkaista joku harvinaisempi sarja, mutta ne ovat poikkeuksia.
Hemmetti, tässähän menee koko työpäivä, en enää ikinä kirjoita Kvaakkiin:(

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #258 : 05.12.2004 klo 20:16:56 »
On mulla yksi Bang. Aika modernia tavaraa tällaiselle vanhalle jäärälle.

Mä tykkäsin siitä että siinä on eri teemoja ja aika laajasti ja perusteellisesti niistä aiheista sitten. Siis sekä tekstiä että sarjakuvia. Vähän niinkuin sveitsiläisessä Strapazinissa. Niiden kaukoitä-numeroa muistelen vieläkin kaiholla ja ihastuksella.

Ainakin se Bangin Taniguchi-numero kiinnostais. Ja numeroita tais olla Franquinista, Bilalista, Silver Surfferista... Jos olisi valta, ottaisin kaikki lähikirjastoon*. Siellä ne olis kätevästi saatavilla kun pitäis seuraavan kerran tarkistaa jotain. Kotiin en halua enää mitään, enää ei riitä että ostaa lisää Lundiaa, seuraavaksi pitäisi ostaa uusi koti! Ja siihen mulla ei ole varaa.  

*tai ehkä tällaisten pitäisi olla Sarjakuvaseuran kokoelmassa. Huvittaa, kun eräs suomalainen johtava sarjakuvajournalisti valitteli, kuinka sarjakuvasta ei enää pitkään aikaan ole löytynyt kiinnostavia teoriatekstejä. Opettelis ihmiset kieliä. Muitakin kuin pakkoenglantia. Sitä nyt oppis ilman kouluakin, niin paljon sitä tuputetaan joka puolella. Mokoma batardi kieleksi. Indoeurooppalaiset kielet muutenkin - kuin osaat yhden, osaat niitä kaikkia, phah! Kyllä suomi on sentään toista maata. :D Ja oon sit hei ihan tosi tosissaan!

edit: sori off-topic!
« Viimeksi muokattu: 05.12.2004 klo 20:19:51 kirjoittanut roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #259 : 05.12.2004 klo 20:49:43 »
Onko siis yhdessä lehdessä yksi albuminmittainen sarja ja lisäksi joitakin lyhyitä sarjoja? Eikö tuolloin yksittäisen numeron myyntiä ole vaikea ennustaa ja myynti vaihtelee paljonkin.  
Lainaus

Tätä mä olen ajatellut alusta asti. JOS Jysäys olisi ollut kotiin kannettu lehti, siellä olisi voinut tehdä rohkeampia kokeiluja esim. silä varjolla, että me kaikki haluaisimme totta kai lukea Katseen kantamattomissa.

Mutta nyt jokaisen lehden on saatava aikaan ostopäätös ihan itsellään.

Mutta mielenkiinnolla odotellaan, mitä tuleman pitää.

Rojulle: Mulla on just toi Franquin-Bang(yllätys, yllätys ;))

M. K. Saarelainen

• Jäsen
  • Kahvia? Missä!
« Vastaus #260 : 07.12.2004 klo 09:00:05 »
Hyvä, että Jysäys jatkaa ilmestymistään! Toivottavasti se saa tukevammat kannet ja paremman paperin.
Vaikka mieluummin luen uutta sarjakuvaa, niin joitain vanhoja sarjakuvia olisi mukava nähdä uudelleen painetussa muodossa. Esim. Natashan vanhempia seikkailuja nykynuoriso ei takuulla tunne, eikä niitä taida suomeksi albumeina tullakaan.

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #261 : 07.12.2004 klo 17:43:57 »
Ensin vähän harmittelin Jysäyksen muutosta, mutta nyt asiaa pohdittuani oikeastaan se tuntuu ihan hyvältä jutulta. Ehkä nykymuodossaan Jysäys oli vähän turhan lyhyitä pätkiä tarjoava. Ja olen kai sen verran puristi, että tykkään saada tavaran isommissa kokonaisuuksissa: pilkkominen on aina pahasta. Näyteikkunaluonteelle tämä toki on ikävä juttu, mutta näin harrastajan kannalta kiitettävä muutos.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Frank N. Furter

• Jäsen
« Vastaus #262 : 07.12.2004 klo 23:14:39 »
Ihmettelen ettei kukaan ehdottanut Jysäyksen myynnin edistämiseksi Grant Morrisonin "wank magick" metodia. Morrisonhan buustasi oman The Invisibles -lehtensä (joka oli käsittääkseni lopettamisuhan alla) myyntilukuja organisoimalla kyseisen tapahtuman.

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #263 : 08.12.2004 klo 18:17:28 »
Ihmettelen ettei kukaan ehdottanut Jysäyksen myynnin edistämiseksi Grant Morrisonin "wank magick" metodia. Morrisonhan buustasi oman The Invisibles -lehtensä (joka oli käsittääkseni lopettamisuhan alla) myyntilukuja organisoimalla kyseisen tapahtuman.

Helsingin sarjisfestivalit toimivat aika hyvänä puffitilaisuutena varmaan lehdelle. Siellä oikein lavalla asti syyllistettiin ihmisiä ostamaan lehti, että se pysyisi hengissä. Nyt varmaan loukkasin kaikkia, mutta minua häiritsi messuilla tuo hieman agressiivinen markkinointi.
No lehti sentään oli hyvä.
 8)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #264 : 08.12.2004 klo 19:37:28 »
Syyllistämistä jonkun mielestä, jonkun mielestä tehokas, tosissaan pidetty, rehellinen vetoomus hyvän asian puolesta.

Koemme asiat, Ah(!), niin eri tavalla.

Mattipekka

• Jäsen
« Vastaus #265 : 09.12.2004 klo 10:53:00 »
minua häiritsi messuilla tuo hieman agressiivinen markkinointi.

Ei hätää. Markkinointi varsinkin siirtyy jatkossa Banaanin asiallisille ja rauhanomaisille hartioille :)

Hemmetti, tässähän menee koko työpäivä, en enää ikinä kirjoita Kvaakkiin:(

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #266 : 09.12.2004 klo 19:22:01 »
Syyllistämistä jonkun mielestä, jonkun mielestä tehokas, tosissaan pidetty, rehellinen vetoomus hyvän asian puolesta.

Koemme asiat, Ah(!), niin eri tavalla.

Selvästikin meillä on erilainen käsitys markkinoinnista. Ymmärrän hyvin, että kun ihmisellä on paljon pelissä lehden menestymisessä, niin paineet ovat kovat. Kuitenkin ostajille ruikuttaminen tyyliin "2 euroa on niin pieni raha, että voi sen lehden kavereillekin ostaa. Muuten kakkosnumeroa ei tule" särähtää minun korvaan negatiivisesti. Ja luulisin myös, että jos bisnekseen todella uskoo, niin se ei ole edes tarpeellista. Se ei kuitenkaan karkottanut minua niin, etten lehteä olisi ostanut. Siis irtonumeroa.

Ei hätää. Markkinointi varsinkin siirtyy jatkossa Banaanin asiallisille ja rauhanomaisille hartioille :)

Kuulostaa fiksulta. Täytyy sanoa, että nyt on pelkkia positiivisia ajatuksia tästä uudesta lehdestä. Banaani varmaan osaa asiansa ja nyt ne jatkosarjatkin voidaan unohtaa, kun en niistä kummemmin välittänyt.

Onnea Jysäykselle!

Esa

• Jäsen
« Vastaus #267 : 09.12.2004 klo 20:01:34 »
Albumimuoto toimii mielestäni paremmin, kuin jatkosarjakuvat. Suomessa ilmestyy turhan vähän meilläpäin tuntemattomampia sarjakuva-albumeita. Olisi hienoa lukea se Jysäyksen Katseen kantamattomissa tjs. yhtenä pötkönä.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #268 : 10.12.2004 klo 18:10:35 »
Säilyyhän Jysäys kuitenkin lehtihyllyn puolella? Ettei sitä haudata markettien pölyisiin albumikasoihin...

Minä olin ihan täpinöissäni ensimmäisen numeron ilmestyttyä, kevyt formaatti ja pätkityt jatkosarjat olisivat minulle sopineet vallan mainiosti.  Mutta jos enemmistö tosiaan kaipaa albumimpaa meininkiä, niin ei se minua haittaa. Kyllä opintotuista varataan tälle tapaukselle osuus jatkossakin, syödään sitten vähän vähemmän sitä tarjousmakaronia...  ;)

Toivottavasti mitään liian prameaa ei kuitenkaan ole tiedossa, elitismi kun karkottaa suuria massoja...

Yrittäjä ei kiitoksella elä, mutta joka tapauksessa kunnianosoitukset Mattipekalle. Ja tsemppiä.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #269 : 10.12.2004 klo 23:03:42 »
Tänää vilkaisin Myllykosken S-Marketin lehtihyllyyn niin siellä oli pirunmoinen kasa Jysäyksiä. Täälläpäin ei kait oikein osata arvostaa sarjakuvaa. Ja eikös niiden myyntiaika mennyt jo..?