Sain tällaisen vastauksen:
"Meillä kävi kirjan kanssa haveri varaston siirron yhteydessä ja lähes uunituore painos joutui vahingossa tuhottavien kirjojen joukkoon. Uutta painosta ei ole tulossa, koska kyseessä oli Eurooppa-tason yhteispainatus. Valitettavasti näin pääsee välillä käymään, vaikka kuinka yritettäisiin olla tarkkoja.
Toisen epäonni on joskus toisen onni. Kirjaa ehdittiin toimittaa asiakkaille vain 108 kpl, mikä tekee siitä todellisen Aku Ankka -keräilyharvinaisuuden."
No kyllä noita näköjään ehdittiin myydä monta kertaa enemmän kuin uskoinkaan. Eli pidemmän päälle tuskin nousee kauhean kalliiksi. Alkuun muutamat innostuneimmista Disney-kerääjistä maksaa enempi ja sitten hintataso laskee selvästi.
Itse en tuolla myyntimäärällä viittäkymppiä enempää viitsisi pulittaa, jos nyt sitäkään. Vaikka olen kovasti näitä albumeita fanittanut ja ilman muuta tuon itselleni haluaisin.
Ja kun tietää, mitä tahtia sarjakuvakeräilijät vähenee, niin hintataso tietty laskee sarjakuvissa koko ajan ihan yleisemminkin - kehitys, joka on näkynyt vahvasti viime vuosien ajan. Tällä hetkellä niistä 1950-lukusarjiksista, joita ostelin 1980-luvulla edullisesti huutokaupoista ei saa enää kuin parikymmentä prossaa siitä, mitä itse niistä tuolloin maksoin - ottamatta edes rahanarvon kehitystä huomioon. Olisinpa tajunnut myydä ne pois parikymmentä vuotta sitten, kun kysyntä oli vielä hengissään...
Pian keräilysarjiksilla ei ole mitään arvoa, kun vanhempien keräilijöiden kokoelmat tulevat myyntiin eikä uusia keräilijöitä käytännössä pahemmin ilmesty. Kelle niitä sitten muka myy. Sama trendihän on näkynyt myös kirjoissa jo pidemmän aikaa. Aiemmin kalliina keräilykappaleina pidettyjä teoksia ei välttämättä oteta divareihin enää vastaan edes ilmaiseksi.
Varsinkin kun uudet sukupolvet tuntuvat hylkäävän painetun mediaan aika kokonaisvaltaisesti. Nehän ovat pelkkää tilantuhlausta, kun kaikki on käden ulottuvilla digitaalisesti. Varmaan tämäkin Aku-albumi monilla eri kielillä jo kohta tai jo nyt.
Ei oikein sovi mun maailmankuvaan, mutta minkäs sille mahtaa.