Kuluttajan kannalta nuo Adlibriksen erittäin edulliset hinnat pitkässä juoksussa ovat siitä ongelmallisia, että ne tappavat tarjonnan laajuuden.
Pienet liikkeet eivät enää tee pieniä supersankari tilauksiansa, koska maksava asiakas voi tilata Ryhmä-X:sänsä Adl:stä edullisemmin kuin jälleenmyyjä kustantajalta. Suuremmat myyjät pienentävät tilauksiansa ja pitävät varastonsa minimissä. Jokainen kustantajan edustaja jonka kanssa olen sarjakuvista keskustellut on sanonut samaa: Adlibris ei ole heille volyymiasiakas, mutta pienentää omalla hinnoittelullaan huomattavasti muiden tilauksia. Eli tukeeko Adl:n myynti pitkässä juoksussa kustantajia? Lopettaako Adl:n hinnoittelu jonkun tuotteen ilmestymisen (eivät myy kustantajan kannalta sitä tarpeeksi, mutta muut jälleenmyyjät eivät tilaa tuotetta Adl:n erittäin edullisen hinnan johdosta)?
Porvoon kirjakeskus ja Adlibris kuuluvat samaan konserniin ja näiden välillä on jo toiminta melko hyvällä mallilla. Käsittääkseni Adlibrikseltä lähti Egmontin viimeisimmistä uutuuksista saatavilla oleva ilmoitus asiakkaille heti kun ne saapuivat Porvoon varastoon. Mikä oli käytännössä viikkoa aiemmin, kuin ne tuli jakeluun muille jälleenmyyjille. Nettikirjakauppa jolla on isot varastot ja jonka varastojen ylläpidon muut isolta osin maksaa. Todella kustannustehokasta!
En koe Adlibriksestä ostamista mitenkään tuomittavaksi, hinnathan on kuluttajan kannalta edulliset. Mutta kuten olen aiemminkin kysynyt, niin palvelevatko nuo hinnat kuluttajaa, tai kustantajaa pitkässä juoksussa?